Recenze: Zuzana Hartmanová, Noční labuť

Článek od: Klára Holubovská - 22.06.2017

Accad je magický svět, v němž se čarodějové dělí do tří skupin. Řád, jenž má nejvíc členů, Konkláve, kde se sdružují černokněžníci a Renegádi, což jsou jinými slovy zrádci, a musí být likvidováni.

Nix, jež svůj příběh sama vypráví, není ani jedno. Jako poloviční nekromantka a poloviční lich je trnem v oku mnoha lidí. Na oblibě jí nepřidá její neposedný jazyk a ani fakt, že je těžké ji zabít. Pro mnoho zabijáků je to poslední překvapení v jejich životech. Pokud chce někoho vyděsit, stačí odhalit svou pravou tvář, kterou skrývá pod iluzí.

Nix má výbušnou povahu a trpí záchvaty, během nichž je schopna zničit vše živé v blízkosti. Oporou jí je minotaurus Toghar, s nímž se seznámila ve vězení. Je pro ni přítelem i partnerem v boji. To se hodí, když proti ní stojí přesila. V příbězích se prolíná přítomnost s minulostí, která čtenářovi umožňuje Nix lépe poznat a pochopit její pohnutky a přístup k životu. Kromě Nix a Thogara stojí za zmínku ještě démon Vadir, který je Nix hodně prospěšný a nájemný vrah Echev, který se co by do drzosti lehce vyrovná Nix. Tím vznikají humorné scénky.

Noční labuť je čtivý povídkový román zasazený do světa inspirovaného středověkem. Kromě magie si čtenář užije i souboje s meči. V každé povídce stojí Nix před nějakým úkolem a ne vždy se s tím popere tak, jak by se jí líbilo. Občas se snaží řešit problém domluvou, ale většinou to stejně končí bitkou, a tudíž o akci, krev a zlámané kosti není nouze. Ale není třeba se bát. Žádné nechutné detaily tam nejsou. První povídka překvapí svým vyústěním, a i když jedna nebo dvě vypadají, že jsou tam jen do počtu, na konci sehrají svou roli. Povídky na sebe totiž dějově navazují a celé to nakonec působí jako jeden román s dlouhými kapitolami.

Zuzana Hartmanová se svého debutu zhostila s grácií a stvořila poměrně neotřelý svět, v němž dokázala, že lze napsat skvělé fantasy i bez detailních popisů okolí. Obálka a ilustrace na začátku a na konci knihy jsou vydařené. Mapa světa samozřejmě nechybí. Noční labuť si své čtenáře zaslouží stejně jako pokračování ať už ve formě dalších povídek či v uceleném příběhu. Přece jen hrdinek, které se nenimrají ve svých citech a nevzdychají po mužském na úkor děje, je zatraceně málo.

Rozhovor s autorkou knihy si můžete přečíst zde.

Noční labuť
Zuzana Hartmanová