FILM: Útek z MS-1 (Lockout)

Článek od: Martin Kochlica - 23.05.2012

V budúcnosti sú všetci väzni umiestnení vo vesmíre. Dcéra prezidenta (samozrejme USA) sa rozhodne v rámci svojich humanitárnych aktivít navštíviť toto väzenie. Predpokladáte správne, veci sa zvrtnú a teraz ju treba zachrániť. Zachrániť ju pôjde Snake... pardon, Snow, pre ktorého je to šanca na očistenie svojho mena, keďže bol obvinení z protištátneho sprisahania...

Je to už nejakú dobu, čo do našich kín zavítal poriadny akčňák odohrávajúci sa vo vesmírnej stanici. „Francúzsky Spielberg“ Luc Besson sa to rozhodol napraviť. Svoj režisérsky talent si naďalej schováva pre iné príležitosti, preto sa musíme uspokojiť s jeho scenárom a produkciu. Apropo, uspokojiť... Možno bude lepší výraz „akceptovať“. Veď všetci vieme, že Lucova svätožiara už dlhšiu dobu nežiari ako kedysi.

Netreba však zabúdať, že práve vďaka Bessonovej producentsko-scenáristickej aktivite vzbĺkla na starom kontinente automobilová a adrenalínova vlna (Taxi, Yamakasi, Okrsok 13), na ktorú plynulo naskočila aj resuscitácia klasického akčného filmu (Kuriér, Utrhnutý z reťaze, 96 hodín). Faktom je aj to, že nebyť Bessona a jeho Arthurovskej série, európske deti by v podstate nemali možnosť vidieť v kine európsky animovaný film.

Čo sa týka sc-fi, Francúzi už majú veľmi peknú šnúru nenápadných ale originálnych filmov (Immortal, Renesancia, Chrysalis). Útek z MS-1 bohužiaľ nenadviazal na túto tradíciu. Samozrejme, dalo sa to čakať už z trailerov, ktoré nám ponúkali návnadu na niečo ako remake Carpenterovho Úteku z New Yorku. Avšak mená režisérov stále prebúdzali nádej v originálny zážitok. Ak ste videli ich skvelý akčný kraťas Prey Alone, viete o čom hovorím. Čosi z tohto zaujímavého dielka preliezlo aj do aktuálneho celovečeráku, ale na rovinu povedané, Útek z MS-1 je béčko ako hrom.

Som divák, ktorý vyrastal na filmoch o prepadnutí lodí, lietadiel, ponoriek... Mám rád vesmírne stanice, mám rád dokonca aj Útek z L. A. Útek z MS-1 ma napriek tomu sklamal. Možno je to tým, že dianie v samotnom väzení je absolútne tuctové a de facto je najmenej zaujímavou časťou príbehu.

Útek z MS-1 nerobí zjavné chyby, dokonca ani nenudí (väzenské kreatúry sa občas chovajú sympaticky nevypočitateľne). Maggie Grace z 96 hodín (opäť) v roli obete príjemne spestruje (predovšetkým z počiatku), ale akonáhle sa začne niečo naozaj diať, upadne do žánrového klišé slabej ženy, ktorú chráni svalnatý hrdina. Peter Stormare je vždy fajn (Prison Break, Constantine) no tentoraz, bohužiaľ, nemá priveľa priestoru. Útek z MS-1 skrátka neprináša takmer nič výnimočné a jediné, čo sa dá vyzdvihnúť je sľubný úvod okolo obvinenia hlavného hrdinu a veľmi funkčné(!) motherfuckerovské herectvo Guya Pearcea.

V celkovom vyznení som si želal, aby dianie vo vesmíre bola len malá epizóda úplne iného filmu, v ktorom by tvorcovia ukázali všetok svoj talent. Veď úvodná citácia Matrixu (skok zo strechy budovy) bola vlastne geniálna a Guy Pearce ako potetovaný sympaťák ozaj prekvapil. Škoda, že prevažná časť filmu je len (príliš) ľahko stráviteľný produkt klasického francúzskeho Hollywoodu.

Film nabáda k nekonfliktnému hodnoteniu 50%, lenže pri päťstupňovej stupnici, by som sa priklonil k 2/5.

PS: Určite si pozrite vyššie spomínaný Prey Alone.

Útěk z MS-1
MS One: Maximum Security (Lockout)

Francúzsko / USA, 2012, 95 min.
Réžia: James Mather, Stephen St. Leger
Hrajú: Guy Pearce, Maggie Grace, Peter Stormare, Vincent Regan, Tim Plester, Lennie James, Joseph Gilgun
Distribútor: Bioscop (ČR), Magic Box (SR)

V slovenských kinách od 17.5.2012
V českých kinách od 24.5.2012
 

Přidat komentář