RECENZE: Peter F. Hamilton: Prázdnota – Čas

Článek od: ena - 13.07.2022

Prázdnota sa rozpína a pohlcuje planéty a slnká. Spoločenstvo čaká, či sa ozve druhý snívajúci, zastaví rozpínanie a umožní Justine prejsť dovnútra Prázdnoty. Raeli sú v pohotovosti, Aaron sa snaží zmocniť Iniga a Araminta sa pomaly zmieruje s tým, kým je. Ociseni s bojovými loďami prileteli až k hraniciam Spoločenstva. Hrozí vojna? Kto sa stal ich tajomným spojencom? Pokým na jeden strane vesmíru je situácia napätá, na druhej strane Prázdnoty sa Edeard naháňa za gangami a chystá sa na veľký životný krok.

Pokračovanie edície Prázdnota je strhujúce čítanie. Opäť budeme sledovať osudy známych hrdinov, pátrať po druhom snívajúcom a bojovať s gangami v Makkathrane. Rozvinú sa pred nami ďalšie životné príbehy, výhry aj prehry, úteky, lásky a sklamania. Hoci je celé Spoločenstvo riadené technikou a bez rôznych vymožeností si ľudia už svoju existenciu nevedia predstaviť, trpia rovnakými neduhmi, ako obyvatelia Querencie, bez UI a PNP.

Intrigy a boj o moc
Intrigami a bojom o moc sa nevyznačuje iba Spoločenstvo, ale aj Makkathran, veľkomesto na planéte Querencia kdesi v Prázdnote. Edeard so svojimi priateľmi zatýkajú zločincov, no je to ťažké. Existuje prepojenie na najváženejšie rodiny mesta, ktoré sa však nedarí dokázať. Našťastie má Edeard nielen odporcov, ale aj spojencov z radov vysoko postavených rodín mesta. Mimozmyslové schopnosti kráčajúceho po vode (na toto oslovenie si už zvykol) sú neuveriteľné a mnohí z neho majú strach. Iba najbližší vedia, že s Edeardom spolupracuje aj mesto. Akoby ono samo chcelo zmeniť spoločnosť, ktorá v ňom žije. Pri jednom zásahu Edeard spozná Kristabel a zmení sa mu život. Mimo Makhatranu sa stupňujú útoky ozbrojených skupín na mestečká a dediny. Čoskoro ohrozia aj samotné mesto. Kým Edeard vypátra najvyššieho vodcu gangov, stratí priveľa, no zistí, že čas v Prázdnote nič neznamená. Pomôže mu to?

Araminta sa stala štvancom. Za pätami má vojsko, sledujú jej stopu na sieti, preverujú rodinu, priateľov. Zatiaľ sa jej darí unikať. No nepotrvá to večne. Nevie, že má v pätách aj viacero agentov z rôznych frakcií PNP. Ktorá bude nakoniec úspešná? Araminta je len obyčajná žena, vymyslí úspešný spôsob úniku?

Paulu Myo atakuje niekto, kto jej pripomína najhoršieho psychopata, akého poznala. No vie, že tú osobu osobne zatkla a uväznila. Čo sa stalo, že je na slobode? Lieta v korábe Alexis Denken vybavenom najmodernejšími technológiami, a ako vždy, pri vyšetrovaní rozohrala viaceré partie. Zabráni sprisahaniam prv, než dôjde k nenapraviteľným škodám?

Oscar Monroe je Pauline želiezko v ohni. So svojím tímom sabotuje snahu Živúceho sna zajať druhého snívajúceho. Araminta ani netuší, že ju sleduje a istým spôsobom chráni. Nájde ju a získať si jej dôveru?

Aaron zažíva veľmi horúce chvíle. Vylepšenia mu pomôžu prežiť a nájsť Iniga, čo musí stihnúť skôr, než planéta imploduje. Čo bude potom? Netuší. Jeho spomienky jednoducho neexistujú. Naprogramovali ho, aby si spomenul len na to, čo práve potrebuje k úspešnému splneniu úlohy.

Ociseni sa dostali k hranici Spoločenstva. To vyslalo dobre vyzbrojený krížnik zničiť veliacu loď. Nečakane sa objavia lode neznámeho spojenca, ktorým sa Ociseni Spoločenstvu vyhrážali. Keď Spoločenstvo zistí, s kým sa Ociseni spojili, zažije šok.

Troblum sa ukrýva. Nestretol sa s Myo, nenašiel Oskara, takže sa aspoň pokúša zložiť vecičku, ktorú ukradol agentovi  Mariovi. Zároveň na svojej lodi ukrýva aj nadsveteľný pohon, schopný pohnúť planétami. Stala sa z neho cenná korisť. Nájde ho skôr, Paula, či Mario?

Justine už v Prázdnote preletela stovky sveteľných rokov. Zrazu sa stretáva s Pánom nebies. Dokáže ho presvedčiť, aby ju zaviedol do Srdca - jadra galaxie a ona mohla zastaviť vražedné rozpínanie Prázdnoty? Príde na to isté, na čo Edeard, že čas v Prázdnote nič neznamená?

Tik-tak, tik-tak
Prázdnota – Čas plynulo pokračuje tam, kde predchádzajúca kniha skončila. Tentokrát sa však autor viac venuje Querencii. Pre čitateľov je totiž nesmierne dôležité zistiť, čo všetko formovalo Edeardovu osobnosť. Je to práve on, kráčajúci po vode, vďaka komu vzniklo „náboženstvo“ Živúceho sna a neskôr snaha stúpencov kultu vletieť do Prázdnoty. Sledujeme kariérny postup kráčajúceho po vode, vzrast schopností a jeho čoraz dokonalejšie splynutie s Makhatranom, ktorý mu ochotne pomáha.

V častiach venovaných Spoločenstvu si zase užijeme intrigy stúpencov letu do Prázdnoty a odporcov tohto dobrodružstva. Zdá sa, že všetkým uniká vážnosť Ocisenskej hrozby. Jedna z odnoží PNP začala svoju vlastnú bezohľadnú vojnu so Spoločenstvom. No Paula Myo im je na stope.

Peter F. Hamilton ľahko udržuje pozornosť čitateľa od začiatku knihy až do konca. Či je to pretechnizované Spoločenstvo alebo jednoduchá existencia postrádajúca techniku v Makhatrane, obe hlavné dejové línie sú rovnako dynamické a plné nečakaných zvratov a riešení. Skvele spletené úklady, zamotané vyšetrovanie, nevšedné a fascinujúce technické vymoženosti, či mimozmyslové nadanie. Samotný dej môžeme sledovať z viacerých pohľadov. Je napínavý a plný akčných scén. Postavy sú napísané vynikajúco. Sú hlboké, často plné rozporov a osobných tragédií. Tie, ktoré už prežili stovky rokov, sa na svet a bytie pozerajú inak a inak ho vidia tí, ktorí sa nechali skopírovať do PNP. Nájdeme kladných hrdinov aj tých záporných, miestami až psychopatických, bezohľadne túžiacich po moci a vplyve. U mnohých vidíme posun a premeny ich osobnosti podľa toho, ako sa s nimi osud pohráva. Časti na Querencii môžeme s kľudom zaradiť k žánru fantasy, pokým rozprávanie zo Spoločenstva je čistokrvné sci-fi. No takéto spletenie štýlov je mimoriadne pútavé. Preskoky medzi žánrami udržiavajú čitateľov v strehu a zároveň pôsobia veľmi občerstvujúco.
Preto neváhajte, pokračovanie tejto veľkolepej ságy za prečítanie skutočne stojí!

Prázdnota - Čas
Autor: Peter F. Hamilton