RECENZE: Petra Štarková, Odkaz zpovědníka z Loudunu

Článek od: Petra Elen Mand... - 30.11.2021

Česká autorka Petra Štarková vytáhla ze šuplíku několik svých textů, které zakomponovala do sbírky Odkaz zpovědníka z Loudunu. Povídek je celkem devět, každá z jiného soudku. Pokrývají široké pole témat od fanfiction přes čistou historickou fantasy až po zdánlivě nerudovský fejeton. Podívejme se na pár vybraných:

První povídka Pod nebem justice rozbíjí zaběhnuté klišé, že mateřská láska hýbe světem. Ukazuje, že někdy pravá rodina není ta pokrevní. Vše je okořeněno středověkými kulisami a magickými schopnostmi hlavních postav. Úskalím je krátký rozsah, protože čtenář by očekával více, ale jak rychle povídka začíná, tak i končí. Ačkoli autorka píše úderně a výstižně, nebylo by od věci detailnějších nastínění záměrů postav stejně jako rozsáhlejší popis života v daném světě. Povídka působivě navnadí, ale na tom stojí i padá.
Podobným tématem se zabývá i druhá povídka Krvavý chléb. Ta je navíc obohacena o náboženské prvky. Rodina čelí předsudkům a církevním dogmatům, které je vyčleňují ze společnosti. Námět je velice zajímavý a je škoda, že se jedná jen o jednu z kratších povídek. Stejně jako předchozí povídka i tato je až příliš strohá, a byť myšlenku autorky zřejmě vystihuje, čtenář je připraven o možnost se do dramatické situace vžít a s některou z postav ztotožnit.

Od vážných témat vás autorka odvede povídkou Harry Potter a Severus Snape po dvaceti letech. Vzpomínka na hrdinu mládí většiny dnešních třicátníků uvrhne čtenáře do lehkého sentimentu. Jednání samotného Snapea je však sporné a povídka byla zjevně napsána před jeho slavným výrokem v Relikviích smrti: „Navždy“. Nicméně jedná se o fanfiction. Takže se můžeme dohadovat, domnívat i protestovat, ale je to vše, co můžeme. S Harrym se setkáme i v povídce Hodina se Saxanou, kde se anglický čaroděj ocitne v jedné lavici s českou klasickou čarodějkou. Nutno podotknouti, že ani zde profesor Snape není ušetřen nepříjemností. Kontrastní prostředí dvou kultur a světů je zajímavé. Jedná se o velmi originální myšlenku, ze které by autorka mohla vytěžit daleko víc. Bohužel se zde nakonec jen pomyslně chladí zášť vůči Snapeovi a ohromný potenciál zůstává nevyužit.

Třináctý měsíc následuje a přináší nám podivnou směsici klasické pohádky o Marušce a dvanácti měsíčkách v kontrastu s dnešní politicko-ekonomickou realitou. S hořkosladkým úsměvem sledujeme nepřímo dnešní svět a existenci třináctého měsíce. Povídka patří mezi silnější. Autorka předvádí svůj um bruslit na poli politiky a humoru, ale zároveň zanechává dostatek prostoru pro představivost čtenáře a otevřeně se neuchyluje k agresi či vulgarismům.

Nerudovské psaní připomíná povídka Jak hrál Otokar na fortepiano. Humorné, lehce zmatečné vyprávění, které daleko zastiňuje další povídka Odkaz zpovědníka z Loudunu.

Kniha se právem jmenuje po tomto díle, protože se jedná o skutečnou perlu mezi všemi. Neposlušné čarodějné učnice jsou poslány do minulosti, aby dostaly výchovnou lekci. Myšlenka je to jistě zajímavá a věřím, že minimálně několik lidí v mém okolí by to motivovalo k pravidelnému zlobení a excesům. Tentokrát se hříšnice dostanou do 17. století, do ženského kláštera, aby se naučily pokoře a vděku za to, co mají. V klášteře je hlavním zpovědníkem francouzský kněz Urban Grandier (1590­1634), který se ocitl na kacířské hranici. Povídka shrnuje domnělé motivy pro jeho popravu a vzdává mu nepřímo hold. Jedná se o povídku s velkým potenciálem, který by byla škoda nevyužít na samostatný příběh. V důsledku malého rozsahu je hodně prvků v povídce pouze nastíněno a ještě více zastíněno.

Poslední povídka sbírky Řád popsaného stolu má svým rozsahem nejvíce stránek. Jedná se o pohádku ze světa autorů knih. Humorně skrytě popisuje spory s nakladateli, stres kolem deadlineů a leckdy marné hledání inspirace. Mnoho myšlenek je originálních. Autorka v ní dokazuje svou velkou fantazii a kreativitu. V praxi je však obtížné odhadnout, kolik čtenářů zaujme. Není v ní žádný romantický motiv, ani zápletka. Akce špetka a napětí žádné. Povídka má dle slov samotné autorky zapadnout do jejího fiktivního světa, který bude v budoucnu více rozvíjet. Můžeme být tedy pouze zvědaví, jak to vše klapne, protože hodnotit celek podle střípků je velmi náročné. V tomto případě snad i nemožné.

Sbírka povídek nemá nějak velký rozsah. Jedná se o jednohubku doplněnou o autorčiny komentáře, postřehy a plány do budoucna. Kniha tím získává osobnější nádech a čtenář se přímo seznamuje s autorem. Je to poněkud nezvyklé, ale zde to funguje. Občas jsou tyto komentáře i málo a bylo by milé  do zákulisí nahlédnout více. Jak nastínila Petra Štarková sama, plánuje další sbírky a příběhy. Nezbývá tedy než čekat, jakým směrem se její psaní bude ubírat a doufat, že bude více historických fantasy jako Zpovědník.

Odkaz zpovědníka z Loudunu

Petra Štarková
Vydavatelství: ekniha Petra Štarková