Recenzia: Lenona Štiblaríková, Táto krajina nie je pre slabých

Článek od: ena - 05.02.2020

Názov útleho románu evokuje známy film bratov Coenovcov a vzbudzuje záujem. Milovníci Štiblaríkovej dielok už dobre vedia, že vie byť pekne tvrdá a k svojim postavám nemilosrdná. Poďme sa teda pozrieť, čo to autorka tentokrát ukuchtila. Veď nekromanti, vyháňači diabla, či iné milé ľudské aj neľudské bytosti, sú šťavnatým sústom a nevyčerpateľnou zásobárňou divokých príbehov.

Keď sú dvaja chlapi na pieskovisku...
Vincent je nekromant. Pomáha riešiť vraždy, vyháňa démonov a je všade tam, kde sa deje niečo divné. Občas musí ťahať z problémov aj partiu mladých študentov, ktorí využívajú duše mŕtvych na vedecké výskumy. Nuž a práve prostredníctvom tejto partičky obdrží Vincent prvú pozvánku.
Že mladé dievča využili namiesto kúsku papiera si uvedomí Vincent veľmi rýchlo. Ťažšie bude zistiť, ktože ju poslal a prečo?  Prečo si dal takú námahu? To mu neobjasní ani pozvánka číslo dva. No nový prípad, za vyriešenie ktorého vypísali štedrú odmenu, zatlačia zvedavosť a samozrejme aj istú ješitnú chlapskú podráždenosť, do úzadia.
S kľudom sa vydá na lov do hlbokých lesov. Duše mŕtvych mu pomáhajú pri pátraní. Všade totiž ležia niečie kosti, ktorých majitelia nekromantovi radi poslúžia.
Prichádza pozvánka číslo tri. Tá nekromantovi vyrazí dych, lebo je to niekto, kto spadá do kategórie prvé lásky a skúsenosti. No ani ona nie je celkom obyčajná...
Ambra, Vincentov znovuobjavený vlhký sen, mu dá dobrú radu, ktorú on, hrdý muž, samozrejme neposlúchne. Pred ním leží (okrem nahej vnadnej Ambry) skvele platený job, ktorý nepočká. Zato osoba, ktorá sa s ním hrajká a posiela mu jednu živú (no, o živote môžeme polemizovať) pozvánku za druhou, tá nech si počká. Nikomu poskoka robiť nebude.

Takže sa Vincent túla po hlbokých lesoch a loví istú bytosť. Čo s ňou zažije, je doslova horor. Pretože tým, že ju chytí, zbalí do kozlíka a hodí do kufra auta, sa veci nekončia, len zamotávajú. Cesta je dlhá, lemovaná poloopustenými benzínkami a domami, ktorých obyvatelia sú... povedzme, že nemyslia úplne zdravo. Jeho však hreje dobrý pocit z odmeny, ktorú si tvrdo odmakal. Ale každý múdry človek vie, že dobré pocity trvajú veľmi krátko.

Nekromant sa preberá v Bratislave. Jeho neznámy hostiteľ disponuje rovnakými schopnosťami a stojí za onými ignorovanými pozvánkami. Dvaja nekromanti v jednom kurníku...
Za tajomným Adolfom Sternom stojí vláda, tajné služby a ktohovie, kto ešte. Je odporný, ide mu o peniaze a pohodlie. Vincent dostane ponuku, ktorá sa neodmieta. Niežeby bola tak dobre zaplatená, proste nemá inú možnosť, len prijať. Nastupuje tvrdý tréning so zásahovou jednotkou profi vojakov. Potom ich čaká cesta do utajenej oblasti v horách, kde sa ukrýva niečo, čo by nikoho vo sne nenapadlo.
Hoci sa tvária, že sú jeden tím, každý hrá za seba. Majú svoje rozkazy. Ak nebodaj veríte sľubom a dohodám, ste zrejme najväčší blázon v republike. Našťastie nikto zo zúčastnených nie je blbá naivka. Ako sa môže takáto misia skončiť? Zrejme úplne inak, než by ste predpokladali...

Táto kniha fakt nie je pre slabých.
Robím si srandu. Stačí mať odolný žalúdok, zmysel pre čierny humor, v obľube trošku zvráteností a túto knihu si užijete. Lenona Štibralíková totiž svoje príbehy nebalí do ružového celofánu, ale podáva ich pekne štipľavo a tvrdo. Príbeh je plný beštii v ľudskej koži, ničiacich iných ľudí, no aj mýtických a rozprávkových bytostí. Tie nie sú vždy také, ako nás naše staré matere presviedčali. Nájdete ešte kopu smrti a duší, blúdiacich svetom, hľadajúcich pokoj a spočinutie. Keď si už myslíte, že vás nič neprekvapí, autorka vsunie do deja...
Najskôr zalapáte po dychu a možno sa spýtate, že či už fakt nevedela, kam z konopí? Minuli sa jej nápady, či čo to má znamenať? No potom si spokojne odfrknete a skonštatujete, že áno a vedome to zhltnete spolu s navijákom a všetkými prekvapeniami aj autorskými zámermi.

Ak máte radi príbehy, ktoré sa na nič nehrajú, pevné nervy a záľubu v mystériách, nezabudnite si knihu Táto krajina nie je pre slabých kúpiť. Pretože taká prechádzka v zasnežených slovenských lesoch nepadne zle a spoznať metódy nekromantov sa môže zísť. Nikdy neviete, aká pomoc sa vám raz bude hodiť.

P.S.
Nenechajte sa odradiť slovenčinou. Je ľahká, ľúbozvučná a zvládne ju každý.

Rozhovor s Lenonou Štiblaríkovou naleznete ZDE.

Názov: Táto krajina nie je pre slabých  
Autor: Lenona Štibralíková
Vydala: HYDRA v roku 2019
Počet strán: 184
Väzba: brožovaná
 

Přidat komentář