RECENZE: Stacia Kane, Smrtící duchové (Downside 1)

Článek od: Marta Novotná - 15.05.2015

V prvním díle série Downside: Smrtící duchové vás autorka Stacia Kane seznamuje s historií a pravidly svého světa. Hlavní hrdinka Chess je Odhalovač. Živí se tím, že chytá duchy uniklé z Města. Nebo usvědčuje podvodníky, kteří jen předstírají, že mají doma ducha. Církev Skutečné pravdy, u které je zaměstnaná, totiž přebrala za duchy zodpovědnost a za každého uniklého musí Odhalovač zaplatit. Proto se najde dost podvodníků, kteří by chtěli snadno přijít k penězům. Její rutinní práce končí ve chvíli, kdy si ji najme Ranař - šéf podsvětí. Chess mu dluží poměrně dost peněz, a tak nemá na výběr a vydává se prozkoumat místní letiště. To, co najde, ji vůbec nepotěší a to je teprve začátek.

Smrtící duchové se odehrávají v naší současnosti. Jen s odlišnou historií. V roce 1997 proběhl Týden sužování, kdy se na povrch poprvé dostali duchové a brali život každému, na koho narazili. Teď má tedy hlavní moc Církev Skutečné pravdy, která drží duchy zavřené ve Městě. Jak už to bývá u prvních dílů, je třeba hodně věcí představit a nastavit pravidla světa. Naštěstí autorka tyto pasáže prokládá akcí, takže děj plyne jako voda. Hlavní hrdinka je jediná žena, která má v knize podstatnější roli, všichni její pomocníci i protivníci jsou pak muži. Zvláštní vzhledem k tomu, že knihu napsala autorka. Samozřejmě se to podepsalo na Chessině povaze. Je silná, prostořeká a nedělá si s ničím moc hlavu. Pokud má nějaké bolesti, ať už fyzické či duševní, sáhne po droze. Z toho důvodu je část knihy jakoby v mlze, protože ani ona sama neví, jestli to, co se děje, je realita, nebo se jí to jen zdá.

Až hororové pasáže odlehčují humorné scény, kterých je ovšem přiměřeně, aby nerušily budované napětí. A i když jsou některé scény popsány až nechutně realisticky, rychle se přechází k dalšímu dění, takže se nemusíte bát o klidné spaní. Navíc má Stacia Kane výhodu, že v jejím světě nejsou klasické příšery jako upíři či vlkodlaci, ale jsou to duchové, které ještě zpracovává z vlastního pohledu, tudíž nevíte, co vás vlastně čeká.

Stacia Kane žije v Atlantě a zatím napsala tři knihy s hrdinkou Megan Chase a pět s Chess Putnam. Nejnověji sbírku pěti povídek ze světa Chess. U nás vyšli zatím první tři díly Downside v nakladatelství Fantom Print. Knihy mají dobré ohlasy, a tak doufejme, že nakladatelství bude ve vydávání pokračovat, přestože do konce roku už další díl v plánu nemá. Pokud rádi čtete Patricii Briggs nebo Laurell K. Hamilton, neměla by vám tato série uniknout.

Smrtící duchové
Unholy Ghosts
Autor: Kane Stacia