RECENZE: James Barclay, Zloděj úsvitu (Kroniky Havranů 1)

Článek od: Petr Vařák - 28.05.2012

„Zabíjet ano, vraždit ne“

Havrani – malá jednotka elitních žoldnéřů, obávaná po celé Balaii. Hirad Srdcoled, Neznámý válečník, Silendor Larn nebo julatský mág Ilkar – stačí vyslovit jediné z těchto jmen a nepřítel bere nohy na ramena. Léta strávená bojem v nejrůznějších válkách však na každém zanechají své stopy, proto naši hrdinové plánují odejít na zasloužený odpočinek. Nakonec však přijmou ještě poslední zakázku. Úkol zpočátku nevypadá složitě: Xeteský mág jménem Denser si Havrany najme jako doprovod na jednoduchou cestu. Primitivní, že?

Jak už to tak ve fantastické literatuře bývá, z naprosto banální záležitosti se nakonec vyklube náročná pouť za záchranou celého světa. Černokněžní pánové, poražení před stovkami let, uprchnou ze svého vězení v prostoru mezi dimenzemi, zcela pohlceni myšlenkami na pomstu. Jedinou zbraní, schopnou Černokněžné pány zastavit, je Zloděj úsvitu – nejmocnější kouzlo, jaké kdy bylo stvořeno. Havrani společně s Denserem nyní musí najít všechny artefakty, potřebné k vyvolání Zloděje úsvitu, včas nebezpečné kouzlo seslat a zachránit celý svět. Brnkačka.

„Mágové, kouzla, barbarské kmeny, draci, magické artefakty“ – již anotace nenechá žádného čtenáře na pochybách o tom, jaký příběh skrývá prvotina britského autora Jamese Barclayho - dobrodružnou, klasickou fantasy. Otázka zní: Nakolik kvalitní?

Zloděj úsvitu více než cokoliv jiného připomíná RPG hru – cesta na místo A, boj, cesta na místo B, další boj, cesta na místo C, překvapivě boj. Nezní to bůhvíjak lákavě? Nezapomínejme, že před sebou máme dobrodružnou fantasy, tudíž nastíněný příběh bohatě stačí jako základ pro to, co čtenáři od podobné knihy očekávají asi nejvíce – akci.

Již od začátku totiž vyplouvá na povrch, čím autor hodlá zaplnit většinu stránek svého románu. Bitvy, šarvátky a napínavé boje provází čtenáře od úvodní kapitoly po závěrečnou. James Barclay disponuje nesporným talentem pro akci, jejž navíc podporuje pečlivě vypracovaným stylem, dokonalým právě pro její vykreslení – přehledné, dynamické popisy, rychlé prostřihy mezi jednotlivými liniemi, žádné zdlouhavé řeči, neuvěřitelná pestrost.

Bohužel každá mince má dvě strany. Hodně akce = hodně mrtvých. Co tím chci říci? Sotva knihu otevřete, James Barclay rozpoutá totální genocidu hlavních i vedlejších postav. Své hrdiny od začátku do konce vláčí z bláta do louže, z deště pod okap. Považujete Abercrombieho za cynického řezníka? Přečtěte si Zloděje úsvitu… Teď vážně: Někteří protagonisté působí velice sympatickým dojmem, pomalu si říkáte: „Tenhle se mi líbí, skvělý chlápek.“ Jenže jakmile obrátíte stránku, váš oblíbenec padne za oběť autorově krvelačnosti.

Nicméně mezi křovím odsouzeným k záhubě najdeme také několik perel. Hirad Srdcoled, čestný válečník, jehož srdce možná není tak úplně zamrzlé; Ilkar, zásadový mág, který postupně překonává svůj odpor ke spolupráci s čarodějem z konkurenční školy; Denser, stejně zásadový jako Ilkar, jen jsou jeho zásady poněkud „volnější“ – to jsou postavy, které si dříve nebo později oblíbíte, jen nesmíte být příliš náročným čtenářem a očekávat, že autor stráví vykreslováním charakterů polovinu knihy.

Co říci na závěr? Očekávejte sympatické postavy, skvělou akci, jednoduchý příběh a Zloděj úsvitu vás nezklame, naopak naláká na další díly série. Nelze si představit dokonalejší knihu pro deštivé nedělní odpoledne.

Hodnocení: 65%

Zloděj úsvitu (Kroniky Havranů 1), Ukázka
James Barclay

Nakladatelství: Fantom Print
Překlad: Jan Kovář
Vazba: Vázaná
Počet stran: 400
Rozměry:  145 x 205 mm
Cena: 299 Kč

Přidat komentář