RECENZE: Elizabeth Bear, Zakalená

Článek od: Alča - 22.09.2009

„Každý normální člověk musí být občas v pokušení, aby si plivl do dlaní, vztyčil pirátskou vlajku a začal prolévat krev.“

Jenny Caseyové říkají Titan a je vojenský vysloužilec. Unavená životem a bolestí bydlí už dlouhá léta v zapadlé části Hartfordu a jediní lidé, kterým snad může důvěřovat, jsou detektiv Mitch, šéf místního gangu Žralok a její lékař Simon. Ne, že by snad bývala často nemocná. Jen už jí táhne na padesát a všechny mechanické a elektronické součástky neposlouchají tak jako dřív.

„Neopovažuji se pohnout, protože vím, že jakmile to udělám, bolest se vrátí. Bolest je zvláštní. Když s ní nějakou dobu žijete, zapomenete na ni. Jen cítíte únavu a připadá vám, že nejste ve své kůži, ale už si jí nevšímáte a vlastně ani nevíte proč. Bolest je nudná. Když ale na chvilku přejde, máte pocit zjevení, které vám dokáže vyrazit dech – jako když se zamilujete.“

Člověk, kterého Titan miluje, žije v dalekém Torontu a o velkých citech spolu nikdy nemluvili. Gabriel ji zachránil z hořícího pekla, pořídil si rodinu, přišel o ženu a teď pracuje v kanadském velkoměstě pro soukromou firmu, která se za přispění vlády zabývá vědeckými experimenty. V tomtéž městě jsou také lidé, které Jenny z duše nenávidí – sestra Barb, která kdysi dokázala chladnokrevně utopit jejich mladší sestřičku a dnes se zabíjením živí a plukovník Valens, který před spoustou let nařídil, aby ze zmrzačené ženy vyrobili stroj, který se ještě bude armádě hodit. Pomalu ale jistě se kolem Titan najednou stahuje síť, která ji táhne do Toronta a dává na výběr jen dvě možnosti: buď se bolesti budou stupňovat a žena brzy zemře, nebo se nechá za pomoci nejnovějších nanotechnologií opravit a za to ještě nějakou dobu bude sloužit armádě. Jenny je rozhodnuta zemřít, ale představa života bez bolesti a utrpení je tak lákavá…

Kniha je psána formou dokumentárních datovaných zápisů, které vycházejí z rozhovorů s hlavní hrdinkou, přičemž její osobní záznamy jsou zaznamenány v přítomném čase. To souvisí s jazykovou bohatostí knihy a jejím členěním – je zde rovina vypravěčská, ich forma hlavní postavy, kurzívou jsou vyjádřeny osobní úvahy protagonistů a ve francouzském originále (s překladem) pak ty nejintimnější a nejintenzivnější texty. Jazyk je naprosto přirozený, což podporuje hodnověrnost postav v pečlivě prokreslených reáliích. Už od začátku je patrné, že máme tu čest s úvodem rozsáhlého díla, protože autorka zprvu věnuje velký prostor hlavním postavám. Ty se představují samostatně, seznamujeme se s jejich pracovním a rodinným prostředím, poznáváme jejich základní povahové rysy, a to vše aniž bychom měli tušení, jakým způsobem se později zapojí do děje. Zejména pak hlavní postava Jenny je vykreslena velmi plasticky od váhavých pochyb a bolestivé únavy až po bleskové nezpochybnitelné závěry, vycházející z vojenských reflexů, a velmi dobře ji vystihuje ilustrace na obálce knihy. V ději se pozvolna začínají rýsovat souvztažnosti, které ale zdaleka nejsou všeobjasňující, spíš jen tvoří předehru k velkolepé symfonii pozdější zápletky. Úvodní román trilogie je jako řeka: jednotlivé pramínky si hledají cestu k hlavnímu toku. Některé se stihnou spojit ještě před tím, než se stanou jeho součástí, některé se spojí přímo s hlavním proudem a všechny dohromady tvoří řeku, po které pluje čtenář. A není to jen tak ledajaká cesta: chvíli proplouváme kyberpunkovým pralesem, hned vedle se rozprostírá město (často připomínající Sin City) s tajemnou a svéráznou umělou inteligencí. Následuje akční dobrodružná plavba peřejemi, po které máme jen krátkou chvíli na odpočinek v romantickém zákoutí a už nás láká další výhled na řeku splývající s oblohou. Můžeme jen hádat, jestli nás příště autorka vyzvedne do vesmírných výšin, nebo prudkým vodopádem strhne až na samé dno pekla...

Hodnocení: 85 %.

Zakalená
/Hammered/
Bear, Elizabeth

Nakladatel: Laser-books
Překladatel: Tadeáš Pelech
Obálka: Jan Doležálek
Redakce: Tomáš Jirkovský, Helena Šebestová
Rok vydání: 2009
Počet stran: 352
Rozměr: 110 x 165
Provedení: paperback
Cena: 265 Kč

Přidat komentář