RECENZE: Maurizio de Giovanni, Bolest

Článek od: Monika Slíva - 07.12.2016

Bolest všude kolem. Emoce v nejhustší esenci jakou si umíte představit. Někdy i radost, ale hlavně strach a výčitky. To všechno vnímá Luigi Alfredo Ricciardi již od dětství. Bolest druhých ho provází od malička a nelze se toho nijak zbavit. Jako malý chlapec poprvé spatřil odraz duše mrtvého člověka, jakýsi hologram někoho, kdo už není na tomto světě. Vidí mrtvé v jejich posledních okamžicích života a vídá je na místech jejich smrti každý den, dokud jejich otisk nevyvane jako děsivý parfém a nezmizí navždy. S takovým darem (či chcete-li prokletím) se nemohl nestat policistou. Snaží se svoje vlohy využít, jak nejlépe dovede, protože nic jiného mu nezbývá.

Neapol. Třicátá léta dvacátého století. Fašistický režim vládne Itálii pevnou rukou a prakticky nepřipouští existenci zločinu. Za takových podmínek je těžké vyšetřovat vraždy a loupeže, které se (samozřejmě) stále dějí. Komisař Luigi Alfredo Ricciardi je vynikající vyšetřovatel a dokáže vyřešit takřka jakýkoli případ. Je nesmírně efektivní a jde po každé stopě se zarputilostí psa stopaře. Měří všem stejně a jeho jediným zájmem je dopadení pachatele bez ohledu na to, skrz čí dvorek bude muset projít a komu pocuchá účes nebo pomuchlá ego.  Takoví policajti jsou odjakživa chloubou i prokletím policejních ředitelů, protože je nezajímá politika, kariérní postup ani malá domů. Když je brutálně zavražděn světově proslulý tenor Arnaldo Vezzi, je k případu povolám právě Ricciardi. O záhadnou vraždu se zajímá sám Duce a nadřízení komisaři nedovolí jediné zaškobrtnutí. Zároveň by ale neměl šlapat na kuří oka nikomu významnému a důležitému v Neapoli. Dokáže osamělý komisař, kterého mají všichni (včetně jeho nejbližšího spolupracovníka) za divného pavouka s děsivým citem pro detail na místě činu, dopadnou vraha? Rozhodně, bez ohledu na následky bezchybně odvede svoji práci. Ale čím za to zaplatí?

Maurizio de Giovanni je italský spisovatel, jehož detektivní série s komisařem Ricciardim vychází v Itálii již od roku 2006. Bolest je vůbec prvním případem, kde se může čtenář s nadpřirozenými schopnostmi nadaným samotářem setkat. Už sama obálka českého vydání navozuje noirovou atmosféru příběhu. Ačkoli policejní komisař není oním typickým výmluvným (soukromým) detektivem, přesto má s tímto typem hrdiny mnoho společného. Neohlíží se na vlastní pohodlí, s buldočí zarputilostí jde po horké stopě a zájmy a blaho druhých vždy staví nad ty svoje. Autor dokáže navodit i ponurou atmosféru fašistického režimu, neutěšený život lidí v chudých čtvrtích i duševní rozpoložení hlavního hrdiny, který nese na svých bedrech bolest mrtvých a nemá se o ni s kým podělit. Příběh se díky tomu všemu neřítí vpřed nijak závratným tempem, přesto vtáhne čtenáře do sebe a odhaluje mu postupně skryté části zamotaného případu. Otázkou zůstává, jestli odhalení, kdo je vrah, bude skutečně znamenat konec. …protože máloco v(e skutečném) životě je jen černé nebo bílé.

Maurizio de Giovanni: Bolest (Il Senso del Dolore)
Nakladatelství: Epocha
Překlad: Helena Schwarzová