RECENZE: P. C. a Kristin Cast, Nezkrotná (Škola noci 4)

Článek od: Hanina - 04.05.2011

Další díl série. Co dodat? Děj, jak se stalo u těchto knih již tradicí, opět přesně navazuje na závěrečné pasáže dílu předchozího. Zoey je na kordy skoro s úplně každým. Její kamarádi se chovají neuvěřitelně pubertálně, což je v pořádku, vzhledem k tomu, že je jim "náct" a čtenář (v našem případě asi spíše "jen"  čtenářka) musí čelit nekonečnému slovnímu pingpongu postav. Situace se nezlepší, ani když rozjívená upíří mláďata načas pusu zavřou. Pauzy v jejich mlčení jsou vyplněny řečnickými výlevy dospělých upírů. Přesněji řečeno upírek.

Dospělí upíři se skládají ze dvou kategorií. První tvoří hromada svalové hmoty a nejsou příliš na "mluvení", ale jaksi k boji a k ochraně (nebo jen "na koukání"), zatímco druzí, kterých je nepočetně méně, jsou štíhlí, černovlasí a vynikající básníci (a ještě více "na koukání“). Pokud necitují Shakespeara, tak toho moc nenamluví. Jedině dobře. Kniha je i bez nich upovídaná až hanba. Matriarchálním charakterem ozubené společnosti to ale nebude. Spíše je na vině skutečnost, že přímá řeč se píše snadno (někomu) a při jejím psaní létají odrazky a text nabývá a houstne. Vezmeme-li na vědomí, že za každou další napsanou stránku si autorka přijde na rohlík nebo i na pivo (colu), dostávají bezduché hovory postav ihned další skrytý rozměr.

Castová dotáhla dělání "vaty“ téměř až k dokonalosti. Přebal knihy nás informuje, že "je úspěšnou autorkou komerční fantastiky“. Jejímu daru tvořit vatu s lehkostí básníka zřejmě předcházela letitá zkušenost. Nebo se jedná o dar vrozený?

Kromě slovních přestřelek je dalším stavebním kamenem příběhu vysvětlování toho, co se dělo v předchozím dílu (a někdy i na předchozí stránce). Neméně vděčným tématem jsou rituály bohyně Nyx. Autorka se drží osvědčeného postupu z předchozích dílu a ani na okamžik nevybočí ze striktně nastavené šablony. Tentýž průběh, stejné evokující floskule, vždy jeden stejný výsledek.

Kniha obsahuje minimum děje a tím připomíná první díl. Zatímco Vyvolená  byla jakýmsi úvodem, příslibem něčeho, ,,co se ještě rozjede“, Nezkrotná je pouze vyplněním prostoru mezi trojkou a pětkou. Časté opakovaní informací poněkud nabourává čtivost. Přeskočit jistě lze, ale je potřeba si uvědomit, že i za stránky, které okem jen přeletíme, platíme. Text občas zpestří naivita spisovatelčina. Již dlouho jsem nečetla nic tak nechtěně legračního, jako scénku, odehrávající se v útulku pro opuštěné kočky. Upíří mláďata třídí a katalogizují několik beden gumových myšek a dalších kočičích hraček…

Ale není to jen o vatě. Rozvleklé scény střídá napětí, nocí létají odporná stvoření s lidskýma očima. Do světa živých, totiž mrtvých, pardon – nemrtvých – se pomalu ale jistě vkrádá prastaré zlo. Něco co bylo celé věky zakonzervováno v matičce Zemi a nyní se to pomalu, ale jistě klube ven. Závěrečného finále a jakéhosi dějového vyústění se dočkáme až na několika posledních stránkách. I to málo však napovídá, že pátý díl by se zase mohl povést, přinejmenším alespoň jako díl třetí. Nebudu prozrazovat, zda se tetování Zoey opět rozšíří, a to na další části těla.

Nezkrotná /Untamed/
Cast, P. C. - Cast, Kristin

Nakladatel: Euromedia Group - Knižní klub
Překlad: Jana Kunová
Obálka: Viera Fabianová
Redakce: Iveta Poláčková, Martina Bekešová, David Dvořák
Počet stran: 336
Rozměr: 130 x 205
Cena: 299.00 Kč

Čtvrtá kniha série Škola noci.
Zoey Redbirdová je sice nejnadanější upíří mládě na světě, ale její život právě teď nestojí za nic. Měla sice hned tři kluky najednou, ale nakonec jí nezůstal žádný a kamarádi s ní nemluví. Škola noci se tak pro ni změnila v osamělé a nepřátelské místo - a možná i nebezpečné. Nocí se totiž začínají pohybovat podivné stíny a školním areálem se stále častěji rozléhá zlověstné skřehotání. Zoey proto nezbývá než pokusit se naštvané kamarády usmířit a společně se postavit neviditelné hrozbě. Její snahu však může snadno zkomplikovat záhadný nový spolužák, který ji až příliš přitahuje. Když do hry vstoupí děsivé proroctví, začíná Zoey chápat, že vše bylo pouhou předehrou událostí, jež mají kořeny ve stovky let starých indiánských legendách.
Ve čtvrté části série Škola noci - její příběh započal v Označené a pokračoval ve Zrazené a Vyvolené - se Zoey musí stát skutečnou hrdinkou a připravit se na boj se zlem, které může být daleko silnější než ona.