RECENZE: Michael Bronec, Tři kapitáni I.

Článek od: Martina Ryšková - 05.04.2017

Michael Bronec, majitel nakladatelství Straky na vrbě, po delší době obohacuje českou knižní scénu vlastní tvorbou, a když už se pustil do psaní, vzal to ve velkém stylu. V roce 2016 vyšel první díl jeho plánované trilogie Tři kapitáni s názvem Mračna nad Arénou. Pokud vše půjde podle plánu, dočkáme se brzy i pokračování. Kam nás autor v úvodní knize své originální space opery zavede?

Vydejte se do alternativní budoucnosti Země, kde se běžně cestuje mezi planetami a různí vesmírní tvorové už nejsou pro zdejší obyvatele žádným překvapením. Ústřední postavou příběhu je Arnošt Kodex – titulovaný Koordinátor, který je vládcem celé planety. Společně se svým tajemníkem Alfrédem řeší nejeden politický či ekonomický problém, a když se má jít do boje, jde o skvělou dvojku, které by se měl bát i samotný Hulk. Když však přijde zbrojíř Melchior s informací, že vymřeli ochemule (tvorové s chapadly a hrozivými čelistmi) a třetí galaktická válka je na spadnutí, ocitá se Koordinátor v nelehké situaci. A aby toho nebylo málo, objeví se po letech pravá mince v rukou nefalšovaného korzára, který brázdí prostor mezi planetami v různých vesmírných lodích a snaží se Pozemšťany na něco upozornit. Koordinátor si sám se všemi problémy neporadí, avšak naštěstí ani nemusí. Osloví své staré dobré známé – Petra Askortu, zkušeného vyjednavače na volné noze, kterého pověří návštěvou korzára Ramiréze, a Filipa Fixe, astrobiologa, jenž dostane za úkol zvládnout problém s ochemulemi. A k tomu všemu si ještě domluví souboj v Aréně.

Michael Bronec sepsal čtivou knihu, kde se toho hodně stane, ale zároveň se příliš informací nikdo nedozví. Jedná se o první díl rozsáhlého příběhu, který je zasazený do komplexního světa a nějakou chvilku potrvá, než se čtenář zorientuje natolik, aby se neztrácel – zvláště při použití více dějových linií. To však naštěstí dílu neubírá na hravém nádechu a svižně ubíhajícím ději, který vás bez problémů vtáhne. Celý příběh je navíc doplněn o černobílé kresby talentované ilustrátorky Janiny Strnadové, které pomáhají utvořit čtenáři představu o podobě hlavních hrdinů, popisovaných tvorech nebo i světech.

Kniha přináší nejenom pořádný kus zábavného čtení plného akce, dobře popsaných soubojů a skvělých dialogů, ale také je plná vtipů a popkulturních odkazů – však si vzpomeňte, kdo další měl tajemníka (komorníka) Alfréda? Zmíněné dialogy jsou výborně napsané a nebudou nikdy nudit. Protagonisti jsou uvěřitelní a zdá se, že také dobře propracovaní, avšak zatím jsme s jejich osudy jen na začátku, proto si počkejme, jak se budou vyvíjet.

Michael Bronec opět dokázal, že česká fantasy/sci-fi scéna se nemá za co stydět a objevují se v ní pravidelně zajímavé kousky, mezi které se nyní zařadila i Mračna nad Arénou.

Michael Bronec
Tři kapitáni I.