RECENZE: Oliver Bowden, Assassin's Creed - Odhalení

Článek od: Štěpán Jura - 27.08.2013

Ezio Auditore da Firenze už dávno není ten mladičký playboy, s kterým jsme prožili rozkvět Renesance. Není to už ani ten vyzrálý mentor z Bratrstva. Už je to poněkud starý asasín, jehož nežene touha po pomstě jako za mlada, ale chce pouze ještě splnit poslední přání svého otce a odhalit stará tajemství Asasínského bratrstva.

Knižní Odhalení začíná stejně jako jeho herní předobraz či slavný „woodkid trailer“. Ezio se vydá do Masyafu získat vědění, jež by měla obsahovat stará pevnostní knihovna, zřízená slavným velmistrem Altairem. Čtenářům předchozích Bowdenových AC knížek je už jasné, že příběh knižního Odhalení kopíruje dějem herní verzi tak jako předchozí romány. Bystřejší hráči/čtenáři možná dokonce poznají v průběhu čtení některé rozhovory. Proto pro přiblížení děje se vydejte na recenzi hry, nemá smysl se zde znovu opakovat.

Knižní Odhalení však rovněž jako Bratrstvo či Renesance nabídnou další přídavný obsah. První přidanou sekvencí je Eziova cesta po fiasku v Masyafu do Konstantinopole, kam se vydá hledat klíče k Altairově tajné knihovně. Dalším velkým dílkem skládačky do mozaiky Eziova života je pak překlenutí mezi koncem herního Odhalení a filmečkem AC: Embers, při kterém zjistíme, jak několik posledních let Ezio žil i jak skončili někteří z jeho přátel.

Příběh také obsahuje flashbacky o Altairovi – na rozdíl od Tajné křížové výpravy jsou přítomny všechny. Nastává ale jiný problém. V Tajné křížové výpravě se Bowden na několika místech nechal unést a odporoval hernímu canonu. Z nějakého důvodu se však v knižním Odhalení herního canonu opět držel, a tak existují dvě verze některých pasáží Altairova života.

Odhalení stále v jistých ohledech trpí svojí herní předlohou (i po čtyřech knížkách se Bowdenovi nepodařilo nějak rozumně zamaskovat „chození si pro úkoly“), avšak pokroky jsou vidět v Bowdenově psaném projevu. Souboje už nejsou tak toporné jako kdysi a celkově kniha více odsýpá. Jsem zvědavý, co Bowden předvede v Assassin's Creed: Forsaken, který má jako první AC kniha vlastní příběh a nekopíruje jen děj hry.

Odhalení se rozloučíme se Eziem a podobně jako v Tajné křížové výpravě na konci nejeden čtenář upustí slzičku za hrdinu, jenž nás provázel po několik let.

P. S.: Opět jako ve všech AC novelizacích je kompletně vypuštěna Desmondova linie z „budoucnosti“.

Assassin's Creed: Odhalení /Assassin's Creed: Revelations/ (ukázka)