RECENZE: Douglas Adams, Stopařův průvodce Galaxií

Článek od: Tereza Kadečková - 25.09.2015

Arthur Dent čtvrtky prostě nezvládá. Vždycky se něco podělá. Nejdřív mu strhnou dům, následně flotila Vogonů zdemoluje planetu, aby mu poté jejich šéf četl poezii, a potom ho ještě vyhodil do vesmíru. Horší by snad jen bylo, kdyby potkal chlápka, co mu přebral ženskou.

Zafod Bíblbrox je prezidentem Galaxie. Je to fajn práce, jeho úkolem je vypadat dobře, dělat skandály a všeobecně odvracet pozornost od té pravé politiky. Jenomže Zafod byl zrozený pro zločin a tak ukončí svou kariéru prezidenta tím, že ukradne vesmírnou loď Srdce ze zlata. Tohle plavidlo jezdí na nepravděpodobností pohon, takže všechny nepravděpodobné náhody se brzy stanou skutečností. Třeba to, že uprostřed vesmíru, sekundu před jistou smrtí, nabere na palubu chlápka, kterému přebral ženskou.

Stopařova průvodce Galaxií snad není třeba obšírněji představovat. Kdyby tu ale přeci jen byl někdo, kdo o něm neslyšel, nečetl ho, nebo neviděl filmovou adaptaci z roku 2005 s Martinem Freemanem v hlavní roli, ať nepropadá panice. Stopařův průvodce galaxií je satirická scifárna, která ničí zákony fyziky, vysmívá se archetypům, byrokracii a vůbec ukazuje, že všichni ve vesmíru jsou neskutečně blbí.

Hlavní postavou je Arthur Dent, typický Angličan se vším všudy, který se shodou nešťastných náhod ocitne ve vesmíru oblečený jen v pyžamu a županu, ničemu nerozumí a jeho spolucestovatelé nemají čas mu nic vysvětlit. Je tedy odkázán na malou chytrou knížečku – Stopařova průvodce Galaxií - v němž se mimo jiné dozví o funkci ručníku, mýtické planetě Magrathee nebo o tom, že člověk je vlastně až třetí nejinteligentnější živočich na Zemi.

Stopařův průvodce Galaxií je vtipné čtení s nečekanými zvraty. Kniha se tolik nezaměřuje na charaktery jako na situace, které prožívají, a na doplňující informace o vesmíru a vůbec. Nechytíte se, že soucítíte s Arthurem Dentem nad ztrátou planety, ale zato budete mít nejspíš stejné nutkání jako Zafod nakopnout palubní počítač za jeho řeči.

Nakladatelství Argo znovu vydává celou sérii, tentokrát v pevné vazbě. Knihu doprovází humorné ilustrace Dana Černého. Čtenář tak není odkázán jen na svou fantazii, a i když u jiných knih by to mohl být problém, tady naopak přiživí satirický tón celého příběhu a člověk se u nich pobaví.

Stopařův průvodce Galaxií nestárne. Od svého prvního vydání v roce 1979 (a to ještě před knihou byla rozhlasová série) uběhla už pěkná řádka let, ale jeho humor zůstává stále aktuální. Byrokracie pořád leze lidem na nervy, politika stále není taková, jaká by měla být a to jsou jenom dvě věci z mnoha, které Douglas Adams zparodoval. Jestli hledáte něco, co vás pobaví a zničí jakoukoliv naději na inteligentní život ve vesmíru, jste na správné adrese.

Hodnocení: 90%

Stopařův průvodce Galaxií

The Hitchhiker's Guide to the Galaxy