CENY: Cena Fantázie 2012 odhalí výsledky

Článek od: Anonym - 11.11.2012

V sobotu, 10. 11. v čase od 12.30 do 15.00 hod. budú na pódiu č. 2 knižného veľtrhu Bibliotéka v bratislavskej Inchebe slávnostne vyhlásené výsledky jubilejného desiateho ročníka Ceny Fantázie, slovenskej literárnej súťaže zameranej na fantastické poviedky (sci-fi, fantasy a horor). Novým držiteľom sochy Ceny Fantázie sa stane jeden z piatich finalistov súťaže (podľa abecedy):Martin Hatala z Košíc,  Marja Holecyová z Nitry, Janka Javorka z Nitry, Katarína Pivarčiová z Bratislavy alebo Ján Stopjak z Kysuckého Nového Mesta.

O konečnom poradí rozhodli vo verejnom finále na portáli Kultura.sme.sk  čitatelia, ktorých tento rok hlasovalo rekordný počet 761. „Môžem povedať, že hlasovanie bolo tesné, medzi prvými dvoma je rozdiel iba jedenásť hlasov,“povedal administrátor súťaže Ivan Aľakša.„O zverejnené finálové poviedky bol veľký záujem, jednotlivé texty čítalo od 4 do 11 tisíc čitateľov, ostalo už len na autoroch a ich schopnosti zapôsobiť na čitateľov.“ Na konečné výsledky si počkáme do soboty. Vyhrá Martin Hatala, ktorého poviedka vzbudila na internete najkontroverznejšie reakcie? Alebo Marja Holecyová, ktorá bola dosiaľ známa svojou knižnou fantasy ságou Mariotovi dediči a do Ceny Fantázie napísala matematickú sci-fi poviedku? Prípadne Katarína Pivarčiová, ktorá je neterou jedného z najúspešnejších slovenských autorov fantasy v súčasnosti, Juraja Červenáka? Zamútiť vodu môžu aj nováčikovia – Ján Stopjak s hororom zo zasnežených Kysúc, či Janka Javorka so sci-fi o budúcnosti informačných call centier.

Na vyhlásení výsledkov sa zúčastní aj tohtoročná porota prvého kola súťaže, ktorá na slovenských čítačkách eWooky prečítala všetkých 223 poviedok: Ľuboš Kostelný (herec), Lívia Hlavačková (autorka, držiteľka Ceny Fantázie 2008), Michal Jedinák (autor, prekladateľ, viacnásobný finalista Ceny Fantázie), Lucia Anna Trubačová (slovakistka) a Ivan Pullman (editor zborníkov Ceny Fantázie a časopisu eFantázia).

Zverejnené budú aj výsledky pridružených súťaží – Cena spoločnosti Intel pre najlepšiu sci-fi poviedku, Cena Béla pre najlepšiu hororovú poviedku, Cena Bibliotéky, Cena OZ Fantázia pre najlepšiu fantasy a novinkou je aj Cena poroty, keďže názor čitateľov a hodnotenie porotcov sa často líši. Zároveň bude pokrstený už siedmy knižný zborník slovenskej fantastiky. Knihu Fantázia 2012 pokrstí zástupca siete fantastických kníhkupectiev Brloh, ktorá na vydanie knihy venovala za každú u nich predanú knihu v priebehu roka 2 centy, čím vyzbierala sumu 552 eur. Úderom 15. hodiny, teda krátko po vyhlásení výsledkov sa začne zároveň predávať elektronická verzia zborníka ako e-kniha.

Doterajší víťazi Ceny Fantázie:

  • 2003: Juraj Červenák (Banská Štiavnica)
  • 2004: Alexandra Pavelková (Zvolen)
  • 2005: Scarlett Rauschgoldová (Praha, ČR)
  • 2006: Monika Michalovová (Prešov)
  • 2007: Lucia Droppová (Žilina)
  • 2008: Lívia Hlavačková (Bratislava)
  • 2009: Lucia Droppová (Žilina)
  • 2010: Tomáš Straňák (Martin)
  • 2011: Ivan Čipkár (Košice)

Finalisti pridružených cien (v abecednom poradí):

  1. Cena spoločnosti Intel pre najlepšiu sci-fi poviedku: Marja Holecyová – Kalkulačka smrti (Nitra), Janka Javorka – CC 2.0 (Nitra), Martin Longa – Začiatok každej abecedy (Viničné), Ingrid Rudavská – Priamy prenos (Bratislava), Ružena Srnková – Monochromázia (Bratislava).
  2. Cena Béla pre najlepšiu hororovú poviedku hodnotená vydavateľstvom Artis Omnis: Pavel Hlubík – Miluješ ma ešte (Bratislava), Ján Iša – Medzi regálmi (Bratislava), Lukáš Janitor – Joshua Tarkin (Košice), František Kozmon – Externé svedomie (Nitra), Marián Vaško – Posledná večera (Chminianske Jakubovany)
  3. Cena Bibliotéky hodnotená spoločnosťou Incheba, a. s.: Jozef Girovský – Sezóna pazúrov (Humenné), Marián Kičinko – Človek, ktorému narástol chvost (Trebišov), Eva Lalkovičová – Pavúčie chodníčky (Zvolen), Lucia Lenická – Premena (Kráľová nad Váhom), Ján Stopjak – Biela tma (Kysucké Nové Mesto)
  4. Cena OZ Fantázia pre najlepšiu fantasy poviedku: Lívia Černická – Lovec duší (Svätý Jur), Martin Hatala – Prianie jazera (Košice), Zuzana Javorová – Krajina dlhých tieňov (Martin), Eva Lalkovičová – Pavúčie chodníčky (Zvolen), Katarína Pivarčiová – Slovenský Stalingrad (Bratislava).

V desiatom ročníku Ceny Fantázie súťažilo 75 autoriek a 112 autorov okrem Slovenska aj z Česka, Francúzska a Veľkej Británie (podmienkou súťaže však je poviedka písaná v slovenskom jazyku). Z celkového počtu bolo 81 sci-fi, 66 fantasy a 52 hororových poviedok.

Cena Fantázie na internete:

Přidat komentář