RECENZE: Sean Howe, Marvel – Co jste neměli vědět o komiksovém zázraku

Článek od: Petr Simcik - 11.01.2017

Když jsem se o knize poprvé dozvěděl, říkal jsem si – to si teda Paseka troufá. Marvel je samozřejmě známá společnost, která u nás proniká do mainstreamu hlavně skrze své filmy. Rozhodně ji zná mnohem víc lidí než před deseti patnácti lety, kdy o ní něco věděli jen fanoušci Spider-Mana, a to ještě ti vnímavější. Ale i tak je pořád tenhle komiksový svět brán jako geekovina. Svět pro ty divný lidi, co čtou dětský čtení (rozumějte komiksy). A většina lidí, která chodí na filmy, nemá o předlohách ani šajn. Proč by tedy měli číst o tom, jak vznikalo něco, o čem nic nevědí a k čemu se dnes už ani nedá dostat?

Kupodivu byla tahle má první úvaha mylná. Jak se ukázalo, první jasnou cílovkou jsou čtenáři UKK (Ultimátního komiksového kompletu) a druhou, o dost nečekanější, jsou všemožní hipsteři, a dokonce i slečny. Kdo se totiž na Instagramu nepochlubil fotkou s touhle krásnou bichlí, jako by nebyl. Marvel zdá se táhne víc, než bych čekal. No a pokud nejste ani jedno a tu knihu ještě nemáte… čtěte dál.

Totiž… zpět ke knize. Marvel – Co jste neměli vědět o komiksovém zázraku je neoficiální kniha, a jak už napovídá název, je krapánek bulvární. Samozřejmě vás provede historií Marvelu od jeho předchůdce Timely až do dnešních časů – konkrétně k prvním filmovým trhákům. Ale mimo to vás seznámí docela podrobně s pozadím toho všeho. S pozadím z lidského i marketingového a finančního hlediska. Budete číst o tom, jak komiksová branže začínala, o jejích pádech a vzestupech, o době, kdy kreslíři dávali stránku komiksu prakticky za kůrku chleba, i té, kdy si mohli dovolit drahá auta, velké domy a krásné ženy-zlatokopky.

Jakmile se přehoupnete přes velmi zajímavou historii založení Timely a Marvelu, o které jste se ale už mohli dočíst jinde, a také přes komplikovaný vztah Stana Lee a Jacka Kirbyho, kteří u toho začátku byli, dostanete se k tomu, o čem tahle kniha vlastně je. K souboji autorů s korporací, o různých fázích marvelovského komiksu v různých obdobích, o vztazích mezi autory a šéfredaktory i redaktory, které nebyly zdaleka růžové. K tomu, jak se Marvel neustále pod různými typy vedení měnil z kreativní dílny a drogového doupěte (LSD a marihuana se používaly jako kreativní stimulant) na skoro korporátní prostředí a zase zpět.

Pokud by vám nestačilo tohle, tedy velmi čtivá bulvární historie známé společnosti, kterou si opravdu mohou užít (byť těch jmen je hodně) i komiksem téměř nepolíbení jedinci sledující pouze filmy, je tu druhá vrstva pro ty, kteří čtou minimálně v Česku vydanou produkci Marvelu. Docela tomu pomáhá hlavně výše zmíněný Ultimátní komiksový komplet a Největší hrdinové Marvelu, díky kterým se k nám dostaly i opravdu historické kusy, a tak pokud máte trochu načteno, budete mít ke komiksům pozadí o tom, kdy a jak vznikly. A také proč. Jestli je vaše oblíbená série jen promyšlený marketingový tah, výplň, protože jiný autor zrovna odpadl, halucinogenní trip, nebo jde o reakci na politickou situaci v Americe. Možností je mnoho a dobrých příběhů na pozadí Marvelu také.

Na Marvel – Co jste neměli vědět o komiksovém zázraku je skvělé, že se jedná o neoficiální publikaci. Nejde o nějaký marketingový pochvalný text, ale o historii, která je uvěřitelná a zajímavá jako komiks samotný. Mapuje vznik zcela nového odvětví zábavy a na pozadí i historii USA posledního století. A už jen proto byste do ní měli jít.

Marvel: Co jste neměli vědět o komiksovém zázraku
Sean Howe
Překlad: Richard Podaný