RECENZE: Václav Jakeš, Vyhnání z Ráje

Článek od: Petra Elen Mand... - 27.10.2020

Vyhnáním z Ráje všechno začalo. Znáte klasickou biblickou verzi o neposlušné ženě a úlisném hadovi? Václav Jakeš vám ukáže, že to mohlo být trochu jinak… Trochu vědečtěji. Touto povídkou kniha začíná a následně vám naservíruje přes třicet dalších.

Hned u druhé s názvem Svět jako vůle a představa zaplesá srdce sentimentálních filosofů. Jasný odkaz na dílo Arthura Schopenhauera je však pouze zdánlivý. Na konkrétním příběhu muže trpícího nočními můrami narazíte v praxi na svět, kde se přímo střetávají vůle a představy. Autor předpokládá jistou znalost čtenáře na poli filosofickém a hlavně otevřenou mysl. Tento předpoklad se pak promítá do celé knihy.

V dalších povídkách vás čeká náboženský spor o Boha a božství, sebeobětování bohů a jejich smrt. Až se postupně z „božských“ témat na oko vymaníte. Přesunete se do vesmíru, kde zdrcený kosmonaut dojde úděsného pochopení, že takto intelektuálně netrpí jen v tomto vesmíru, ale i v nepřeberném množství dalších světů. Zpestřením budou povídky Wimpy a Poručík Columbo, kde se vydáte do oblasti dedukce prostřednictvím slavných detektivů. Hlavní roli v první zmíněné povídce ztvárnil pravnuk nejslavnějšího detektiva všech dob Sherlocka Holmese. Poručíka Columba pak jistě také není třeba představovat. Václav Jakeš bravurně zachovává původní charakter příběhů s těmito osobnostmi i slohovou posloupnost z originálních děl. S bravurním umem hodným originálu zasazuje do detektivní povídky vystřižené jako z pera A. C. Doyla sci-fi prvky. Columba pak nechává dumat nad religionistickým problémem a nechybí ani humorný odkaz na slavnou „Columbovu manželku“.

Dále se podíváte zblízka na paradox v cestování časem či na komunikaci ztracenou v překladu mezi pozemšťany z různých věků. Ovšem dojdete i k tomu, že humor a zábava jsou schopné přemostit i jednotlivé vesmíry, a různé životní formy spojit dohromady. Toužíte-li po věčném mládí, pak si také přijdete na své. Autor vám zprostředkuje možnosti, jak svou touhu naplnit, ale i úskalí nestárnoucího života. S láskou vám dokáže, že láska je vlastně jen soubor chemických procesů v těle, ačkoli drobné pochybnosti by tu byly.

Máte pocit zmatku a chaosu? Pak nejste daleko od pravdy. Kniha je buď geniální, nebo šílená. Otázkou zůstává, zda je mezi těmito dvěma pojmy vůbec nějaký rozdíl. Povídky lze shrnout známým rčením: Každý pes jiná ves. Je mezi nimi cítit jistou tématickou posloupnost, ale ve chvíli, kdy přeskočíte, ztratíte se. Václav Jakeš si zkrátka rád hraje. Prolíná náboženská a filosofická témata, sci-fi prvky a současné vědecké teorie do originálního sborníku. Ukazuje situace z různých úhlů, s naprosto otevřenou myslí čtenáře překvapuje nevídanými zvraty, aby vás zároveň pobavil i nechal v naprosté intelektuální roztříštěnosti.

Vyhnání z Ráje je tematicky těžko zařaditelná. Hledat další takovou by byl nadlidský výkon. Proto je i složité ji hodnotit. Obsahově je velmi hutná. Zpracování povídek je věcné, propracované a okořeněné humorem. Nicméně mnoho z povídek by vydalo na samostatné knihy, kdyby se rozpracovaly. Je škoda, že autor tolik originálního materiálu vložil do jedné krátké knížečky. Potenciál je tam opravdu velký. Myšlenky jsou nevšední a schopnost dívat se na problém z tolika úhlů v kombinaci s autorovým vzděláním je výjimečná.

Grafické zpracování také není špatné. Prosté, jednoduché. Pouze ilustrace působí rušivě. Na celou knihu jsou tři. Abstraktní, barvité a do celkového konceptu nezapadají. Buď dát každé povídce nějakou, nebo raději žádné. Kombinace infantilního obrázku kočky a až odborně působícího sci-fi textu je už hodně do oka bijící.

Soubor povídek Vyhnání z Ráje potěší zapřísáhlé milovníky sci-fi, kteří se orientují, ba přímo vyžívají ve vědeckých teoriích o rozpínání vesmíru, vzniku světa a případně paralelních vesmírech. I náboženský teoretik si v knize najde svoje. Svádí to knihu doporučit fanouškům děl A. C. Clarka, byť by si zřejmě své našel i druhý protipól, a to fanoušci E. Dänikena.

Vyhnání z Ráje
Václav Jakeš

Nakladatelství: Epocha