RECENZE: John C. Wright, Poslední strážce věčnosti

Článek od: Michal Pavlič - 21.10.2010

Zaspávanie vo voňavej a teplej posteli

„Lidé jsou takoví hlupáci, když na to dojde. Tím myslím na každodenní zázraky: na východ slunce, narození děťátka, na lásku; lidé mají za to, že to nejsou zázraky jenom proto, že se stávají každý den. Těm, které nejsou na denním pořádku: uzdravení, létání; těm nevěří, protože je ještě neviděli, a to jenom proto, že se nestávají den co den.“ Svezla se do polštářů. „Ale já vždycky věděla, že se dějí.“ (str.55)

Tak, ako mnoho nocí predtým, si Galen Waylock líha do postele, aby počas spánku strážil hranicu, ktorá delí sen od sveta bdiacich. Pred stáročiami dostali Strážcovia Večnosti dôležitú úlohu – pozorne načúvať hvízdaniu vetra a triešteniu vody o skaly pod hradbou Domu Večnosti, aby v zmesi zvukov zachytili odbíjanie morského Zvonu, ktorý varuje pred snahou prisluhovačov Vládcu noci o prienik. Až doznie deviaty úder, Strážca musí prebudiť bojovníkov svetla, ktorí zvedú boj s nečistými silami. Aj za cenu zničenia sveta.

Konečné rozhodnutie o privolaní Spiacich má na starosti deduško Lemuel, ktorý sa svedomite drží hesla Trpezlivosť a vernosť. Avšak mladý Strážca do takého štádia zodpovednosti ešte nedospel a tak aj napriek dedovmu zákazu vkĺzne do sna, aby sa poradil so zakladateľom. Riziko je veľké, „neboť ti, kteří létají v snu příliš vysoko či příliš nízko, mohou se ztratit ve snu a zapomenout, jak se navrátit do těla v denním světle.“ (str.32)

Polospánok – medzi snom a realitou

John C. Wright nie je autorom jedinej ságy, ktorá vďaka nezastaviteľnému pribúdaniu nepotrebných dielov časom stučnie na hranicu znesiteľnosti. Jeden svet mu nestačí a preto sa po scifi trilógii Zlatý věk (vydáva Laser books) pustil do príbehu, v ktorom po svojom spracoval osvedčený motív fantazijného sveta spojeného s našou realitou. Anotácia a úvodné kapitoly vyvolajú zdanie, že rolu záchrancu sveta opäť dostane puberťák, no najviac priestoru si pre seba uchmatne pekne namiešaná zbierka osobností – skeptik na invalidnom vozíku, ktorý odmietol uveriť „výmyslom“ svojho otca, chorá divožienka prijímajúca s bezstarostnosťou blázna existenciu nadprirodzena a jej milujúci manžel, ktorý tají nepekný hriech spáchaný v mene lásky.

Prvých dvesto strán som si užil ako driemanie pod letnou hviezdnou oblohou. Príbeh plynie v príjemnom tempe a atmosfére zloženej zo snovej neistoty, mnohoznačnosti a reálnych hrozieb, akými je choroba či odhalenie spojitosti medzi postavami. Wrightovi sa tu podarilo vytvoriť pocit, aký som mal pri klasických rozprávkach – nezreteľná hranica medzi reálnym a nereálnym s dávkou pochmúrnosti a krutosti.

Autor má ako správny stvoriteľ reálie premyslené, zákonitosti sveta odhaľuje po kúskoch, bez priamosti pohodlného uvedenia do príbehu, čo si užijú všetci čitatelia-objavitelia. Svet snov nie je plný nezmyslov ako bežné zlé sny pozliepané vyčerpaným či utrápeným podvedomím, no má v sebe neistotu, ktorú zasial aj do mňa - Wright zlyháva v podaní informácií čitateľovi, keď mytológiu a históriu Strážcov rozpráva prostredníctvom zmäteného a rozrušeného Galena a balík faktov (sám o sebe mätúci mnohými menami) ide bez účinku jedným uchom dnu a druhým von.

Drsné prebudenie nadránom

Posledná tretina ma prekvapila ako pád z postele.  Zrazu sa príbeh potáca od akcii k akcii, deje sa mnoho, v rýchlom slede a chaoticky, postavy začnú jednať zbrklo a bez premýšľania, atmosféra sa vytráca a kolísajúca pútavosť naberie rovnovážny stav až v závere. Je to nezvládnutie akčnej zložky alebo autorský zámer – nech príbeh pôsobí ako sen, v ktorom nie všetko dáva zmysel a s prípadnou deus ex machinou, akou je napr. objavenie Maxa, si nelámeme hlavu? Vidím to na polovicu.

Poslední strážce Věčnosti je nevyrovnaný a ťažko sa nájde čitateľ, ktorému sa bude páčiť od začiatku po koniec bez výhrad, no aj napriek spomenutým nedostatkom ma John C. Wright zaujal a navnadil na zvyšok príbehu. Snáď to bude nádherný sen bez častého budenia sa.

Nakladateľstvo: Laser-books
Autor obálky: Justin Sweet
Preklad: Roman Tilcer