RECENZE: Marie Rutkoski, Kletba vítězů

Článek od: Monika Hrňová - 29.04.2019

Kletba vítězů je vlastně román o lásce. Akorát celou knihu čekáte, kdy dojde k tomu vášnivému vyvrcholení (a tím není myšlen sex!), a ono nic. Zaryté fantasy nadšence asi zklamu, ale kromě vymyšleného světa tam vlastně nic zas tak moc fantaskního není. Ona je bohatá dcerka významného valoriánského generála, on je herranský otrok, takže je zapovězeno se podívat jeden druhému do očí, natož se zamilovat. Zkrátka Romeo a Julie v hávu young adult fantasy. Jenže nezvedené dětičky se do sebe přece jen zakoukají. Ovšem pak vyjde najevo, že on není ledajaký otrok, ale skrývá něco víc, a z opatrného a nesmělého oťukávání je najednou krvavá hra, kde podlosti a intriky nemají konce.

Kletba vítězů je první díl trilogie Marie Rutkoski, americké autorky zaměřující se především na literaturu pro děti a mládež. Do děje naskočíte v momentě, kdy generálova dcera Kestrel koupí Arina, otroka z podrobeného národa Herranů. Ačkoli je vychovávána v tom, že otroci jsou synonymem špíny na jejích botách, nedokáže na něj zapomenout a pomalu mezi nimi vzniká něco víc než jen vztah pána a sluhy. Vzájemné poznávání je o to lákavější, že ho musí udržovat v naprosté tajnosti. Ale Herrané se s otroctvím příliš nesmířili a místo romantických dostaveníček se oba hrdinové ocitají ve válce.

Postavy jsou docela zvláštně vykreslené. Kestrel kolísá mezi „jsem neuvěřitelně otravná a ukňouraná holka“ a mezi „chovám se vychytrale a dospěle a občas dostanu skvělý nápad“. Podobně na tom je i Arin. Chvilku je to naivní mladíček a najednou zase protřelý udatňák. Tak se v tom vyznejte. Postavy jsou zkrátka poněkud nevyrovnané, jako by se autorka nedokázala rozhodnout, jaké by vlastně měly být. Ale něžná náctiletá srdéčka nepochybně ocení opatrné seznamování hlavních hrdinů a náznaky vzájemné náklonnosti, které mezi řádky vyplouvají na povrch. Jen je škoda, že to u těch náznaků zůstane. Čtenář sice ví, že k sobě zahořeli nehynoucí láskou, ale oni dva kolem sebe bezvýsledně kličkují a nic z toho.

Námět je docela fajn, ale zpracování je zoufale utopeno v klišé. Kniha trpí záplavou nelogičností. Jsou sice podávány jako velmi hrdinné strategické kroky, které ale vnímavému čtenáři moc nedávají smysl. Pokud si ale chcete vychutnat hlavně vztah mezi Kestrel a Arinem, klidně nad tím mávněte rukou, knihu si užijete i tak. Také svět, do kterého autorka děj zasadila, by si zasloužil bližší vysvětlení a upřesnění reálií. Občas se sice vyskytne záchytný bod jako místní popis nebo kousek historie, ale pro celkovou představu je to málo.

Děj je zpočátku velmi pozvolný, v první půlce se vlastně nestane nic zásadního, o to svižnější je naštěstí druhá půlka. Příjemným překvapením je šikovně vymyšlený závěr, po jehož přečtení i nepříliš nadšenému čtenáři začne vrtat hlavou, jestli by přece jen neměl dát sérii další šanci v podobě druhého dílu. Plusové body kniha získává čtivostí. Je to až s podivem, protože příběh má své mouchy, ale i tak stránky odsýpají, ani nevíte jak.

Cílovou skupinu román nepochybně zaujme, ovšem ti, které roztoužená dvojice ve víru divokých událostí zas tolik nedojímá, by asi raději měli sáhnout po jiné knize.

Kletba vítězů
Marie Rutkoski