RECENZE: Garth Nix, Clariel

Článek od: Tereza Kadečková - 28.06.2016

Staré království ani Garth Nix nejsou pro české čtenáře neznámí. Po úspěšné trilogii SabrielLírael Abhorsenka a povídkové sbírce Za Zdí se Nix vrací do dějin království a vypráví příběh dívky Clariel.

Clariel je samotářka, nejradši tráví svůj čas v lese a kromě lovu nemá o nic zájem. Když je pak donucena se přestěhovat s rodiči do města a dostává se do sňatkových pletich, je jí to víc než proti srsti. Chce se za každou cenu vrátit do lesa, stát se lovkyní a nemuset se starat o to, že patří k významné rodině ani že je příbuzná Abhorsenů a krále. Jenomže pro tak důležitou politickou figurku není útěk vůbec lehký, a co teprve tehdy, když se k problémům přidá volnomagická bytost terorizující okolí.

Garth Nix přináší prequel k trilogii Staré královstvíClariel se odehrává asi šest set let před první knihou a přináší výbornou směs politiky, magie a skvěle vykreslených postav. Příběh se točí převážně kolem Clariel a jejích problémů, od těch dětinských až po ty život měnící. Co se může na začátku jevit jako typický příběh tvrdohlavé mladé dívky, se časem rozvine a ukáže se, že i ta úsměvná a ve spoustě knih omílaná rebelie je základem pro něco mnohem většího a temnějšího.

Nejsilnější stránkou knihy je právě postava Clariel, protože ač je hlavní hrdinkou, do vínku dostala vlastnosti, které v mnoha příbězích náleží antagonistům. Přivádí ji to do neskutečných problémů a Garth Nix při vývoji jejího charakteru nenechává nic náhodě. Drobné střípky a informace, které se objevují v první třetině knihy, se nakonec všechny spojí ve vyvrcholení, jež čtenáře potěší, protože jakýkoliv jiný konec by působil jako pěst na oko. Garth Nix odmítá zajeté koleje románů pro mladé a dobře dělá, z Clariel se tak stává osvěžující čtení a nejeden čtenář se s hlavní hrdinkou jistě ztotožní.

Ač postava Clariel knize dominuje, má i své pomocníky a přátele, kteří se jí snaží pomoct v těžkých časech. Většina se ale mihne jen na chvíli, jediný, kdo se objevuje v rámci celého příběhu, je Bel z pokrevní linie Abhorsenů. Ten je dost nezkušený, ale má velké srdce a čtenáři si ho oblíbí. Garth Nix používá jeho a rodinu Abhorsenů, aby příběh hlouběji propletl s trilogií. Objeví se i jeden starý známý. Odkazy na původní trilogii jsou ale opravdu malé, takže pokud ji ještě někdo nečetl, nemusí se bát. Clariel se dá číst jako samostatná kniha a čtenář se v ní dozví vše, co je třeba.

Garth Nix je sice znám převážně jako tvůrce fantasy příběhů pro děti, ale ať už po knize sáhne kdokoliv, zhltne ji během pár dní. Nix své příběhy dokonale propracovává, neklade meze své fantazii a zápletky často řeší neotřele. Jejich nejsilnějšími prvky ale jsou a vždy zůstanou postavy a Clariel není výjimkou.

Garth Nix: Clariel

Překlad: Milan Žáček

Nakladatelství: Triton