RECENZE: Robert Curran: Biblio Vampiro aneb jak upíra poznat a vyhnout se mu

Článek od: Lament - 15.03.2011

Před inkvizici předstupuje kniha Biblio Vampirio z pera Roberta Currana. Je obžalována ze zločinného pokusu svézt se na vlně popularity vampírské módy. Vrchní inkvizitor si pátravým zrakem prohlíží recenzní výtisk. Předmětem jednání je krásně vyvedená knížečka kapesního formátu se stříbrnou ořízkou, tajuplnou polstrovanou obálkou (zřejmě aby se profesionálové při útoku vampíra mohli tímto svazkem v nouzi nejvyšší i bránit) a pěkným grafickým doprovodem textu. Pro případ, že bude brána na křížové výpravy proti krvesajům často a daleko, je ještě obálka stažena pochmurně černou gumičkou, aby se stránky svazku na cestách nepoškodily.

Komise uznale pokyvuje hlavou, s úpravou svazku je velmi spokojena. Ale přestože je to čin záslužný, vydat knihu v tak efektní úpravě, podezření z komerčního tahu vzhled rozptýliti nemůže. Spíše naopak.

Dobrá tedy. Přistupme k druhé etapě testování. Autor. Bob Curran není jen spisovatel, ale i pedagog. Tématy nadpřirozena a monster se zabývá systematicky a v široké škále už delší dobu. Ve středu jeho zájmu nejsou jen upíři, ale i jiní nemrtví a rozličné legendy. Narodil se v odlehlé oblasti Severního Irska a živil se už ledasčím – byl novinářem, hudebníkem, vrátným v nemocnici, ale také kopal hroby. Hojně cestoval, aby poznal kulturu a tradice jiných národů, a pyšní se několika univerzitními tituly. Tyto zkušenosti jistě přispívají rozhledu, který se odráží v jeho tvorbě. Vrchní inkvizitor odebírá pár uncí z misky viny na vahách spravedlnosti.

Zbývá detailní posouzení textu. Poměrně krátký rozsah informuje čtenáře o všech základních atributech vampirismu. Poučí je, čím se tito tvorové živí, jaké mají schopnosti a jak se jim bránit. Poté podrobněji informuje o tom, jak vypadají a chovají se upíři v exotických koutech světa, a také nás seznámí jmenovitě s těmi nejslavnějšími. Na závěr se čtenáři dostane naprosto dokonalého třífázového testu, podle kterého zaručeně může odhalit každé zubaté nebezpečí a také ho zlikvidovat.

Těžko říct, jestli sám autor bere text vážně. S ohledem na to, že je kniha určena lidským tvorům od 10 let, musí si zachovávat něco jako standard srozumitelnosti a jednoduchosti populárně naučné literatury. Vrchní inkvizitor však v knize odhalil stopy potutelného humoru, a doufá, že to není jen jeho nadinterpretace. Proti nařčení ze svezení se na komerční vlně může hovořit také to, že Bob Curran čerpá se skutečného světového folklóru. Dokonce bychom se mohli domnívat, že takto nenápadně proti blyštivé módě bojuje.

Celkově se dá o knize Biblio Vampiro říct, že je to opravdu jen velmi stručná cestovní příručka pro všechny zapálené nebo teprve začínající Van Helsingy. Je nádherně provedená a v knihovně sběratele se bude úžasně vyjímat. Oceníte ji i jako zkušený vampirolog zejména díky závěrečnému vtipnému testu. Pokud však potřebujete nasbírat komplexní informace, nebude vám tahle krásně naaranžovaná jednohubka stačit.

A verdikt vrchního inkvizitora? Palec nahoru.

Biblio Vampiro aneb Jak upíra poznat a vyhnout se mu
/Biblio Vampiro: An Essential Guide to Vampires and, More Importantly, How to Avoid Them/