RECENZE: Cat Sullivan - Droid Life

Článek od: Dalmatin - 20.08.2010

Máte pocit, že Váš zaměstnavatel či nadřízený nedokáží dostatečně ohodnotit Vaši práci? Nenacházíte nikoho, kdo by ocenil Vaše skutečné tvůrčí schopnosti a dokázal využít Vaše nápady ve prospěch celé firmy? Je pomocný personál v kanceláři trvalou hrozbou pro Vaše duševní zdraví? Jsou Vaši přátelé smíření s monotónností své práce i života, zatímco Vy chcete z toho bludného kruhu ven? Máte děvče či chlapce, které se tak trochu bojíte ukázat kamarádům, protože je to něco vcelku jiného, než by od Vás všichni očekávali? Nezoufejte! Pořád je tu ještě droid P14 - rozměrům jeho strádání se nikdy ani nepřiblížíte!

Pokud si pořídíte některý z komiksů vydávaných nakladatelstvím 2000 AD (v našich luzích a hájích zatím nejsou příliš obvyklé - ale významná vlaštovka již přiletěla - Soudce Dredd: Sebrané soudní spisy 01 - Prokletá země, Crew 2010), zjistíte, že tam, kde běžně bývají uváděny profese a jména autorů, je uveden přídomek "robot" – např. „art robot“ či „script robot“). Jedním z (ro)botů, kteří pracují v centrále nakladatelství, je i droid P14 - ten je hrdinou útlé komiksové knížky pod názvem Droid Life od Cata Sullivana.

Každodenní problémy bota P14 jsou spjaty především s jeho povoláním. Jeho pracoviště je hluboko v subsubsuterénu, což přesně odpovídá jeho postavení v hierarchii firmy. Jeho pracovní náplní je kreslení čísla stránky na stránku 14. Je to velmi potřebná a vyčerpávající práce - zejména proto, že jeho nadřízený je neustále nespokojen a připadá mu, že výsledné dílo není dostatečně vzrušující - co taky čekat od někoho, kdo se jmenuje Tharg... P14 žije svůj vlastní sen a potajmu si připravuje náměty na vlastní komiksy a snaží se s nimi ve firmě prorazit - bohužel se mu to nedaří, protože... Tharg!

O pracovní pohodu zaměstnanců se stará specializovaný robot - jmenuje se Seržant Krvaválázeň (v originále Sergeant Bloodbath). Jeho jméno mírně navozuje dojem, že nebýval vždy distributorem občerstvení. Seržant je obrovský robot, na jednom rameni má raketu a na druhém tříhlavňový kanón, a servírování čaje glosuje hláškami, které jsou, jen tak – mezi řečí, prošpikovány různými výrazy typu: nukleární smrt, vytrhané plíce nebo drcení ledvin. Svačinové přestávky tak získávají velmi osobitou atmosféru.

Nejlepším přítelem hlavního hrdiny je bot jménem Crumbs, jehož prací je smetání drobečků mazací gumy z popsaných papírů a který je se svou prací na výsost spokojen. Když jsem v úvodu zmínil možnost, že by se snad někdo mohl stydět za svého partnera před známými - droid P14 právě začal randit s kopírkou...

Pokud by Vás, vážení čtenáři, předchozí řádky nepřesvědčily, že droid P14 je na tom ze všech bytostí nejhůře, tak vězte, že v kanceláři s ním sedí droid Ray. P14 se jednou Raye konečně zeptal, jaký je jeho pracovní úkol. Realita je nemilosrdná - Ray maže číslo stránky z konce stránky číslo 14 před tím, než jde kniha do tiskárny.

Necelých 80 stran malého formátu A6 přináší obrovskou porci vskutku originální zábavy. Vzhledem faktu, že každá strana má svůj uzavřený minipříběh, jde vlastně o přechod mezi komiksem a stripem – a to opravdu velice povedený – rád dávám 200%… a velmi si přeji, abychom někdy měli možnost se s droidem P14 setkat běžně i v našich knihkupectvích.

Cat Sullivan: Droid Life
2000 AD/Rebellion 2007
79 stran, 6.99 liber, brožované