RECENZE: Charlie Human, Apokalypsa na počkání

Článek od: Petr Simcik - 05.06.2016

Baxter Zevcenko je takový normální středoškolák.

• Konkrétně jihoafrický středoškolák s afrikánsko-polskými kořeny. A ještě konkrétněji, středoškolák, který na škole Westridge vede jeden z menších gangů (on ale rád říká firma, business) a pomocí intrik se snaží přimět ke spolupráci dva větší. Respektive snaží se je přimět, aby se neřezaly mezi sebou a on mohl v klidu distribuovat své zboží – porno. A ne tak ledajaké, poslední dobou frčí už opravdové zvrhlé ujetosti. Soulož se zombie je ta menší z nich.
  • Krom Pavouka, firmy s donáškou porna, má Baxter bráchu, který mu pije krev, protože je postižený. Díky němu se mu určitě zdají ty strašné sny a jen díky němu musí chodit na psychologická sezení a tam ze sebe dělat člověka, který má city. To aby si snad doktor nedomyslel, že by Baxter nemusel být normální.
  • A ještě má přítelkyni. Esmé. Kleptomanku, ke které jenom možná něco cítí. Protože on, Baxter, je přece druhý Machiavelli. A je lepší, protože nemá city. Jen analytické a businessové myšlení.

Když to po sobě čtu. Asi to nebude takový normální středoškolák.

To všechno si Baxter Zevcenko myslí, že je, dokud Esmé za podivných okolností nezmizí a on nenajme paranormálního detektiva Jackieho Ronina, aby ji našel. Pak postupně zjišťuje, že žil celou dobu v iluzi o své normálnosti či nenormálnosti. Podle toho, z jakého pohledu to chceme brát.

Celá Apokalypsa na počkání je totiž hlavně o úhlu pohledu, protože jen ten určuje, jestli je to opravdová městská fantasy s velmi konspirativní zápletkou, nebo se většina fantasy prvků odehrává jen v hrdinově porouchaném mozku a zápletka je ještě konspirativnější. Na obálce čteme: Jako by se Neil Gaiman zkřížil s Quentinem Tarantinem, ale já si to nemyslím. Tohle více než cokoli připomíná spíše koktejl Chucka Palahniuka s Irvinem Welshem. Protřepat, nemíchat a zakápnout Lovecraftem. Podávejte zásadně odstáté na jihoafrickém slunci.

Charlie Human si se čtenářem od začátku trochu hraje. Dávkuje informace, mísí reálie, a když už se objeví nějaký ten fantasy prvek, skoro ho popře nějakou narážkou, způsobem řešení situace či dialogem. Ne, rozhodně si nelze stěžovat na nedostatečně rozštěpenou osobnost hlavního hrdiny nebo na nedostatečně šokující dějové zvraty. I když můžete mít pochybnost o jejich reálnosti i v kulisách nereálného světa, protože tam, kde byla silná motivace najednou není a nastupuje rezignace a tam, kde byl Baxter podezíravý a přehnaně inteligentní, najednou nechá plavat množství náznaků a detailů a vydá se úplně jiným směrem, než bych já osobně očekával.

Jenže, na druhou stranu, být na jeho místě, nezachoval bych se stejně? Nevidím řešení jen proto, že jsem od nebezpečí a všech těch nesmyslů, které se kolem něj dějí, oddělen bezpečnou stěnou z písmen?

Ač můžu zapochybovat o tom, zda se na některých místech vydal děj správným směrem a zda hlavní záporák není nakonec ta největší naivka ze všech, nemůžu pochybovat o tom, že mě kniha bavila. Apokalypsa na počkání má pozvolný rozjezd, pomalý, ale sám o sobě zábavný. Seznamuje vás celou polovinu knihy s prostředím, ve kterém se zdánlivě nic podstatné neděje, aby vás pak mohl autor po všech stránkách připravené protáhnout druhou polovinou. Zběsilou akcí, která naplno využívá fantastický žánr, od obyčejných kouzel přes nekro-bordely až po souboj titánů, při němž umírá celé město.

Pokud hledáte knihu, která vás zabaví na prázdninách či dovolené, a přitom nejde o tuctovou fantasy nebo sci-fi, zkuste právě Apokalypsu na počkání. Dostanete do jisté míry netradičně podaný příběh zvláštního, ale svým způsobem sympatického hrdiny v exotickém městském prostředí Jižní Afriky. Příběh, který je uzavřený, jak to jen jde, ale přesto, kdyby se vám líbil, můžete doufat v pokračování.

Charlie Human : Apokalypsa na počkání

Nakladatel: Plus

Edice: Crack Up