RECENZE: Tomáš Bandžuch, Ve službách republiky

Článek od: Štěpán Jura - 16.04.2012

Jeho revírem jsou mongolské stepi, polské pohraničí a ulice Prahy a Berlína. Jeho tempo je magické. Jeho protivníci jsou démoni, upíři a nacisti. On a další agenti z čarotvorných služeb mladé Československé republiky pracují ve dne v noci. Jejich úkolem je chránit naši bezpečnost.

Jmenuje se Hankl, Petr Hankl a je hrdinou originálního povídkového románu Tomáše Bandžucha Ve službách republiky. Román by mohl svým způsobem být naprosto obyčejnou knížkou o příbězích vysloužilého legionáře a jeho cestě do vlasti a patáliích, ve kterých se vlast nachází. Máme tu jedno ale, díky němuž knížku recenzujeme i my tady na Sardenu. Hlavní hrdina je totiž čaroděj a rozhodně není sám. Mágy tu ještě doplňují různí duchové, démoni i jeden nosferatu. Tohle nás v dějepise rozhodně neučili.

Jelikož ve více lidech si jeden užije více zábavy, tak i Petr Hankl po svém návratu do Československa najde partu spřízněných duší v čarodějné odnoži tajné služby první republiky. Není třeba se však obávat toho, že když se román odehrává v první polovině minulého století, nedá se číst. Nečeká nás žádné onikání či těžkopádný slovosled a Bandžuchův styl je hutný jak sirup, ke kterému se přilepíte a už vás nepustí.

Nezáleží na tom, že Petr Hankl není žádný nepřemožitelný superman s mašinkvérem v jedné ruce a fireballem v druhé, ale relativně obyčejný státní zaměstnanec a normální chlap. Někoho možná zamrzí to, že Hankl je hlavním hrdinou, ovšem valná část příběhu je (mimo první povídky) vyprávěna povětšinou ostatními protagonisty knihy a sám Hankl je takto někdy odsunut na vedlejší kolej.

Na knize je i vidět, že Tomáš Bandžuch si zcela jistě nastudoval do detailů reálie a umí v nich při psaní pěkně chodit. O to víc zamrzí, že svých znalostí nevyužil v trošku větší míře a neprovázal děj knihy s historickými událostmi. Do budoucna by to chtělo i zkusit lépe pracovat s atmosférou, jež mimo povídku Symfonie noci v knížce prakticky není. Malé znoirovatění by jí jistě prospělo.

Jinak není Ve službách republiky pořádně co vytknout a jako prvotina je to opravdu moc dobrý počin. Hezky se čte a nutí čtenáře pokračovat dopředu. Dokonce může v jisté míře i hezky vzdělávat o dobových poměrech (byť bez nějakého dějepisně-vědomostního základu si asi pořádně neškrtnete). Nezbývá než se těšit na další Hanklovy příběhy.

Povídky:

• Úsvit čaroděje
  • Vysoké Mongolské nebe