RECENZE: Jesus B. Vilches - Luis & Romulo Royo, Kodex Apokalypsy

Článek od: veronikamah - 29.03.2017

Zapomeňte na New York, jak jej znáte dnes. Z města kdysi plného života zůstal jen stín bývalé slávy. Mrakodrapy už se nepnou hrdě do výšin, ale připomínájí spíše vykotlané zuby starého námořníka. Vzduch nese barvu rzi. Rzi, která všechno rozežírá. I ty zbytky lidských duší, které přežily mor a vše, co přišlo po něm. Zmar. Chaos. A to vše zakryto křídly Nebeských i Padlých.

Snesla se na lidstvo tak dávno prorokovaná apokalypsa, aby zaplatilo za své hříchy? Nebo se země stala šachovnicí pro odvěký boj mezi těmi, kteří sami sebe nazývají anděly a jejich protivníky, démony? Kde je hranice mezi dobrým a zlým? A jak do toho všeho zapadá bělovlasá dívka, která brouzdá ulicemi s katanou rozsévající smrt?

Kodex Apokalypsy je románovým přepracováním prvního dílu komiksové trilogie Malefic Time. Ta je společným dílem otce a syna Luis a Romulo Royo. Ačkoliv se pro českého čtenáře pravděpodobně jedná o jména naprosto neznámá, práci staršího z mužů většina z nich určitě zná. Máte v knihovně založeny Vládce strachu či Noční klub Jiřího Kulhánka? Právě Luis Royo je autorem jejich obálek. Románový přepis si vzal pod křídla, taktéž španělský, autor Jesus B. Vilches.

Jesus B. Vilches je ilustrátory postaven do role vypravěče, Kloboučníka. Nestráví však s námi mnoho času. Všichni tři muži čtenáře opouští hned po krátkém prologu a nechávají příběh, aby si žil vlastním životem.

Kodex Apokalypsy je po vizuální stránce malé umělecké dílo. Ilustrace doprovázející román vám bez jakéhokoli přehánění vyrazí dech. Zároveň se ale jedná o tak trochu schizofrenní knihu. Zda její první polovina silně podléhá ilustracím nebo naopak se ilustrace podřizují textu, těžko soudit. Společně však tvoří duo, u kterého si nedokážete představit, že kdy dokázali fungovat bez sebe. Tam, kde potřebuje příběh atmosféricky podpořit, vstoupí do hry kresba. V místě, kde ilustrace sama o sobě není dost silná, posune čtenáře dále text. Zhruba od druhé poloviny Kodexu Apokalypsy se ale tato perfektně fungující symbióza začne vytrácet a čtenář dostává pocit, že ilustrace a psané slovo si jdou každý svým směrem.

Kapitolou samou o sobě jsou postavy. Pokud máte z obálky románu, anotace i dalších zveřejněných ilustrací pocit, že Luz je silnou a obdivuhodnou hrdinkou, budete asi zklamáni. Katanu sice ovládá mistrovsky, bojí se máločeho, ale většinu času se chová jako spratek, který by zasloužil tupou stranou meče dostat přes zadek. Nikdo nečeká milou a společenskou dívenku. Ono pohnuté dětství, nejasný původ se spoustou nezodpovězených otázek a dospívání o samotě v postapokalyptickém světě člověku na charakteru určitě nepřidá. Ale mnohdy zbytečné dětinské výbuchy vzteku a okamžité uchylování se k vyhrůžkám o zabití, ji ubírají na vážnosti. Místy si říkáte, že by někdo ten krk mohl podříznout Luz, jen aby byl klid.

Mnohem zajímavější jsou vedlejší postavy. Tajemný Mistr, který Luz opustí v den jejích třináctých narozenin a způsobí tak z velké části její asociální jednání. Postava, která se nakonec ukáže být ještě mýtičtějším stvořením, než samotná hlavní hrdinka. Japonka Suom, věrná společnice snášející všechny výstřelky bělovlasé dívky. Či jeden z posledních lidí na zeměkouli, kteří ještě umí využívat vymoženosti internetu, Allen. Ti všichni sice Luz možná “jenom” sekundují, ale jsou pro čtenáře mnohem sympatičtější a uvěřitelnější, než hlavní hrdinka.

Jestli je Kodex Apokalypsy v něčem silný, tak je to mytologické pozadí celého příběhu. Kniha nás provede mýty Starého Sumeru, Egypta, nezapomíná na příběhy hebrejské a v neposlední řadě ani na křesťanské pojetí tajemna.

Pozorný, a hlavně náročný čtenář, bude možná trochu zklamán. Ačkoliv má Jesus B. Vilches na kontě vlastní knižní sérii, jeho psanému projevu místy chybí lehkost a děj se zadrhává. Některé dějové linky by zasloužily více prostoru (otázkou je, nakolik to způsobuje komiksová předloha). Jako třeba část úvodu, který je, mimo jiné, umístěn do Moskvy roku 2019. První polovina Kodexu je navíc značně chaotická. Ač normálně postupné splétání několika časových i dějových linií a odhalování spojitostí vítám, v Kodexu Apokalypsy by stačilo, aby Jesus B. Vilches trochu lépe zvládl přechody mezi jednotlivými liniemi nebo je servíroval v delších pasážích. Takhle čas od času jen zmateně hledíte, kde jste se to zase ocitnuli.

Ač to tak může vypadat, není cílem Kodex Apokalypsy hanit. Právě naopak. Je pravda, že má své mouchy, přesto je to ale pořád jeden z těch zajímavějších počinů, který se na policích českých knihkupectví vyskytl.

Fantom Print navíc chystá limitovanou sběratelskou edici, jejíž součástí bude i Luisem Royem vlastnoručně podepsaný grafický list. Musíte být ale rychlí, již nyní jsou výtisky skoro rozebrány.

Jesus B. Vilches - Luis Royo - Romulo Royo
Kodex apokalapsy