FILM: Ďábel (Devil)

Článek od: Anonym - 14.11.2010

Recenze: Ďábel [Devil] - 40%

Ve výtahu ve filadelfském mrakodrapu uvízne pět lidí. Záhy vyjde najevo, že jeden z nich je Ďábel, který má ty ostatní svést na scestí / potrestat za jejich hříchy / bůhvíco... Kdo to je? Podaří se chytrému detektivovi, který vše sleduje bezpečnostní kamerou, Ďábla zatknout a rozbít mu hubu?

Jako zajímavost bych uvedl, že jde o první film ze zamýšleného volného hororového cyklu, jehož námět vymyslel M. Night Shyamalan. To je ale jen taková perlička, protože námět rozhodně není ani tak debilní ani tak geniální, jak by se odpůrci / příznivci Skymalana mohli obávat / těšit.

Je důležité zmínit, že film je velmi komorní a většina se ho odehrává uvnitř kabiny výtahu a na dvou - třech jiných místech v mrakodrapu, jen s malou hrstkou triků. Takový film rozhodně může fungovat, ale musí být působivě zahrán a natočen (viz třeba Telefonní budka). Ďábel je v obou těchto aspektech zpočátku "adekvátní", tzn. jako televizní seriál bych ho možná označil i za "bezva napínák", ale postupně začne být blbější a nudnější.

Shyamalan se totiž snaží příběh pojmout jako detektivku a chce po nás, abychom se snažili odhalit, kdo z těch pěti je Ďábel a jak udělal to, co udělal. Což mi přišlo jako velmi dementní nápad, protože Ďábel přece může dělat nadpřirozené věci (z nichž k těm nejjednodušším patří teleportace a ovládání živých i neživých věcí), tak proč bych se měl jakkoliv zabývat nějakými detektivními indicemi (ve filmu se řeší například kdo se jak podepsal v recepci a co je na bezpečnostních kamerách)??

Obecně Ďábel v tomto filmu působí jako ještě mnohem větší lama než Bůh Otec, a to je co říct. Proč to proboha všechno dělá tak složitě a zdlouhavě? Nojo, já vím, aby toho bylo dost na celovečerní film...

Lidé na tom ale nejsou o mnoho lépe: Osádka výtahu se například zoufale potřebuje spojit s velínem. Všichni vědí, že na střeše jejich výtahu leží vysílačka, která funguje a umožnuje spojení s velínem. Současně vědí, že se na střechu výtahu mohou snadno dostat, protože tam před chvíli byli. Myslíte, že si vysílačku vezmou? Nikoliv. Leží tam do konce filmu.

To, co začíná jako příjemná televizní inscenace nakonec degraduje do téměř směšné polohy. Bohužel za to můžou i nevýrazní až slabí herci, kteří nezachrání to, co by teoreticky zachránit mohli...

František Fuka

Převzato z filmového blogu Františka Fuky FFFILM.fuxoft.cz. FFFilm, jehož autorem je František Fuka, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nezasahujte do díla 3.0 Česko.