RECENZE: Peter F. Hamilton, Jidáš zbavený pout – Pronásledování

Článek od: ena - 21.05.2020

Civilizácia, kedysi oddelená bariérou od zvyšku vesmíru, si našla cestu k Spoločenstvu. Hora jitřního světla má plány a pamäť Dudleyho Bosea. Pochopí, v čom sú ľudské slabiny? A naopak, podarí sa zistiť Spoločenstvu, v čom je slabina Hory? Karty sú rozdané, vojská pripravené, Stratených 23 je naozaj stratených. Spoznajte nových hráčov, zvítajte sa so známymi zradcami a ešte nebezpečnejšími nepriateľmi.

Jidáš zbavený pout je pokračovanie románu Pandořina hvězda – Invaze. Dej pokračuje tam, kde skončil, lebo príbehy je nutné dorozprávať, zloduchov potrestať a hlavne musíme zistiť, čo sa stane s hrdinami a Spoločenstvom.

Nikdy nehovor nikdy
Vyše sto rokov naháňala teroristov, ktorým nikto neveril, že Hvězdoplavec existuje. Sto rokov práce, zbierania dôkazov a snahy Strážcov pochytať. To všetko preto, aby Paula Myo uverila v jeho existenciu. Teraz s rodinou Burnelliových vedie súkromnú vojnu a hľadá dôkazy mimozemšťanovej prítomnosti. Prišla o prácu, no zdá sa, že tých, ktorí veria v Hvězdoplavce je viac, než si myslela. Jedni sa ho pokúšajú zneškodniť, druhí mu slúžia. Bude sa môcť Paula spoľahnúť na pomoc bohatých a vplyvných priateľov? Dokáže ostatných kolegov presvedčiť o svojej pravde?

Mellanie sa zmenila. Odkedy iba ona a VI stáli zoči-voči Hore jitřního světla, má nové priority. Stala sa investigatívkou a vrhá sa do nebezpečenstva, ochotná spolčiť sa s každým, kto ju privedie na stopu Hvězdoplavce. Jeho agentov má za pätami a súrne hľadá spojencov. Paula však Mellaniiným informáciám neverí, takže na všetko zostala sama s Dudley Bosom za chrbtom. Dudley je ufňukané malé decko, no ona mu mamičku robiť nebude. Keby ju aspoň pretiahol ako poriadny chlap...

Hora jitřního světla, vodca Dokonalých, si prispôsobuje dobyté planéty. No ľudia sa nechcú vzdať. Bojujú spôsobom, ktorý nechápe a nepomáhajú mu pri tom ani spomienky a vedomosti získané od Dudleyho Bosea. Je si istý svojim víťazstvom. Veď ľudská odveta, bola smiešna. Zdá sa, že mu nič nestojí v ceste dobyť ďalšie planéty patriace Spoločenstvu. Netuší o tajnej zbrani, ktorá sa stane možno poslednou šancou zvrátiť výsledok stretu ľudí s Dokonalými. A Spoločenstvo medzitým pripravuje útok...

Ozzie, Orion a Toči zúfalo túžia nájsť cestu z malého asteroidu, na ktorom skončili už pred dlhšou dobou. Púť po silfenských chodníkoch je zrejme na mŕtvom bode, pretože žiadny ďalší chodník nedokážu nájsť. Vznášajú sa v priestore a netušia, čo s nimi bude. Stále však veria, že Silfenov nakoniec nájdu. Je tu veľká šanca, že oni by mohli pomôcť vyriešiť problém s Dokonalými.

Napriek ohrozeniu, mocné rodiny stále žijú svoj život. Začuchali peniaze, a teraz bojujú o zákazky, dotácie, vplyv. Nateraz len politicky, no ktohovie, čo sa ešte môže stať? Zvlášť, ak sa na najvyšších miestach pohybujú zradcovia a agenti Hviezdoplavca. Možno je načase začať chystať vlastný záchranný plán. Jeden nikdy nevie a rodinu, tú predsa musia ochrániť. Ale zatiaľ treba zbrojiť a budovať vesmírnu flotilu.

Šprint na dlhú trať
Inak sa sága Spoločenství nazvať nedá. Našťastie autor vie, čím čitateľa zaujať. Jidáš zbavený pout je rovnako napínavé čítanie, ako dve predošlé knihy. Dej vás strhne natoľko, že príbeh budete odkladať z rúk len veľmi neradi. Pronásledování je trefný názov. Ľudí prenasleduje smola, no sú odhodlaní vzoprieť sa. V prípade nutnosti spravia aj to posledné, aby Dokonalých porazili. Ozzie vytrvalo prenasleduje Silfenov, ktorí rovnako, ako ich cesty, miznú a objavujú sa vtedy, keď to už nečakáte. Je ťažké nebyť zúfalý.
Paula Myo prenasleduje zradcov vo vlastných radoch, aj zradcov ľudskej rasy. Vždy sa nájde nejaký Judáš, ktorý za tridsať strieborných ochotne predá hocikoho.
Mellanie dospela. Jej priority sa zmenili a cíti zodpovednosť. Prekukla Alessandru Baronovú, kvôli čomu ju prenasledujú a chcú zabiť. Dúfa v pomoc VI. Ale môže sa spoľahnúť na UI? Tá sa v podstate snaží chrániť hlavne samú seba. A do akej miery sa jej dá dôverovať? 
Bohaté rodiny sa prenasledujú navzájom. Každý chce zo situácie vyťažiť maximum záruk, peňazí, vplyvu. Je to také ľudsky sebecké! Kým sa jedni obetujú pre dobro Spoločenstva, iní hľadajú osobné výhody.
O románe Pronásledování by sa dalo rozprávať veľmi dlho, veď má takmer sedemsto strán. Je to plnotučná sci-fi z tých najkvalitnejších nápadov a krásne doplňuje už známe dejové línie o nové nečakané udalosti. Postavy sa menia, pretože okolnosti a tlaky, ktoré na nich pôsobia, ich ohýbajú alebo zoceľujú. Niektoré sú ochotné meniť názory a učiť sa, iné zrádzajú a vraždia. Ak ste čítali predchádzajúce časti neváhajte a vrhnite sa na pokračovanie tohto skvelého dobrodružstva. Nasadnite do vagónov KKP a odcestujte cez najbližšiu bránu na planétu, ktorá vám najviac vyhovuje. Či už ste vegetarián a zarytý ochranca životného prostredia, či excentrický milionár. Vesmír je nekonečný a čaká práve na vás!

Sága Společenství
Jidáš zbavený pout- Pronásledování
Autor: Peter F.Hamilton

Originálny názov: Judas Unchained
Preklad: Petr Kotrle
Vydal: Planeta9
Rok vydania: 2019
Väzba: brožovaná
Počet strán: 667
ISBN: 978-80-88321-08-8

 

Přidat komentář