RECENZE: Kurt Vonnegut, jr., Kolíbka

Článek od: Martin Stručovský - 09.04.2011

Máte rádi spisovatele coby hlavní hrdiny? Máte rádi humor? Máte rádi sci-fi? Ano? Výborně! Pak jste na správné adrese. Kolíbka by vás mohla uspokojit ve všech zmíněných bodech. Na samém počátku se setkáváme se spisovatelem Jonášem, který se vám, jak je typické pro řádně vychovaného autora, představí. A v tomhle okamžiku to na vás autor vybalí se vší parádou – plně se začne projevovat jeho ironický (párkrát také sebeironický) smysl pro humor a schopnost napsat mistrovské dialogy, které místy zabíhají do satiry. Takže je zcela očividné, že není Kurt Vonnegut jr. považován za klasika satirické sci-fi literatury pro nic za nic. Ovšem i mistr tesař se někdy utne. Třeba tady jsem si v druhé polovině říkal, že by to možná chtělo trochu zkrátit, aby se ubralo na jisté rozvláčnosti. Autor se naštěstí zase dokázal vrátit do vyjetých kolejí, takže tento pocit rychle vyšumí.

Samozřejmě je jasné, že když je hlavním hrdinou spisovatel, nebude příběh vyprávět o natáčení posledního alba Elvise, ale o psaní knih. Konkrétně knihy, nesoucí název Den, kdy nastal konec světa. Jak už sami tušíte, dílo vypráví o konci světa. Respektive o vzniku atomové bomby.  Ne, nebojte se, nestrávíme celou dobu v malé zatuchlé místnosti bez větráku za svitu malé lampičky a klapání psacího stroje, za nímž sedí autor, toužící dokončit své dílo. Jonáš patří mezi ty zodpovědné tvůrce, kteří mají rádi před samotnou tvůrčí činností v ruce podklady, na nichž může stavět. Vydává se tedy za potomky doktora Hoenikkera, aby zjistil, co se dělo v den, kdy atomová bomba zasáhla Hirošimu. Takže rozhodně počítejte s faktem, že se uvnitř setkáte s celou plejádou postav, z nichž vám jistě nejedna padne do oka. A to včetně bokonistů, s nimiž se Jonáš seznámí na chudém ostrově San Lorenzo, na který se vypraví za jedním z potomků doktora Hoenikkera – Frankem, působícím v hodnosti generálmajora. Ostatně tento výlet dostane Jonáše do nejedné lápalie - třeba když po něm chtějí, aby se stal novým prezidentem.

Vonnegut není jen o zábavě, ale především o kritice společnosti a problémů, které ji trápí.  Tak kupříkladu bokonismus. Jedná se o náboženství, specifické pro ostrov San Lorenzo, které říká, že všechna náboženství lžou. Lze v tom tedy spatřit odpor proti vnucování určitých pravidel a názorů. Autor se pak soustavně věnuje hlavnímu tématu knihy – jaderným zbraním a jejich ničivému dopadu na lidstvo. Dalo by se říct, že v onom Jonášově sbírání podkladů má čtenář spatřit jakýsi pohled do minulosti a pokusit se o sebereflexi a uvědomění si, jak zhoubná může tato technologie být pro člověka. Události, k nimž dojde na San Lorenzu pak mohou být jakousi alternativou Karibské krize, během níž hrozilo další použití  smrtících technologií.

Pokud si tedy chcete odpočinout od výprav do hlubokého vesmíru a akčních stříleček, dobře se pobavit, ale zároveň si přečíst něco s vážnější tématikou, je dílo Kurta Vonneguta jr. jedním z nejlepších kandidátů, které lze v současnosti najít na pultech knihkupectví.

Kolíbka /Cat´s Cradle/
Vonnegut, jr., Kurt

Nakladatel: Argo