RECENZE: Nick Harkaway, Andělíčkář

Článek od: Martin Stručovský - 09.06.2015

Nakladatelství Argo nás fantastikou zásobuje už pár let a za svou dobu působnosti si vybudovalo oblibu nejen u čtenářů fantastiky, ale i odborné veřejnosti. O čemž svědčí nedávné (opětovné) získání ceny Akademie SFFH. Mezi knihy, které nám Argo v loňském roce nadělilo, patří i Andělíčkář Nicka Harkawaye.

Nick Harkaway je na našem trhu úplně neznámý autor. Nevyšla mu u nás ani jedna povídka a Andělíčkář je tak jeho česky vydaným debutem. Ovšem Harkaway není žádné literární ořezávátko, protože jeho otec je sám John le Carré. Pokud jste nestrávili posledních několik let ve vákuu, tak jste určitě jméno tohoto slavného autora špionážních románů už někdy slyšeli. A Andělíčkář dokazuje, že Harkaway získal to nejlepší z otcovy DNA a jeho jménu rozhodně nedělá ostudu.

Joe Spork pracuje jako hodinář, žije si svůj obyčejný, každodenní život plný rutiny. Jinými slovy, Joe nevypadá jako někdo, koho byste tipovali na hrdinu velkého příběhu. Jenže, jak brzy zjistíte, pod slupkou tohohle hodináře a technicky zdatného člověka se ukrývá něco víc. Ano, kolo byste si o něj ze začátku neopřeli, jenže tenhle na první pohled obyčejný hodinář, je synem slavného gangstera. A to se mu bude v průběhu přibývajících stran hodit.

Z anotace, stejně jako ze slovního spojení „syn gangstera“ by snad šlo usoudit, že Harkway napsal primárně dobrodružný příběh plný akčních sekvencí. Ano, dojde na dobrodružství, dojde i na akční scény. Ale všechno přichází pomalu, postupně. Harkway to vše dávkuje po velice malých kapkách, jako hodně kvalitní whisky, kterou je nutno vychutnat. Což sebou přináší obtíže, jež některé z vás možná donutí knihu odložit po několika málo stránkách. Harkaway nepíše zběsile, ale naopak pomalu – hraje si se slovy a detaily, pomocí nichž před vámi postupně vykresluje celý příběh a hrdinův svět. Ale věřte mi, když si na to tempo zvyknete, kniha se vám za to bohatě odmění, vtáhne vás do sebe a získáte tak možnost ocitnout se na pár dnů ve světě, který mě osobně svou stylizací připomněl staré pulpové příběhy. Jako kdyby se v Andělíčkářovi mísily prvky špionážních románů a starých komiksů. Z každé stránky doslova čiší péče a láska, kterou Harkway své knize věnoval a jak si pohrál s postavou hlavního hrdiny, kterého díky jeho vzpomínkám poznáte do detailů. Zjistíte tak, jaké byly jeho motivy a proč se stal tím člověkem, jakého poznáváte na začátku jeho dobrodružství. A právě o tom Andělíčkář je. Je o volbě, jakou pilulku zvolíte. Je o tom, jestli budete dál žít svůj nudný život hodináře anebo to, o čem jste celý život snili (vezmete do ruky otcův Thompson, nasadíte si klobouk, plášť a vyrazíte za dobrodružstvím) proměníte ve skutečnost. Co si vyberete?

Nick Harkaway
Andělíčkář /Angelmaker/
Nakladatel: Argo