RECENZE: Ian McDonald, Řeka bohů

Článek od: pagi - 11.07.2010

Ganga, matka řek, prolíná tímto příběhem, který je však hodně vzdálený její jednoduchosti a prosté majestátnosti. Zatímco Ganga je už několik tisíc let - snad až na nějakou tu záplavu a přesun koryta - neměnnou konstantou indického kontinentu, prostředí příběhu je zbrusu nové, mírně postkatastrofické. Vzpoura strojů je od Shelleyové konstantou sci-fi literatury, a tak není divu, že po něm sáhl i tento autor.

Umělé inteligence začaly - alespoň podle podle názoru lidí, o názor UI se nikdo příliš nezajímal - ohrožovat existenci lidstva, a tak na jejich výkon byla přijata celoplanetární omezení. Tak trochu výjimkou byl indický kontinent pokrytý několika státečky a státy, a tam se soustředil zájem nejrůznějších institucí. Některé z nich byly vážené, ale potřebovaly pro dosažení svých výsledků něco víc, než co jim mohly dodat jejich domácí omezené UI, jiné pracovaly ve skrytu a s dodržováním zákona si nedělaly starost vůbec.

V tomto prostředí se začne rozvíjet několik příběhů, které okolo sebe krouží a proplétají se. Ian McDonald tu staví na mnoha motivech, vedle frankensteinovského komplexu do té skupiny hard SF patří motivy technologické i biologické, ale také motivy politické a rovněž prvky military SF. Ian McDonald se v tom projevuje jako velmi zručný a zkušený autor, každému tomuto motivu dává jeho místo v příběhu. Některé z nich se protínají a doplňují průběžně, jiné slouží k vytvoření uzlových situací, na nichž potom staví další děj.

Klíčovým motivem příběhu je umělá inteligence a její vlastnosti. Čtenář je postupně uváděn do dalších a dalších souvislostí, zpočátku jen střípků mozaiky, s postupujícím příběhem ale vše nabývá pevnějších obrysů a můžeme tak obdivovat čím dál tím větší díly monumentální konstrukce, kterou autor vybudoval. Její nosníky vyplnil mnoha osobními příběhy, některé z nich jsou spíše doplňkové, ale řada z nich obaluje nosné linky příběhu. Ačkoliv ve filmech tento přístup nemám rád, protože je scénáristy dost zneužíván, tady mi doplňkové podpříběhy zdaleka tolik nevadily. Třeba i proto, že nebyly zjednodušené, ale při jejich výstavbě autor využíval motivů kulturní rozmanitosti a rozdílnosti, ať už to byl model tradičního indického manželství a jeho krize, či využití "třetího pohlaví" při budování politické krize.

Řeka bohů je mnohodimenzionálním příběhem, pokrývajícím ohromný prostor od téměř mikroskopického měřítka až ke kosmickému rozměru, od obyčejného lidského osudu až po existenciální záměry umělé inteligence. Dramatický akční příběh postupně odkrývající tajemství, napsaný zkušeným autorem, patří k těm dílům, které na schodech spisovatelského olympu vystoupaly hodně vysoko.

Hodnocení: 90 %.

Ian McDonald: Řeka bohů (River of Gods)
překlad: Aleš Drobek