RECENZE: Michal Hvorecký, Naum

Článek od: Martin Kochlica - 20.02.2013

Už druhá príšerná kniha Michala Hvoreckého.

Michal Hvorecký vždy niekomu ležal v žalúdku. Veď dlho dokázal byť niečim iný ako statní. Akonáhle odbočil od fantastiky k „hlavnému prúdu“ ide však kvalita jeho tvorby prudko dolu.

Naum nie je román (ani „román v jedenástich príbehoch“). Je to zbierka rôznorodých poviedok, teda... poviedok? Naum má oveľa bližšie k autorovmu súboru článkov Pastiersky list než k skutočnej poviedkovej zbierke. Texty sú po príbehovej stránke v drvivej väčšine úplne o ničom.

„Poviedky“ sú takmer výlučne písané pasívne, s minimom priamej reči, bez príbehu a sú len súborom faktov o káve, umení či histórii. Chápem, že napr. Fater je pre autora spomienka na blízkeho človeka, ja som však pri dvadsať stranovom (!) opise postavy, ktorá leží v truhle, umieral nudou.

Podobne je to s textom Láska a smrť na Vianoce, kde hlavný hrdina nerobí nič iné, len opisuje všetky možné vianočné zvyky. Neveril by som, že takýmto spôsobom sa dá zapísať dvanásť strán.

Návrat na Dunaj je aspoň kritikou európskej spoločnosti a vystupujú tam nejaké postavy – aj tak je však trápne, že jediné, čo sa v príbehu hýbe, je Dunaj.

Modernisti, Naum, Alžbeta Druhá, Brusel, Nočný vlak sú nezmyselné nepoviedky, kde sa autor vyjadruje k rôznym témam, ale postavy sú ploché a de facto zbytočné. Hvorecký kdesi v knihe píše, že forma je dôležitejšia ako obsah, ale pri ňom to nemôžem akceptovať, keďže som sa nudil viac než pri sledovaní televíznych novín na Markíze. Autor akoby zabudol, aký je rozdiel medzi poviedkou a novinovým stĺpčekom.

Bábika je najkratší (a SF) text a prekvapivo má hlavu a pätu, cítiť z neho emócie i Hvoreckého niekdajšiu kontroverznosť (téma sexuálnych otrokov). Zvestovanie som čítal už dávnejšie a i keď sa mi zdá, že ho autor upravil k horšiemu, je to originálny pohľad na literárneho kritika budúcnosti (a jediná náročnejšia poviedka v knihe).

Tesne pred zakúpením zbierky Naum, som na hvorecky.sk čítal Pod hradnou skalou. Ide síce o pozvoľnú, riedku poviedku, má však „retro-futuristickú“ atmosféru, zaujímavé vyvrcholenie a funkčne pracuje s hudobnou témou. Takto som si predstavoval „nového Hvoreckého“. Síce nie úderného a moderného ako kedysi, ale mierne recyklovaného a rozvláčneho s vehementnou snahou o provokovanie. Aj za takéhoto Hvoreckého som bol ochotný zaplatiť. Lenže dokopy sú v knihe len tri podobne čitateľné poviedky.

Samostatnou kapitolou je Hvoreckého autorský prístup. Jeho písanie stále viac pôsobí „božsky“. Hlavný hrdina je totiž často jediný, ktorý má správny názor, len on dokáže posúdiť, čo je brak a čo umenie, všetci s iným názorom si zaslúžia len výsmech... Kedysi ma Michal Hvorecký zaujal aj tým, že jeho knihy vyzerali dobre. Už grafickú a výtvarnú úpravu Pastierskeho listu som znášal ťažko, Naum je už vyslovene mimo mňa (Videli ste už niekedy objímajúce sa srny? Tu uvidíte.). Na obálku či font na nej si môže urobiť každý vlastný názor, len škoda, že priamo v knihe je text pojednávajúci o „masovom nevkuse“. A je podaný štýlom „len ja viem, čo je to grafický dizajn.“

Vačšina knihy Naum je zmäť názorov a faktov bez zmyslu. Podobné rozpaky som cítil pri čítaní Sex v meste od Candace Bushnellovej (seriál je pomerne fajn, filmy i kniha príšerné). Čo je však horšie, úplne rovnaké (!) znechutenie som cítil pri čítaní Krimipoviedok z vydavateľstva Evitapress od +/- amatérskych autorov. Texty bez dramatického náboja a akejkoľvek snahy o vývoj príbehu.

Hvorecký padá, vlastne už dopadol. Kým jeho prvé dve (SF) poviedkové zbierky sú kultové, (SF) román Posledný hit je proste románová prvotina, (čiastočne SF) Plyš a (len málo SF) Eskorta sú novely s kopou balastu, Pastiersky list nie je beletria a napokon príšerný (neSF) Dunaj v Amerike. Ak posledne menovaná kniha nemala ani náznak kvality, Naum má aspoň tri vyššie spomenuté poviedky. Ako celok ide ale opäť o príšernú knihu.

Najvyšší čas, aby sa Michal Hvorecký opäť začal zaoberať skutočným písaním. Paškvilov, aké sú v jeho najnovšej knihe je na internete plno. A zadarmo.

Hodnotenie: 40 %.

Michal Hvorecký: Naum

Vydavateľstvo: Albert Marenčin - Vydavateľstvo PT
Rok vydania: 2012
Počet strán: 224
Väzba: pevná
Cena: 11,9 EUR

Přidat komentář