RECENZE: Přemysl Krejčík, Kybersex

Článek od: veronikamah - 24.06.2016

Útla knížečka s lehce kontroverzním názvem. Jaký je její obsah?

Žijeme v době, ve které sex prodává. Ví to autor a ví to i nakladatelství Epocha, které jako název sbírky povídek autora Přemysla Krejčíka, vybralo právě Kybersex. Nebyl to ale náhodný výběr. Stejné jméno nese i jedna z patnácti povídek, které v knize najdete.

Ač se opak zdá být pravdou, povídky jsou jako literární žánr doménou nelehkou. Zvláště pokud nejsou zasazeny do světa, který čtenář již důvěrně zná a jejich délku bychom mohli spočítat na pár tisíc znaků.  Absence známých figur v tak krátkém textu je právě to, co některým povídkám Kybersexu takříkajíc podkopává nohy. Čtenář nedostává šanci vytvořit si k postavám a jejich osudům žádnou vazbu a přečtení v něm zachová jen trpký pocit touhy po něčem více. Protože myšlenky, které Krejčík předkládá jsou výborné a zasloužily by si více prostoru. I ve sbírce ale najdeme výjimku v podobě povídky, která nese stejné jméno jako celá sbírka - Kybersex. Ačkoliv se jedná o velice krátký text, je natolik úderný a závěr šokující, že srdce nejednoho čtenáře nad ním zaplesá.

I kdyby ovšem sbírka obsahovala jen čtyři povídky, stálo by za to, po ní sáhnout. Čísla přinášejí pohled na společnost, kde jste souzeni podle toho, kolik životů a jakým způsobem jste je prožili. Záležitost vskutku vymazlená do detailů. Absurdní případ si zamilují příznivci Kopřivova románu RychlopalbaSrdeční záležitost nabízí zajímavý pohled na život jedné osobnosti ve dvou tělech v high-tech světě. Cesta ven pak předkládá společnost, kde zločinu předchází trest a stává se z něj lukrativní byznys a cesta ven z chudoby.

Název samotný může některé nalákat, jiné odradit. Pokud patříte mezi ty, kterým se představa popisů divokých sexuálních orgií na každé stránce úplně nezamlouvá, zůstaňte klidní a sbírku nezatracujte. Ani v samotné povídce Kybersex není sex stěžejním tématem. Explicitní výlety do ložnic postav ve stylu 50 odstínů šedi se nekonají. Stejně tak, ač má sbírka podtitul sci-fi povídky, ne všechny texty žánrově zapadají. Díky tomuto rozpětí může Kybersex zaujmout širší čtenářskou základnu, než jen zapřísáhlé milovníky sci-fi. Každý si zde najde to své.

Přemyslu Krejčíkovi se dá bez bázně a hany říct jedna věc - je to autor s obrovskou fantazií a přehršlí zajímavých a dobrých nápadů. U některých z nich zůstává jejich plný potenciál nevyužit právě díky jejich krátkosti. A je to škoda. V blízké době však budeme mít možnost vidět, jak si poradil s útvarem delším, než je povídka. A to v chystaném románu Univerální katalog zoufalců. Zda se zařadí mezi zářící stálice českých autorů, dle některých brakové literatury, se ještě uvidí, ale rozhodně má dobře našlápnuto.

Přečtetě si rozhovor s Přemyslem Krejčíkem

Přemysl Krejčík - Kybersex
Povídky: