RECENZE: Petra Neomillnerová: Zjizvení (Písně čarodějky 3)

Článek od: Marta Novotná - 15.05.2014

Petra Neomillnerová se se svými hrdiny nemazlí, a tak to její nejstarší hrdinka ani v závěrečné knize nemá jednoduché. Čeká mimčo a do toho musí hlídat všechny chlapy kolem sebe, aby neprovedli nějakou hloupost. Třeba když se ji někdo pokusí otrávit a ona musí své společníky uklidňovat, aby kvůli ní nevyvraždili celé město. Zkrátka ani ve Zjizvených nemůže jít nic hladce a komplikace se rojí na každém rohu.

Autorka má svůj styl psaní a ani tady z něj nevybočuje. Tak jak ona nejedná se svými hrdiny v rukavičkách, nejednají v nich ani oni spolu. Na druhou stranu nepředpokládám, že by třetí knihou série začínal někdo, kdo nečetl nic z této trilogie nebo alespoň od Petry Neomillnerové. Pro stálé čtenáře je to pak návrat do oblíbeného světa. Jak říká sama autorka, trilogie končí v podstatě happy endem. Přesto se neubráníte určitému smutku, že Moire končí. Útěchou vám může být, že jakmile knihu jednou dočtete, můžete se k ní kdykoliv vracet. Otevřete-li Zjizvené na jakékoliv stránce, hned vás vtáhnou do děje a okamžitě se znovu začtete a prožíváte s hrdiny jejich strasti i radosti. Anebo se můžete vrátit k bezstarostné Moire z prvních povídek a sledovat, jak moc se změnila (nebo nezměnila) za těch několik let.

Moire v určitém smyslu došla na konec cesty. Dosáhla v podstatě všeho, čeho mohla, a navíc čeká miminko, což je u čarodějek spíš výjimka. Jenže úspěch nikdy není zadarmo, a tak se ve Zjizvených hodně bilancuje a vzpomíná. O co všechno musela Rudovlasá přijít, aby byla tam, kde je, a jaké ztráty ji ještě čekají. Celá kniha je celkem depresivní, protože jizvy na duši se hojí déle než ty na těle, a člověka často změní navždy. Snad díky tomu je Moire lidštější než v předchozím díle a posledních povídkách a najdete si k ní snáze cestu.

Na druhou stranu je kniha i setkáním se všemi starými známými. Vybavte si jakoukoliv postavu z předchozích dílů Nakažení a Hon na lišku,  či povídek a určitě se tu s ní setkáte. Pokud není samozřejmě mrtvá, i když ani to není vždy překážkou. Linky jejich osudů jsou dotaženy a zauzlovány. Neříkám, že není možné, aby autorka sérii znovu otevřela, ale v této chvíli to není nutné.

Zjizvení jsou zkrátka povedeným závěrem celé trilogie. Nic nezůstane nevyřešeno, všechny intriky jsou odhaleny a může přijít: „Žili spolu šťastně až do smrti.“ Anebo ne. Uvidíme, jestli se ještě nějakého příběhu s Moire dočkáme.

Osobní hodnocení: 80%

ukázka zde

Písně čarodějky III: Zjizvení