RECENZE: Anya Martin, Tráva

Článek od: ena - 22.02.2022

Aká je definícia monštier a je vôbec nutné nejakú mať? Kašlať na normy aj na predstavy. Aj tak ich má každý iné. To, čo niekto považuje za neprijateľné, je pre iného normálne. Kým niektoré ženy od násilného manžela utekajú, sú aj také, ktoré by si bez poriadnej bitky mysleli, že ich muž nemiluje. Aké divné, skreslené, monštruózne je naše vnímanie reality.

Keď vás stále máta ex
Príbeh, ktorý v novele Tráva Anya Martin stvárnila, je fikciou iba čiastočne. Ak ste niekedy žili v spoločnej domácnosti s násilníkom, alkoholikom alebo inak agresívnym či závislým človekom, viete, že spraviť hrubú čiaru za takýmto vzťahom nie je jednoduché. Po čase v takomto zväzku sa týraná osoba istým spôsobom zlomí a treba veľa sily na to, aby dokázala odísť. Voľačo podobné sa stalo aj hlavnej hrdinke Sheile.

Sheilin ex bol alkoholik a násilník. Po pár faciek nikdy nechodil ďaleko a kým sa s ním rozviedla, prešla si peklom. Momentálne stojí pri jeho mŕtvom tele kvôli identifikácii a necíti nič. Vidí mŕtvolu poprepichovanú ostrými listami trávy z močiarov a premýšľa nad všetkým, čo s Davom prežila a či mu bude ochotná zaplatiť pohreb. Celé roky ju vyciciaval a ešte aj po smrti necháva za seba platiť Sheilu.

Anya Martin Sheilino problémové manželstvo opisuje bez hystérie, démonizovania, a ani zo Sheily nerobí bezmocnú trpiacu chuderku. Je to skonštatovanie reality, ktorá je stále pomerne častá aj v mnohých našich domácnostiach. Prežila si s mužom svoje, rozviedla sa, dokázala žiť aj sama. Je zmierená s faktom, že niektoré sny sa jej nevyplnia. No nad Davovým telom si uvedomí, že spoločne prežité roky sa nedajú len tak hodiť za hlavu. Poznačili ju hlbšie, než by si priala. Teraz je ale Dave mŕtvy, zariadila mu pohreb a konečne sa ho zbaví nadobro.
No netuší, že si z pohrebného ústavu priniesla niečo, čo zmení jej život.

Sheila dlho netuší, že si z márnice so sebou priviezla čosi, čo cíti a myslí. Venuje sa práci, svojej obsesii v podobe polievania kvetov a fajčí trávu. Preto aj všetko to čudné, čo začne prežívať, zo začiatku pripisuje na vrub toho, že je zhulená.

Autorka na pozadí príbehu kladie otázku, či môžeme milovať monštrum a kto / čo je monštrom? Muž, ktorý mláti ženu, sebecký závislák mysliaci jedine na ukojenie svojej potreby, či dakto, kto nezodpovedá nášmu vnímaniu krásy či predstave človeka? Dá sa označiť za monštrum Sheilin manžel alebo ním je to čosi, čo na seba dokáže vziať podobu jej ex? Mal by vôbec niekto určovať normy normálneho a zvláštneho? Priveľa otázok no odpoveď si musí dať každý čitateľ sám.

Martinová dokáže blansovať na hrane normálnosti a podivnosti veľmi ľahko a s citom. Neuráža, nevynáša súdy. Necháva nás žiť svoj život ako chceme a rovnako si vlastnú cestu vyberá aj jej hrdinka. Tá upadá do akejsi letargie, v ktorej len spí a trávi čas so svojím monštrom. Konečne prežíva pocity blízkosti, lásky a spokojnosti. Nič také so skutočným mužom nikdy nezažila. Avšak tragédia ju prinúti začať konať a rozlúčiť sa s tým, čo ju napĺňalo.

Čo je normálne?
Tráva je krátka novela o irónii života, monštrách a túžbe po šťastí. Je to zamyslenie, či si dokážeme uvedomiť hranicu, za ktorou končia naše záväzky voči iným ľuďom. Sheila je zrelá a samostatná žena, ktorá vie, čo chce. Manželstvo sa pre ňu stalo utrpením, no neustále cíti istú povinnosť voči svojmu ex. Pripadá jej zvláštne, že existujú partneri, ktorí sa navzájom milujú, vážia si jeden druhého a záleží im na sebe. Ona takýto vzťah nepoznala. Až teraz... v náručí monštra. Sex s touto bytosťou Anya Martin opisuje priamo, bez zbytočných emócií a toho, aby mal čitateľ pocit presladenosti. Erotika je taká, ako Sheila. Realistická, krásna, jednoduchá a robí dobre obom zúčastneným.  Román je vecný, strohý, no pritom sa príjemne číta. Je to mix mužskej priamosti a ženskej vnímavosti, vášne aj pochybností.
Na čitateľov určite silno zapôsobí opis oceánu na konci knihy a myšlienky, ktoré v hlavnej hrdinke vyvoláva. Akoby autorka vyslovila pocity, pochované kdesi hlboko v každom z nás.

V celom texte rezonuje hlavne potreba vyrovnanosti. Treba sa vyrovnať s minulosťou, prijať prítomnosť a každé svoje rozhodnutie. V danom okamihu to bolo to najsprávnejšie, čo sme mohli urobiť. Že sa neskôr ukáže, že bolo chybné? Nikto svoju budúcnosť nepozná. Rátať môžeme iba s tým, že za všetko raz zaplatíme. Buďme na to pripravení.

Tráva
Originálny názov: Grass
Autorka: Anya Martin