RECENZE: Michael Marshall Smith, Není cesty zpět

Článek od: Martin Stručovský - 19.12.2010

Občas se stane, že narazíte na titul, o jehož vydání jste neměli dlouhou dobu ani tušení, k jehož čtení vás zlákala především akčně laděná obálka, od něhož jste vlastně vůbec nic neočekávali a z něhož se nakonec vyklubala knižní pecka roku na poli sci-fi literatury. Přesně to je případ románu Není cesty zpět od Michaela Marshall Smithe, oceněného prestižními cenami Phillipa K. Dicka a Augusta Derletha.

A přitom byste to do něj od prvních stránek vůbec neřekli. Ze začátku se tváří úplně obyčejně, až klasicky, a to jak díky zápletce, tak i hlavnímu hrdinovi. Jen si to vezměte – Stark (hlavní postava románu) je docela obyčejný chlapík, trochu outsider, jemuž se lepí problémy na paty stejně jako odhozené žvejkačky na chodník. Čemuž odpovídá jeho zaměstnání – ne, není uklízečem na veřejných záchodcích, nýbrž řešitelem problémů, které si rozhodně nepředstavujte jako opravování rozbitých aut či lednic. Většinou  se někdo ocitne v opravdu, ale opravdu velikém srabu, z něhož se nedokáže vyhrabat a najme si právě Starka, aby mu pomohl, respektive to vyřešil za něj. A to se stane i v další zakázce, která vypadá zcela triviálně. Najme si jej stará známá jménem Zenda, pracující pro organizaci Akčňáků a pověří jej úkolem najít vysoce postaveného člena společnosti Fella Alklanda, kterého kdosi unesl. Stark samozřejmě přijímá (hlavně kvůli tučnému honoráři) a rozjíždí pátrání, do něhož zapojí všechny svoje dostupné kontakty a informátory. Ha! Něco podobného jsem četl již několikrát a tohle mě nemůže vůbec ničím překvapit, řekne si každý čtenář ihned.

Ano, něco podobného jsem si mumlal pod knírem i já. Jenže před koncem první části se cosi změní a najednou si uvědomíte, že autor s vámi hraje Hru. Opravdu, čtete správně. Smith si se čtenáři jednoduše hraje a ukazuje, že všechno, co se na počátku zdálo zcela jasné, je na konci úplně jinak. Z tohoto důvodu se tak nedá úplně souhlasit s výrokem časopisu Pevnost na zadní straně knihy: „Akční sci-fi román roku.“ Jistě, takové scény tu sice jsou, ale zase ne tolik jako například v románech Jiřího Kulhánka a Smith si v nich ostatně ani moc nelibuje. Naproti tomu ale můžeme souhlasit s první polovinou výroku jmenovaného periodika: „Raymond Chandler potkává Phillipa K. Dicka.“

Není cesty zpět je totiž od první stránky především dobře napsanou detektivkou s brilantní pointou, tíhnoucí k americké drsné škole. Což je vidět především na hlavním hrdinovi, který dá čtenářstvu vzpomenout právě na Chandlerova Philla Marlowa. Ostatně, Smith stejně jako jeho kolega pro vyprávění zvolil ich formu. A rozhodně nesmíme zapomenout na odsýpající dialogy, ironický smysl pro humor, kvůli němuž bránice nejednou podstoupí záchvat. Na autorovi lze pak obdivovat i komunikaci se čtenářem. Stark na vás totiž během příběhu několikrát promluví, okomentuje situaci, v níž se ocitl, či vysvětlí zákonitosti svého úchvatného fiktivního světa.

Čímž se dostáváme k samotnému prostředí, v němž se román odehrává. Tím je Město – místo tvořené hromadou Čtvrtí, které připomínají spíš státy a státečky, jenž spolu vzájemně spolupracují anebo žijí v naprosté ignoraci. Narazíte tu na zařízení, která na vás pošle ochránce pořádku, třeba jen když nemáte v určitou dobu správnou barvu kalhot, nebo zeď se schopností člověka skrýt, pokud mu hrozí nebezpečí. Právě tyto a další nápady dodávají románu na originalitě a činí jej tak jednou z nejlepších žánrových knih, jaké u nás vyšly, a občas vás zaplaví pocit, jestli jste si nešlehli nějakou drogu, načež si budete kontrolovat, zda na rukou nemáte stopy injekční jehly.

Pokud tedy milujete všechny zmíněné propriety, potrpíte si nejen na postupně gradující příběh, ale i hromadu originálních nápadů,  nezbývá než titul doporučit a těšit se na další Smithovu knihu Náhradníci, která vyjde v edici Fantastická Epocha příští rok.

Není cesty zpět /Only Forward/
Smith, Michael Marshall
Nakladatel: Epocha