RECENZE: John Scalzi, Brigády duchů

Článek od: Petr Simcik - 12.01.2011

Vesmír je nebezpečné místo. Žije v něm mnoho inteligentních bytostí na přiliš malé ploše. Obyvatelných planet je málo, a tak o ně lidstvo musí bojovat s cizími rasami, zvláštními a nevyzpytatelnými, silnými i slabšími, ale o to zrádnějšími. Pokud by se některé z nich proti lidstvu dokázaly dohodnout, byl by to konec. Nic zvláštního ve vesmírném měřítku. Co čert nechtěl, přesně to se stalo, tři zarytí nepřátelé lidstva začali najednou táhnout za jeden provaz. A světe div se, může za to jeden z lidí, zrádce Charles Boutin.

Brigády duchů jsou zvláštní jednotky KOSu (Koloniálních obranných sil), elitní zabijáci bez jakýchkoli zábran a pudu sebezáchovy. Byli tak stvořeni. Za pomoci DNA zemřelých a s implantovanými vědomostmi, naroubovanými na mozek dítěte. Jared Dirac je jiný. Byl stvořen stejně jako jeho spolubojovníci, ale z DNA žijícího člověka a jeho myslí skrytou někde v hlubinách mozkových závitů. Jeho jediným účelem je žít a přežít do doby, kdy si bude moci jeho mozek uvědomit, že hostí dvě mysli a pustí tu druhou na povrch. Mysl zrádce celého lidstva. Vzpomene si Jared Dirac na motivaci svého předobrazu, Charlese Boutina? Dokáže pochopit, proč někdo zradí svůj druh? Dokáže Boutina najít...?

Brigády duchů jsou druhým dílem trilogie. Naštěstí se to na knize prakticky neprojeví. Scalzi knihy rozdělil do ucelených příběhů, a tak jediné, co je spojuje, je vesmír, nepřátelé a několik vedlejších postav či odkazů na ně. Díky tomu neobsahují Brigády duchů nic nepochopitelného a matoucího pro toho, kdo nečetl předchozí knihu, což je jistě plus, na druhou stranu se ale dokáží pro čtenáře Války starého muže tvářit jako pokračování.
Brigády duchů se objevily už ve Válce starého muže, dokonce si odbyly jednu velkou, dalo by se dokonce říct hlavní akci, ale pořád jsme je sledovali z pohledu běžného člověka, takže pokud jste si mysleli, že o nich máte dobrou představu, tak ta vezme brzo za své.
Díky Jaredu Diracovi a jeho průvodkyni Jane Saganové se totiž zvláštním jednotkám KOSu dostanete opravdu pod kůži.

Protože je Jared Dirac prakticky nováček, i když se sadou vědomostí, nahranou do mozku hned po narození, výcvikovým pasážím se nevyhneme. Přesto přičítám autorovi k dobru, že je omezil na naprosté minimum a skoro ihned vrhl Jareda do akce. A nebyl by to Scalzi, aby nevyždímal z military science fiction něco navíc, respektive, nepromísil ji s jinými žánry. To, co totiž po výcviku následuje, je dobře napsaná detektivka, říznutá špionážním thrilerem a okořeněná faktem, že hlavní hrdina Jared je vlastně detektiv i cíl pátrání v jednom. Pátrá v místech, kde žil jeho předobraz, odhaluje vzpomínky, které nejsou jeho vlastní a zároveň bojuje se svou jednotkou v tajných operacích, aby napravil to, co Boutin způsobil a zachránil co se dá. Díky tomu nepřijdete ani o military stránku - bitky a týmovou práci celé jednotky, pro kterou není zrovna příjemné spolupracovat s někým, v kom se může každou chvíli probudit jiná, nepřátelská osobnost. Jsou tu komorní pasáže i velké bitvy, nechybí Scalziho oblíbený seskok padákem do atmosféry či kreativní diplomacie.

Brigády duchů mají u mě "mínus" za to, že jsem se zase nevyspal. Stejně jako u prvního dílu, i tady budete mít problém knihu odložit. Ještě jedna stránka, ještě poslední... to jsem si říkal, dokud jsem nedospěl ve tři v noci na konec. Pro vás tedy jedna dobrá rada: začněte číst ráno! Autor stupňuje napětí a otázky prakticky po celou dobu, a tak zkrátka nenajdete hluché místo. Nestává se často, aby měla trilogie takhle vyrovnanou úroveň kvality a Scalzimu se to zatím opravdu daří.

Tuhle knížku beru se vším všudy a zakládám v mé knihovně na hromádku: “Určitě přečíst znovu”.

Brigády duchů /The Ghost Brigades/
Scalzi, John