RECENZE: Anne McCaffreyová, Pernští delfíni

Článek od: Valvalis - 01.04.2011

Mysleli jste si, že delfíni jsou roztomilí? Tak to jste ještě neviděli geneticky modifikovaná šišlající a pískající stvoření, která se prohánějí v mořích planety Pern. Ta jsou tak slaďoučká, že by je netrumfla ani kupa šťeňátek politých sirupem.

Americká spisovatelka Anne McCaffreyová píše romány z prostředí Pernu už od roku 1968 a od té doby se série rozrostla na více než dvě desítky románů a novel. Některé napsala spolu s nejmladším synem Toddem, který do série přispěl i dvěma samostatnými romány.

Příběhy z Pernu jsou zvláštní kombinací fantasy a science fiction. Na planetu na hranici galaxie kdysi přilétly kolonizační lodě vystěhovalců z Měsíce, kteří sem prchali před válkou s mimozemskou civilizací sužující sluneční soustavu. Lidé nedali na varování terraformingového počítače a vylodili se na planetě. A co čert nechtěl, z Krvavice – pernského měsíce – začala přilétat Vlákna požírající všechno organické. Naštěstí se kolonizátorům poschovávaným v jeskyních podařilo vyšlechtit z malých létajících dráčků monumentální bytosti schopné telepaticky mluvit se svým jezdcem, létat neprostorem a ohnivým dechem Vlákna spalovat. Postupem času vznikla kasta dračích jezdců bojujících proti Vláknům, kteří se brzy stali nepostradatelnou součástí pernské společnosti a během staletí se na původ prvních osadníků zapomnělo.

Pernští delfíni jsou knihou v rámci ságy netypickou. Draci a politické pletichy jsou upozaděny, přátelství dvou chlapců s vodními savci je "upopředněno". Delfíni jsou totiž fantasy (téměř) dětskou McCaffreyová knihu dedikovala svojí vnučce, se kterou chodila do delfinária. Kdo čeká akci nebo drastické scény, musí se poohlédnout jinde.

Titulní delfíny si s sebou přivezli kolonisté, aby jim pomáhali s mapováním pobřeží. Genetickými modifikacemi jim zvětšili mozky, naučili je lidskou řeč a blízko pobřeží postavili ohromné zvony, které sloužily k jejich svolávání. Když ale z nebe začala padat Vlákna, na delfíny se zapomnělo.

Delfíni si ústní delfíní slovesností předávali příběhy o svém poslání z generace na generaci a čekali, až je lidští partneři znovu povolají na pomoc. Pravda, je trochu zvláštní, že za celá dvě a půl tisíciletí si nikdo nevšiml, že delfíni na námořníky halekají a nikoho nenapadlo pátrat po tom, k čemu jsou na pobřežích ty velké zvony. První člověk, který si zvláštních tvorů všiml, je malý chlapec Readis. Přes zákaz matky si s delfíny vybuduje pevné pouto a spolu s T'lionem, mladým jezdcem na bronzovém drakovi pozvolna obnovuje staré přátelství lidí a jejich dávných pomocníků. Chlapci se snaží upozornit ostatní obyvatele na význam delfínů, zatímco většina pernské společnosti chce s pomocí starodávného počítačového programu Aivas zbavit planetu hrozby Vláken jednou provždy.

Pernští delfíni jsou povinností pro znalce série a pro ty, kteří si chtějí užít příjemnou oddechovku.

Pernští delfíni /The Dolphins of Pern/
McCaffreyová, Anne