RECENZE: P. C. a Kristin Cast, Vyhořelá (Škola noci 7)

Článek od: Hanina - 26.10.2011

Poněkud úděsně znějící název ne zcela odpovídá obsahu. Je pravda, že tento díl je o něco depresivnější než předešlé a je pravda, že Zoey vyhořelá je. Vtip a neustále špičkování mezi mláďaty však z textu nevymizely.

Zoey opustila své tělo. To víme již z předešlého dílu. Z výjimečného mláděte se stává bludná duše a upírský cyklus by mohl skončit – téměř úplným vítězstvím zla. Ale nedržíme v rukou příběh z naší historie ani nic ze současnosti, nýbrž fantasy o upírech. A v oddechové literatuře zlo nevítězí, aspoň ne natrvalo. Bezpáteřní, ctižádostiví a moci chtiví jedinci sice na krátkou chvíli mohou získat moc i veřejné mínění, a natropit větší či menší škodu, ale dříve nebo později na scénu vstoupí hrdina s mečem (nebo stále častěji s poněkud elegantnější magickou hůlkou) a všem těm bezskrupulózním padouchům ukáže, kdo je tady pánem. Zoey nemá meč ani hůlku. Má živly a stojí za ní bohyně Nyx. Jenže poté co její duše opustila tělo Zoey veškeré zvláštní schopnosti ztrácí a její pozemská schránka pomalu odumírá. Z těla zmizelo tetování a střípky duše, roztříštěné na kusy, bloudí v snovém háji. Zoey chodí odnikud nikam, nemůže a nechce se zastavovat, a sama sobě se postupně ztrácí.

Společnost v zásvětí jí dělají "její kluk" Heath a "padouch" Kalona.

Jediným problém, který je bohužel neřešitelný, je hlavní zloun.

Kalona je sice vizuálně zajímavý (přinejmenším pro náctileté slečny), ale naprosto bez charisma, a co hůř, ani s vlastní vůli to nepřehání. Od někoho, kdo dřív sloužil samotné Nyktě, bych přece jen čekala víc. Naštěstí je tu jeho synátor Refraim, jemuž se daří jakžtakž  "zachránit", co tatík pokazil.

Padlý anděl vystupuje hned v úvodní kapitole, ale nevybarví se zrovna v pěkných barvách (ale na to už jsme zvyklí), a jen potvrzuje mou domněnku, že je beznadějně pod pantoflem své královny. Neferet pochopila, že pokud Zoey definitivně nevyřídí, může se stát, že se Zoeyna duše vrátí v jiném těle a ona ji bude nucena hubit znova a znova. Je připravena tak učinit, ale pokud to jen trochu půjde, ráda by se takovému náročnému a zdlouhavému konfliktu vyhnula. Tato postava, jakkoliv je zajímavá a mezi čtenáři pro svou bezcharakternost neoblíbená, však začíná působit trochu ploše.

Zoeyny kamarádi se snaží najít k ní cestu a pomoci jí. Stark je ochoten podat takové oběti, jako např. zadusit v sobě žárlivost a dohodnout se na spolupráci s Heathem. (Jak to tak vypadá, čtenáři se Heatha v tomto díle nezbaví.) Steve Rae mezitím v Tulse svádí vlastní bitvu a problém s červenými mláďaty vesele pokračuje. Její milostný život se také zkomplikuje (už zase!) a tajit před světem krakouna se stává čím dále méně únosné.

Děj plyne svižně a celý díl, přestože v něm má Zoey poněkud pasivní roli, lze počítat k těm povedenějším. Jednotlivé kapitoly jsou opět vypravovány z pohledu různých postav. Větší důraz než na akci samotnou je kladen na dialogy. Více než příběh sám se zde rozvíjí konflikt mezi nositeli děje a moderní upírská fantasy se začíná podobat červené knihovně ještě víc, než tomu bylo doposud. A nebo se už jedná o fantasy ,,červenou knihovnu“?

Vyhořelá /Burned/
Cast, P. C. - Cast, Kristin

Nakladatel: Euromedia Group - Knižní klub