LIDÉ: Theodore Rozsak (1933-2011)

Článek od: Jan Pechanec - 25.07.2011

Theodore Roszak zemřel 5. července doma v Berkeley (Kalifornie, USA) ve věku 77 let na rakovinu jater. Theodore Roszak, jeden z nejvýznamnějších amerických historiků a sociologů 20. století, se proslavil už v roce 1970 svým „sociologickým bestsellerem“ The Making of a Counter Culture: Reflections on the Technocratic Society (1969), v němž rozebírá příčiny proměny industriální kultury v kulturu postindustriální a všímá si zrodu rozličných alternativních postojů mezi mládeží. V zahraničí je také znám jako SF autor s významnými pracemi zahrnující knihy Bugs (1981, román získal Grand Prix de l’Imaginaire ve francouzském překladu jako L’Enfant de cristal, 2008), Dreamwatcher (1985) a cenou Tiptree ověnčená The Memoirs of Elizabeth Frankenstein (1995).

Roszak se narodil 15. listopadu 1933 v Chicagu a vyrostl v Los Angeles. V roce 1955 odpromoval na UCLA a v roce 1958 získal titul PhD z dějin na Princetonu. Před přesídlením do Cal State Hayward (nyní Cal State East Bay) v roce 1963 vyučoval v početných institucích vyššího vzdělávání. V Cal State zůstal až do svého odchodu do důchodu v roce 1998 jako zasloužilý profesor (professor emeritus). Mezi pozůstalými je Rozsakova žena Betty, dcera a vnouče. V češtině si můžeme přečíst filozoficky zaměřenou knihu Kde končí pustina.

Přidat komentář