LIDÉ: Edwin Charles Tubb (1919-2010)

Článek od: Jan Pechanec - 17.09.2010

Britský autor E. C. Tubb zemřel 10. září 2010 doma v Londýně ve věku nedožitých jednadevadesáti let. S publikováním SF začal v roce 1951 povídkou No Short Cuts (New Worlds). Od padesátých let minulého století vydatně přispíval do nejrůznějších žánrových časopisů a stal se autorem na plný úvazek. Během své uctyhodné literární kariéry napsal více než 130 románů a 230 povídek zejména ze subžánrů space opery a dobrodružné SF pod více než 50 pseudonymy, přičemž spolupracoval třeba s Johnem Brunnerem a Dennisem Hughesem. Do světa televizního vysílání přispěl šesti novelizacemi pro pořad Space: 1999 nebo několika westerny.

Tubbův první román Saturn Patrol (1951, jako King Lang) následovaly rychle po sobě další knihy Planetfall (1951, jako Gill Hunt) a Argentis (1952, jako Brian Shaw). Prvním románem vydaným pod vlastním jménem se stal Alien Impact (1952). Asi nejvíce se proslavil rozsáhlou třiatřicetidílnou ságou Dumarest, kterou započal v roce 1967 románem The Winds of Gath a završil v roce 2009 knihou Child of Earth (vydaný v nízkonákladu tisíci kusů). Proslýchá se, že do své smrti připravoval třicáté čtvrté pokračování. Jeho další známý cyklus Cap Kennedy o galaktickém tajném agentovi uvedl v roce 1973 pod názvem Galaxy of the Lost a ukončil o deset let později knihou The Galactiad (sérii vydával pod pseudonymem Gregory Kern). Na rok 2011 se k vydání chystá dystopie To Dream Again.

V roce 1970 byl jmenován čestným hostem (Guest of Honor) worldconu Heicon v německém Heidelbergu.

Český čtenář se i přes Tubbovu pulpovou oblíbenost v zahraničí měl možnost setkat zatím pouze s jeho dvěma povídkami (ačkoliv bystrý bibliofil by mohl vědět o některých pracích u nás přeloženými, ale napsaných pod některým z pseudonymů). Povídka Drzoun (Fresh Guy, 1958) se objevila v antologii Tichá hrůza: Horrorové povídky (Mladá fronta 1967 a 1970; Toužimský-Moravec 2008). Druhým kusem je pak Poslední svého povolání (Last of the Morticians, 1959) vydaný v antologii Světy Science Fiction (AFSF 1993) a ve speciálním fanzinu Ariadna Speciál 1986, kde šest českých autorů se pokusilo o vlastní zpracování námětu E. C. Tubba.

Edward Charles Tubb se narodil 15. října 1919 v Londýně. Před druhou světovou válkou se stal SF fanem, jako chlapec sbíral žánrové magazíny. Stál u zrodu British Science Fiction Association v roce 1958 jako jeden ze zakladatelů. V roce 1944 se oženil s Iris Kathleen Smith. Mezi pozůstalými nalezneme dvě dcery, dvě vnučky a několik pravnoučat.

Edward Charles Tubb je zaslouženě jednou z ikon žánru, který prodloužil pulpový Zlatý věk science fiction až do dnešních dnů.

Použité internetové zdroje:

Přidat komentář