RECENZE: Jay Lake, Květinová zkouška

Článek od: Jan Žlebek - 15.01.2011

Jay Lake: Květinová zkouška

Vítejte v Nehynoucím městě! Projděte se po omšelém kamení a popřejte sluchu příběhům o uvadající dávné slávě metropole, pohlédněte na trpaslíky zmrzačené dospíváním v těsných růstových schránkách a vypravte se do přítmí úzkých uliček, kde najde uspokojení i sebezvrácenější touha. Nehynoucí město připomíná šílený cirkus plný atrakcí: po kamenné dlažbě mašírují bakchanální procesí, magie utržená z řetězu zabíjí v ulicích, nepřátelská vojska se každým dnem blíží a krátkozrací politici se snaží ještě narychlo něco uchvátit pro sebe, zatímco v šeru levných náleven se šeptá o revoluci... Letošní podzim se nebudou v hektické metropoli krátit jen dny a než sleze sníh, čeká obyvatele Nehynoucího města poznání, že když pohřbívali historii, vykopali příliš mělký hrob.

Spisovatele Jaye Lakea možná znáte z „hodinářského“ románu Srdce světa. Pokud ne, nevadí, Květinová zkouška je stejně úplně jiná. V rozdílnosti obou knih se naplno ukazuje autorův talent vybrat si jakýkoliv styl psaní a odvyprávět příběh odpovídajícím způsobem. Podařilo se mu to v Srdci světa, kde stylizoval text do podoby kapánek naivního klukovského dobrodružství říznutého netradiční fantasy, a nejinak je tomu i v Květinové zkoušce. Zde ovšem hraje umělec na temnější notu - v originální urban fantasy nechává zaznít dekadentní melodii, bedlivý posluchač objeví i new weirdové tóny. A tenhle koncert si závěrečný potlesk zaslouží.

Až po dočtení si možná uvědomíte, že příběh vlastně nebyl nijak zvlášť komplikovaný ani novátorský - během téměř tří set stránek si toho rozhodně nevšimnete a to i díky zajímavému způsobu vyprávění střídavě z pohledu tří různorodých hrdinů. Hrdinů? To jsem trošku přehnal - loajální úředník Jáson, sadistický trpaslík Bijaz ani právnický hochštapler Imago nejsou zrovna prototypem reků bez bázně a hany, zato o nějaké ty vroubky na svědomí nouzi nemají. Jenže právě poznávání slabin, odvrácených stránek a hříchů trojice hlavních postav činí z Květinové zkoušky tak zábavné čtení. Děj knihy jako pouštní vítr sedře ústřední trio až na kost, aby v závěru Jay Lake prověřil, kolik opravdového hrdinství v každém z nich tkví. A možná přesvědčí i vás, že každý z nich si svou trošku obdivu zaslouží.

Krom protagonistů, jejichž psychologický portrét byste po přečtení mohli z fleku sepsat, má Květinová zkouška ještě dvě esa v rukávu - tím prvním je dekadentní atmosféra Nehynoucího města. Sado-maso nemusí být zrovna vaše oblíbená olympijská disciplína (a moje samozřejmě také není, když pominu tu záležitost s... No, nechme toho.), abyste ocenili štiplavou chuť literární exotiky. Aniž by se autor vyžíval v samoúčelné brutalitě a nechutnostech, daří se mu vnést mezi řádky dráždivou originalitu, když bez odsuzování popisuje bizarní zážitky svých postav. Útlocitnějším povahám by se mohly některé drsnější scény krapet eklovat, protože Jay Lake nezná tabu, jež by neporušil, ani oběť, kterou by nepoložil na oltář literatury. Květiny Nehynoucího města holt rostou z bahna a hniloby velkoměsta.

Druhý triumf představuje motiv tělesných deformací prosakující tu více a tu méně na povrch. Představa lidí zavíraných do těsných schránek, aby nikdy nevyrostli, je morbidně fascinující a evokuje Miévillovy novokrobuzonské přetvory. Jay Lake toto téma pojímá odlišně (ale rozhodně neméně úchvatně), rozebírá jej do hloubky a skrz postavy nás nechává zažít, jaké to je být trpaslíkem. Cílené fyzické mrzačení pro něj není jen velmi zajímavý vedlejší nápad, autorovi se výborně daří nastíněný motiv rozvíjet, propojovat se zbytkem knihy a dovést k promyšlené pointě. Takže, pokud se chcete seznámit s miévillovsky jiskřivým nápadem, který dostal čas a prostor uzrát a vykvést, jeden silný by v Květinové zkoušce byl k mání.

Jestliže jste si edici proslulou krásnými olejomalbami Edwarda Millera oblíbili, bezpochyby vás zaujme a potěší i svěží Květinová zkouška, která je new weirdová jen zlehka. Ale jelikož je méně někdy více (což je mimochodem podobný oxymorón jako akční new weird - a přitom oboje v tomto případě sedí) nemusíte se ničeho obávat. Pro všechny ostatní může být kniha intenzivní a neotřelou pozvánkou do neznámých a notně kalných vod. Díky svým doslova i metaforicky pokrouceným postavám, exotickému prostředí a napínavému příběhu vás určitě nezklame.

Jay Lake, Květinová zkouška

Nakladatel: Laser-books
Překlad: Milan Žáček