RECENZE: Tereza Matoušková, Děti vánice

Článek od: Tereza Kadečková - 31.03.2016

Sněhová bouře není nic příjemného. Přidejte k ní uniklou magii, co znetvořila své okolí, a může začít boj o přežití.

Války v Podmoří nejsou nijak neobvyklé. Zorena s Atalanem teď táhnou s posilami na pomoc Lerienu, který se zmítá v nepokojích. Jenomže jsou zastaveni sněhovou bouří a navíc nefunguje portál, jímž se měli do Lerienu dostat. Jak se ukáže, poruchu způsobila uvolněná magie, které je v okolí příliš velké množství. Nefunkční portál je ovšem ten nejmenší problém, větším nebezpečím jsou lidé touto magií zasažení.

Tereza Matoušková přináší další knihu ze světa Podmoří a tentokrát se v ní soustředí na dvě ze svých postav. Zorena s Atalanem řeší problém zmutovaných dětí zasažených volnou magií, a ještě se oba vypořádávají s tím, co zkazili před cestou k portálu. Kromě hledání způsob jak mutanty vyléčit, tak ještě řeší zdraví, rodinné vztahy a zrádce ve vlastních řadách.

Hlavní příběh Dětí vánice je jasný, dobře vystavěný a v těch pravých okamžicích z něj mrazí. Tereza Matoušková dokazuje, že se ve vyprávění stále zlepšuje – oproti Vílím kruhům je tak Děti vánice radost číst. Hlavním postavám čtenář fandí, a chce, aby všechno dobře dopadlo. Občasný vhled do jejich minulosti jim přidává na lidskosti a je tak snadné pochopit jejich jednání. Všehovšudy je příběh místy napínavý, místy zábavný a občas nabere až hororovou atmosféru.

Jsou tu i vedlejší linky, jak Zorena, tak Atalan musí řešit osobní problémy. Oba příběhy se postupně odhalují v rámci flashbacků a mají zaujmout a rozvinout postavy. To se daří, ale kamenem úrazu je fakt, že krom toho nepřinesou žádné zásadní rozuzlení. Jsou bezproblémové co se stupňování a narace týče, ale jejich vyřešení je prostě nudné a obyčejné. Nepřináší žádný konflikt, na který čtenář čeká, a když už se nějaký začne projevovat, je rychle zameten pod koberec. Vedlejší linky tak najednou přejdou ze zajímavých dalších příběhů jen do vaty, a vypadají, jako by tu byly jen proto, aby příběh nabobtnal.

Zazděné vedlejší linky ale nedělají z Dětí vánice špatnou knihu. Všechno ostatní je zvládnuté, s postavami se dá sympatizovat a atmosféra vás vtáhne přímo do děje. Svět Podmoří nabízí další zajímavý příběh a Děti vánice jsou důkazem toho, že cvičení dělá pomalu, ale jistě, mistra.

Hodnocení: 70%

Děti vánice

Autor: Tereza Matoušková