RECENZE: Stella Gemmell, Město

Článek od: Petr - 24.10.2014

Dle dávných bájí z neznámých krajů za mořem připluli na lodích Serafimové. Dlouhověcí lidé, ovládající vědu i kouzla. Pozvedli místní kmeny z nevzdělanosti a naučili je mnoho nových dovedností. Založili Město, které se nadlouho stalo centrem kultury, vědění i obchodu. V průběhu mnoha staletí však začalo upadat a čím dál víc si své postavení vydobývalo silou svých vojsk. Nyní z kultury a vědění skoro nic nezůstalo. Město je generace ve válce se všemi sousedy, vše je podřízeno potřebám armád a lidu vládne císař, kterého prostí obyvatelé nikdy nespatřili.

Město je prvním samostatným románem Stelly Gemmellové, druhé manželky náhle zesnulého velmistra žánru hrdinské fantasy literatury Davida Gemmella. Dlouhá léta byla také svému muži editorkou a po jeho smrti dokončila knihou Pád králů trilogii Trója. Je pochopitelné, že marketing vsadil na značku „Gemmell“. Sečtělejší čtenáři však vědí, jak tragicky dopadlo podobné spoluuchopení pomyslného pera u Davida Eddingse jeho ženou Leigh. Nemá tedy cenu dohadovat se, jak hluboce se Stella Gemmellová podepsala na knihách svého muže a zda by bez ní byl tak úspěšný.

Příběh popisuje osudy Města a jeho obyvatel, kteří žijí v nepřetržité válce. Prakticky všichni bojeschopní muži a ženy slouží v armádě a dětí je čím dál méně. Bída a hlad jsou na denním pořádku. Nejubožejší obyvatelé živoří ve stokách a katakombách pod Městem. Všechny výhody jsou v rukou šlechty, ale i ta začíná pomalu strádat. Podobně vyčerpaní jsou i nepřátelé. Vymyslí proto zoufalý plán na zavraždění císaře, který chtějí uskutečnit i za pomoci několika pečlivě vybraných nespokojených jedinců, soustředěných kolem bývalého slavného generála Shuskary, jejichž beznaděj převáží nad loajalitou k císaři. Uskutečnění záměru nebude pro nikoho jednoduché a závěru plánu se dožijí jen někteří.

Po řemeslné stránce se Stella Gemmellová může s klidem zařadit k naprosté špičce. Je mistrem psaného slova. Není jí co vytknout. Čtenář si krásně dovede představit, co autorka popisuje. Pro ženy je její práce ještě zajímavější, protože se více věnuje myšlenkám a pocitům postav.

Dobrou knihu tvoří více ingrediencí než jen umění převést myšlenky do slov. Nepostradatelný je i styl vyprávění, logika popsaného a nejdůležitější je zaujmout čtenáře zápletkou, obavami o osud hrdinů, nečekanými zvraty a podobně.

V poslední době se zdá, že nakladatel nevydá heroickou fantasy bez notné dávky retrospektivy. Čím více, tím lépe. Těžko říct, kde se tahle „móda“ vzala. Spolehlivě se tím rozbije jakkoli zvolené tempo vyprávění. V případě Města je retrospektiva hojně užívána u čtyř postav, které můžeme označit jako hlavní, a k tomu u několika dalších, které nejsou tak důležité. Výsledkem je, že čtenář nezažije efekt „ještě jednu stránku“, protože stejně ví, že jakmile se děj trochu rozjede, tak bude uměle přerušen pohledem do minulosti, který ho v tu chvíli vůbec nezajímá, a navíc zjistí, že předcházející stránky měl vnímat úplně jinak.

Citelně je také znát absence humoru, optimismu a naděje. Pouze jedna postava, jež se na stránkách sotva mihne, se snaží chmurnou situaci odlehčit vtipkováním, které ale není příliš povedené. I díky tomu je těžké začít někomu fandit nebo se s ním ztotožnit. Samozřejmě je lehké zvolit mezi stranami konfliktu, protože prvoplánovému zlu v podobě šlechty Města a císaře bude držet palce asi málokdo. Ale zvolit si mezi postavami, které svůj osud aktivně nevytváří, ale jen fatalisticky reagují na současnou situaci, je nemožné. Ze stejného důvodu se vlastně román ani nedá řadit mezi heroickou fantasy.

Jako poslední zbyl k probrání největší kámen úrazu prvotiny Stelly Gemmelové. Je jím logika, prosté domyšlení důsledků. Podle toho, jak je fungování města popsáno, by se už dávno muselo zhroutit, a to jak ekonomicky, tak sociálně, nebo by vypukl hladomor. I popsaná válka působí podivně. Armády zřejmě nepotřebují logistickou podporu, pouze se řeší lidské zdroje. Není vysvětleno, kdo vlastně jsou protivníci Města a proč jsou i jejich zásoby tak katastrofálně vyčerpány, když se neválčí na jejich území. V textu také nalezneme řadu informací, které si navzájem odporují . Stačí se po přečtení krátce zamyslet a celá autorčina fabulace se zhroutí jak domeček z karet.

Sečteno a podtrženo, celkově jde o průměrnou knihu, kterých jsou pulty knihkupectví plné. Město zachraňuje pouze excelentní umění psát. Román nikoho neurazí, ale ani nenadchne, a zřejmě málokdo po něm za čas opět sáhne. Snad se další práce autorce povede lépe.

Hodnocení:

Muži: 50%

Ženy: 60%

 

Stella Gemmell: Město (The City)

Překlad: Jan Kozák

Nakladatelství: Fantom Print

Vazba: brožovaná

Počet stran: 416

Cena: 359 Kč

Ukázka

Přidat komentář