KOMIKS: Supercrooks - Byť zlosynom nie je lahké...

Článek od: Marek Keram Barányi - 03.04.2012

Robin Williams a absencia hereckého talentu, Indiana Jones a mocné artefakty, či moja tvár a moja brada (bez ktorej je moja tvár bledá ako zadok Geralta z Rivie). Niektoré veci k sebe jednoducho patria. To isté platí aj v komiksovej brandži o scenáristoch a kresličoch. Keď sa povie Stan Lee, tak sa mi vybaví meno Jack Kirby. Keď sa povie Garth Ennis, tak si spomeniem na jeho kamoša Johna McCreu. A keď sa povie Mark Millar, tak sa mi v mysli vynoria mená John Romita Jr., Steve McNiven a Leinil Francis Yu. S Romitom splodil komiks Kick-Ass a jeho pokračovanie. S McNivenom zase Civil War, Old man LoganNemesis. Yu spolupracoval s Millarom na komiksoch Ultimate Comics: Avengers 2, Ultimate Comics: Avengers vs. New UltimatesSuperior. Teraz nastal čas na ich najnovší spoločný príbeh. Bude úžasný a novátorský, ako Kick-Ass Superior, alebo prehypeovaný a ničím výnimočný, ako NemesisKick-Ass 2? To uvidíme až časom. Zatial si môžeme iba predstaviť prvý diel novej Millarovej minisérie zvanej Supercrooks.

Veľké Jablko. Hlavné mesto sveta. Mesto, ktoré nikdy nespí. To všetko a oveľa viac je New York. Mesto, v ktorom sú desiatky superhrdinov, znepríjemňujúcich životy superzlosynom, ktorý sa pokúšajú ako tak vyžiť. Jedným z takých superzlosynov je Johnny Bolt obdarený schopnosťou vystrelovať elektrické výboje. On a jeho komplici sa pokúšali dostať s lupom z miesta činu, ale boli zastavený superhrdinom menom Gladiator. Stačili dve minúty, pár úderov a Johnny sa viezol do basy s maximálnou ostrahou. O päť rokov neskôr a v meste zvanom Vegas, sme svedkami pravdivosti toho, že ak sa raz šťastie unaví, sadne aj na chudáka. Konkrétne na starca, ktorému sa až príliš darí pri hraní rulety. A keď sa niekomu príliš v kasíne darí, tak to upúta pozornosť istých ľudí. V tomto prípade muža menom Bachalo, ktorý zistí, že šťastlivý dôchodca je v skutočnosti superzlosyn menom Carmine, prezývaný Heat. Problémom je, že na obratie kasína nemá schopnosti. Niekto mu musí pomáhať. Čoskoro je nájdený jeho komplic, Walt Flannagan, ktorého schopnosťou je vidieť tridsať sekúnd do budúcnosti.

Jednou z nevýhod takej schopnosti je fakt, že na rozdiel od toho čo sme videli vo filme Next, sa budúcej budúcnosti nedá ujsť, ani ju upraviť. Preto zažije Waltov mozog blízke stretnutie s krabičkou na cigary. A Carmine zažije blízke stretnutie so superzlosynom menom Salamander. Ten mu vysvetlí, že na jednu stranu si cení, že chcel jeho kasíno okradnúť, pretože na niečo také treba riadnu odvahu. Ale na stranu druhú, porušil pravidlo a pokúsil sa okradnúť superzlosynov. Salamander chce ako ospravedlnenie sto miliónov dolárov a potom nechá Carmina žiť. Na opačnej strane mesta sa vracia, čerstvo prepustený, Johnny Bolt do náručia  priateľky Kasey. Tá ho neprivíta s veľkým nadšením, pretože v deň keď ho pred piatimi rokmi chytil Gladiator, mali mať svadbu. Ich stretnutie naruší príchod Carmina, ktorý požiada Johnnyho o pomoc. Ten bez váhania súhlasí a už aj vie kde peniaze získajú. Johnny mal totiž v base dosť času na rozmýšľanie a rozhodol sa, že po prepustení urobí niečo čo sa jednoducho musí podariť. Johnny, Kasey, Carmine a ďalší superzlosyni, odídu niekam, kde nie sú žiadny superhrdinovia. Kde ich nikto nedokáže zastaviť a bez problémov dokážu ukradnúť sto miliónov dolárov. Ich novým pôsobiskom bude Španielsko.

Ako vidíte, príbehu chýba štipka millarovskej originality. Na rozdiel od prvých čísiel Wanted, Kick-Ass, alebo Nemesis ma komiks ničím nešokoval. Nie je tu žiadny zvrat. Ale, ten nebol ani v prvom čísle komiksu Superior, no neskôr k nemu došlo a definitívne to stálo za to. Takže je celkom možné, že Millar niečo kutí a nechce vystrieľať všetku svoju muníciu hneď pri prvom čísle. Pri promovaní tohto komiksu Millar opäť dokázal, že túži po pozornosti druhých viac než Kevin Smith a vie predávať svoj produkt rovnako dobre ako George Lucas ságu Star Wars. Dokonca vyhlásil, že bude robiť autogramiádu v tom obchode s komiksami, ktorý si objedná najviac kópií prvého čísla Supercrooks. Nech je ten obchod kdekoľvek na svete. A v súvislosti s promovaním nového komiksu dal natočiť krátky dokument o absencii superhrdinov a superzlosynov v Európe. Takže o pozornosť má postarané. Teraz si len musíme počkať na to, či pôjde o bezduchú tuctovku, alebo zábavnú a brutálnu minisériu alá The Boys od Gartha Ennisa.

Kresba Leinila Francisa Yu je štandardná, až lenivá a ničím výnimočná. Jednoducho, klasický Yu, ktorý si miestami dáva na detailoch záležať a miestami na ne kašle. A niekedy, ako v prípade prvého čísla Supercrooks sa mu pošťastí nakresliť muža ako ženu a čitateľ iba krúti hlavou. Koloring sprostredkovaný Sunny Cho je strašne nevýrazný. Je veľká škoda, že komiks nekoloroval Dave McCaig, ktorý sa podieľal na minisérie Superior.

Supercrooks je zatiaľ sklamaním. Ak Millar nedokáže ohúriť, alebo prekvapiť prvým číslom, tak to väčšinou nie je dobrá správa. Uvidíme ako na tom bude prvé číslo jeho ďalšej, novej minisérie The Secret Service, na ktorej s ním spolupracuje legendárny Dave Gibbons (Watchmen). Určite bude zaujímavejšia, menej tuctová a bude mať oveľa lepšiu a detailnejšiu kresbu. Zostáva nám dúfať, že Millar vie čo robí. Doteraz prekvapil takmer vždy a iba párkrát sa mu jeho majstrovské dielo rozpadlo pod rukami.

Stránky z komiksu nájdete TU.

Přidat komentář