RECENZE: Pavel Fritz, Studené světlo hvězd

Článek od: ena - 13.08.2021

Napísať dobrú poviedku je náročné. Pavel Fritz patrí k autorom, ktorí ich písať vedia a navyše sakramentsky dobre. Všetky zaradené do zbierky Studené světlo hvězd patria k žánru sci-fi a zavedú vás do odľahlých končín univerza, kde hrdinovia bojujú s mimozemskými entitami, silami vesmíru aj sami so sebou.

Zbierka obsahuje deväť poviedok a jednu novelu. Stretnete v nich drsných mariňákov, kňaza, ktorý vracia duše mŕtvych na Zem, aby mohli nájsť pokoj, či výskumníkov a pirátov. Precestujete milióny svetelných rokov známym aj neznámym vesmírom a skočíte stovky rokov v pozemským časom vpred. Sprevádzať vás budú hviezdy, hľadiace z temnoty nekonečna, studené, ľahostajné a bezcitne nedotknuteľné.

Hviezdy a planéty
Hlavná postava príbehu Pláž zostala na vražednej planéte sama. Raz za čas sa chodí pozrieť na hroby priateľov. Spoločnosť mu robí zvláštny skrotený tvor. Poviedka je plná samoty a zmierenia.
Bestie a Lovci vraků nútia k zamysleniu. Samotné príbehy sú dlho zamotané, nepredvídateľné a nakoniec zanechajú čitateľa zvláštne znepokojeného. Dúfate v šťastný koniec, ale zobudíte sa v krutej realite. Či už blúdite chodbami podzemného komplexu s beštiou za pätami, prípadne vo vesmíre rabujete vraky lodí a dúfate v rýchly zisk. Čo ak na vás niečo striehne? V oboch poviedkach sa ocitáte v akejsi nekonečnej slučke udalostí, ktorá sa sťahuje a láme vašu osobnosť.
Podobné je aj rozprávanie To, co milovalo Arthura Brookse. Láska je krásna vec a zamilovaný človek pre objekt svojej túžby aj hory prenáša. Čo však urobí zvláštna mimozemská entita?
Archa zrůd má dobrý začiatok, no skončí sa príliš rýchlo a možno sa budete pýtať, prečo sa autor ponáhľal. No viac už zrejme napísať nebolo čo.
Oproti tomu Čau zítra sa vám dostane pod kožu. Zžijete sa s postavami tak, že budete mať pocit, že ste v ich koži. Pocítite zúrivosť a hlbokú beznádej, pretože ste spoločne uviazli v pekle.
V umelom vesmírnom telese sa zasekol prieskumný tím a nemôže z neho odísť. Prídu na tajomný kód otvárajúci bránu a zachránia sa? Zahrada slepců.
Na okraji slnečnej sústavy pomáha kňaz dušiam mŕtvych nájsť večný kľud. Koho sa boja mŕtvi obyvatelia stanice? Zavinil smrť celého tímu jeho šéf, či niečo iné? Pri čítaní príbehu Mrtví od Krakenova moře sa vynorí veľa otázok.
Roky naší lásky nie je žiadna romantika. Ocitnete sa vo svete virtuálnej reality, vo svete fantázie, v ktorej ľudstvo už roky existuje. Na Zemi sa dávno nedá žiť, no ľudia predsa len zatúžia vrátiť sa tam, odkiaľ vzišli. Čo ich čaká?
Novela zaradená na konci zbierky nesie názov Kam plují harmy. S civilným koordinátorom oblastnej prokuratúry dohliadneme na partičku mariňákov, ktorá sa trasie na to, aby mohla na opustenej planéte rozpútať vojnu. Najdôležitejšie sú aj tak morské tvory. Harmy plávajú ustálenými trasami, no zrazu zmiznú a viac sa neobjavia. Otázkou je, kam sa strácajú, a či to ovplyvní ľudí na tomto nehostinnom kuse zeme. Alebo to budú ľudia, kto zmení históriu planéty?

Šťastné konce sa nedostali na program dňa
Kým skalní fanúšikovia sci-fi či Pavla Fritze niektoré z poviedok poznajú z predchádzajúcej publikácie, tí, ktorí sa s tvorbou tohto autora ešte nestretli, zostanú milo prekvapení. Jeho texty sú jednoducho vynikajúce. Dej je rýchly, akčný, Pavel Fritz nenecháva hluché miesta, nerobí prestoje a nezaoberá sa zbytočnosťami. Čitateľ je vtiahnutý do príbehov silou čiernej diery a rovnako, ako sa nevymaníte z jej gravitácie, je priam nemožné odtrhnúť sa od knihy.
Témou je najčastejšie kontakt s mimozemskou civilizáciou, ktorá predstavuje hrozbu. Astronauti sa pokúšajú prežiť, vyrovnať s průserom do ktorého padli alebo odhaliť tajomstvá ukryté v hlbinách vesmíru. Mnohé poviedky sú pre čitateľa v konečnom dôsledku znepokojivé. Zahryznú sa do mysle a vy sa ocitáte v koži hrdinov. Spoločne s nimi prežívate hnev, žiaľ, beznádej aj trpké rozuzlenia. Autor sa totiž nesnaží písať šťastné konce. Pointu väčšinou netušíte a keď na ňu konečne prídete, je často iná, než ste čakali. Fritz je vynikajúci rozprávač. Aj na takom malom priestore, aký mu poviedka dáva, zručne buduje atmosféru plnú napätia, akcie aj rezignácie a hrozieb. Obrazy, ktoré ponúka, sú plné temnoty, chladu či naopak farieb a vôní. Všetko sa mení v krátkom okamihu a to, čo bolo, už nie je.

Preto neváhajte a nechajte sa spolu s hrdinami týchto príbehov unášať vesmírom plným studeného svetla hviezd a hľadajte v tom vzduchoprázdnom nekonečne naplnenie svojho osudu. Príjemnú púť.

Studené světlo hvězd
Autor: Pavel Fritz