RECENZE: Frank Millar a John Romita, jr., Daredevil - Rok jedna

Článek od: Martin Stručovský - 12.01.2012

Každá legenda má svůj počátek a zásluhou nakladatelství Crew můžeme nyní poznat první kroky legendy jménem Daredevil. Za novou verzí zrodu tohoto superhrdiny stojí Frank Miller (Sin city, 300), který před lety popsal začátky jiného hrdiny – Batmana, jehož příspěvek do série se shodou okolností rovněž jmenoval Rok jedna.

V Millerově podání je Daredevil takový, jakého jsme ho poznali v první polovině omnibusu Daredevil: Muž beze strachu (BB art, 2011) – temný, ponurý a inklinující ke gansterce a noirovým filmům. Žádní superpadouši v nablblých kostýmech, ale obyčejní mafiáni s pistolí v ruce, kteří dokáží nadělat mnohdy víc škody než nějací mutanti, a je potřeba je vymýtit.

Jak už jsem zmínil – Rok jedna popisuje hrdinovy začátky. Matt Murdock (jak zní hrdinovo pravé jméno) žije v chudé čtvrti Hell´s kitchen, vychováván svým otcem boxerem a spolu se snaží přežít každý další den v nelítostných podmínkách asfaltové džungle, kterou sužuje vysoká zločinnost. To vše trvá tak dlouho, dokud Matt nezachrání na přechodu život staršímu muži, když sám skočí do cesty projíždějícímu náklaďáku a vinou převážené radioaktivní látky nepřijde o zrak. Následně mu  do života vstupuje tajemný Stick, který ho naučí s „vadou“ žít a naučí ho bojovat. Posledním důvodem stát se superhrdinou se stává vražda jeho otce.

Následuje skok v čase. Matt vyrostl, studuje vysokou školu a dělá všechno proto, aby z něj byl schopný právník. Přes den ho mají všichni za obyčejného studenta, ale po nocích… po nocích se toulá městem a ačkoliv zatím bez kostýmu, trestá bezpráví. Třeba, když namyšlený spolužák šikanuje jeho přítele, s nímž si o několik let později otevře advokátní kancelář.

Miller se často hrdinovými ústy ptá, zda je jeho počínání správné, zda je vůbec schopen být hrdinou a stejně tak se ukazuje, že každá akce vyvolá určitou reakci.  Což je věc, kterou má společnou s Batmanovým Rokem jedna a vyvolává to neustálý gejzír událostí, díky nimž se nebudete ani na okamžik nudit. Romitova až dětská kresba pak dodává na parádním pocitu úžasu, která spolu se scénářem představuje opravdovou slast.

Na druhé straně se mi příliš nelíbilo skákání mezi časovými úseky. Vím, že tomu nešlo zabránit, nicméně mi to přišlo na Millera nešikovně podané a občas trochu zmatečné.

Jenže i přes tuhle vadu na kráse je Rok jedna nabušený komiks plný bolesti a utrpení,  s charakteristickým hrdinou v hlavní roli, jehož největší výhodou je, že jste na začátku a sami se rozhodnete, zda chcete pokračovat nebo vám jedna porce stačí.

Daredevil: Rok jedna /Daredevil: Man without fear/
Millar, Frank & Romita, jr, John

Vydalo: Crew