RECENZE: Brian Staveley, Prozřetelnost ohně

Článek od: Jáchym Šidlák - 25.08.2017

Ponurá fantasy série Kronika Netesaného trůnu pokračuje druhým dílem s názvem Prozřetelnost ohně. Pokud vás zaujal díl první, Císařovy čepele, nemusíte se bát — spisovatel Brian Staveley nepolevuje a v mnoha směrech úvodní část série ještě překonává.

Kronika Netesaného trůnu se vyznačuje mimořádně propracovaným světem, který v každém detailu působí jakkoliv, jen ne prvoplánově, racionálně uvažujícími a sympatickými postavami a spletitou, nepředvídatelnou zápletkou. Ničím si tu nemůžete být jistí, každé zákoutí zdejšího světa je svým vlastním způsobem nebezpečné a i pod tou nejbezchybnější fasádou nablýskaného paláce se skrývá zkaženost a intriky.

To zjistí i naši tři hlavní hrdinové, které známe z Císařových čepelí. Bratři Kaden a Valyn se ocitají na cestě za znovudobytím Netesaného trůnu pro právoplatného dědice, zatímco jejich sestra Adare musí pomocí lží a přestrojení uniknout nebezpečí, které po smrti císaře poblíž samotného trůnu čeká.

Už v prvním díle Staveley dával svým postavám co proto, tentokrát je k nim ale ještě nelítostnější. Tři sourozenci i jejich souputníci si hrábnou na samotné dno a ještě níž. Autor ostatně ve všech směrech tak trochu přitlačil na pilu: druhá část série je místy opravdu velmi drsná a neúprosná, a to tím nejvíce naturalistickým způsobem — nepamatuji si, že bych kdy ve fantasy knize četl explicitnější a nepříjemnější popisy násilí než právě tady. Nejde ale jen o samoúčelnou exhibici, Prozřetelnost ohně působí o to víc osudově a naléhavě. Když se zraní jeden z hlavních hrdinů, často hrkne i ve čtenáři.

Také dostaneme možnost mnohem více prozkoumat samotný svět, v němž se série odehrává. Staveley téměř kapitolu co kapitolu přesouvá děj na nová místa a neustále představuje dosud nepoznaná města a národy, které Annurskou říši obývají. To mu však ne vždy hraje do karet — vyprávění tak občas působí chaoticky, je těžší se mezi různými postavami orientovat a příběh tak ztrácí na působivosti.

Co se ale týče samotného spisovatelského talentu, není Staveleymu téměř co vytknout. Dokáže mísit elegantní, květnatý jazyk s vulgárním tak, aby co nejlépe vystihl situaci a patřičně zapůsobil na čtenáře, nemluvě o tom, jak skvěle dokáže vystavět kapitolu a zajistit, aby při přecházení mezi jednotlivými úhly pohledu kniha neztratila tempo.

Je sympatické, že i přestože většina postav příběhu je v náctiletém věku, autor se na ně nedívá svrchu a každá z nich je propracovaná a mnohdy rozumnější, než dospělé postavy; obloukem se tak vyhýbá záležitostem jako milostné trojúhleníky.

Na závěr bych už jen zmínil detail, který mě ale neuvěřitelně zaujal — snad poprvé ve fantasy žánru lze v Prozřetelnosti ohně vidět, že někdo zpochybňuje, co je ve všech ostatních knihách bráno jako samozřejmost, a to sice systém, kdy všemocný císař vládne celé říši a nikomu se nezodpovídá. V jedné z dějových linek je tu namísto toho snaha pohnout se směrem k jakémusi demokratičtějšímu systému.

Ve výsledku jde ale jen o jeden z důvodů, proč i přesto, že Kronika Netesaného trůnu není přelomovým dílem, si v rámci žánru téměř nelze přát víc. Je tu nápaditost, napětí, krev a emoce — což k plnohodnotnému čtenářskému zážitku stačí víc než dost. Nerad bych tak, aby mezi přílivem knih z Fantom Printu zapadla do řady, protože si to nezaslouží. O Prozřetelnosti ohně by se dalo říci hodně věcí, rozhodně ale není průměrná.

85 %

Kronika Netesaného trůnu II: Prozřetelnost ohně

Autor: Brian Staveley