CENY: Hugo Awards 2010

Článek od: Jan Pechanec - 06.09.2010

Vítězové letošních cen Hugo a ceny Johna W. Campbella pro nejlepšího nováčka jsou známi. Slavnostní vyhlášení proběhlo 5. září během Aussieconu 4 (68. Worldconu) v australském Melbourne. V závěru článku naleznete také velmi povedené nominační video.

Vítězové letošních cen Hugo a ceny Johna W. Campbella pro nejlepšího nováčka jsou známi. Slavnostní vyhlášení proběhlo 5. září během Aussieconu 4 (68. Worldconu) v australském Melbourne.

Historie udělování ceny Hugo sahá až do roku 1953, kdy se poprvé udělovala v sedmi kategoriích a v hlavní románové ji získal román Alfreda Bestera Zničený muž. Každoročně se pak uděluje od roku 1955. Během let se počet kategorií (i jejich názvy) různě měnil, přesto byl vždy oceněn nejlepší román. Hugo Award je udělována výhradně návštěvníky conu na základě nominací registrovaných členů (narozdíl od Nebula Award udělovanou profesionály ze SFWA). Od roku 1996 se začala udělovat doprovodná ocenění pod názvem retro Hugo, která připomínají 50 let staré práce a zásluhy. Retro Hugo se uděluje každých pět let (zatím za roky 1946, 1951 a 1956). Symbolem ceny se stala soška rakety a v minulém roce bylo vybráno její oficiální logo (viz obrázek vpravo, případně galerie návrhů zde).

Letos se ceny Hugo udělily v 16 kategoriích (z toho jednu zvláštní udělují pořadatelé Worldconu) plus ocenění Johna W. Campbella pro nejlepšího nováčka (není Hugo, ale je udělována souběžně na Worldconech). Seznam ustanovení, práv a povinností naleznete zde (kategorie jsou popsány v bodě 3).

Do nominací je možné zařadit pouze díla v anglickém jazyce vydaná v roce 2009 - včetně překladových (počítá se rok vydání překladu a ne originálu), bohužel se to letos nepovedlo ani Jiřímu Kulhánkovi (za Noční klub).

Nejlepší román

  • The City & The City, China Miéville (Del Rey; Macmillan UK; Město a město, č. Laser-books, 2009)
  • The Windup Girl, Paolo Bacigalupi (Night Shade; Dívka na klíček, č. chystá Argo a Triton-books v edici Fantastika a překladu R. Podaného)
  • Boneshaker, Cherie Priest (Tor)
  • Julian Comstock: A Story of 22nd-Century America, Robert Charles Wilson (Tor)
  • Palimpsest, Catherynne M. Valente (Bantam Spectra)
  • Wake, Robert J. Sawyer (Analog 11/08-3/09; Ace; Gollancz)

Nejlepší novela

  • "Palimpsest", Charles Stross (Wireless)
  • "Act One", Nancy Kress (Asimov’s 3/09)
  • The God Engines, John Scalzi (Subterranean)
  • Shambling Towards Hiroshima, James Morrow (Tachyon)
  • "Vishnu at the Cat Circus", Ian McDonald (Cyberabad Days)
  • The Women of Nell Gwynne’s, Kage Baker (Subterranean)

Nejlepší noveleta

  • "The Island", Peter Watts (The New Space Opera 2, č. chystá Laser-books)
  • "Eros, Philia, Agape", Rachel Swirsky (Tor.com 3/09)
  • "It Takes Two", Nicola Griffith (Eclipse Three)
  • "One of Our Bastards is Missing", Paul Cornell (The Solaris Book of New Science Fiction: Volume Three)
  • "Overtime", Charles Stross (Tor.com 12/09)
  • "Sinner, Baker, Fabulist, Priest; Red Mask, Black Mask, Gentleman, Beast", Eugie Foster (Interzone 2/09)

Nejlepší povídka

  • "Bridesicle", Will McIntosh (Asimov’s 1/09)
  • "The Bride of Frankenstein", Mike Resnick (Asimov’s 12/09)
  • "The Moment", Lawrence M. Schoen (Footprints)
  • "Non-Zero Probabilities", N.K. Jemisin (Clarkesworld 9/09)
  • "Spar", Kij Johnson (Clarkesworld 10/09)

Nejlepší titul mimo beletrii

  • This is Me, Jack Vance! (Or, More Properly, This is "I"), Jack Vance (Subterranean)
  • Canary Fever: Reviews, John Clute (Beccon)
  • Hope-In-The-Mist: The Extraordinary Career and Mysterious Life of Hope Mirrlees, Michael Swanwick (Temporary Culture)
  • The Inter-Galactic Playground: A Critical Study of Children’s and Teens’ Science Fiction, Farah Mendlesohn (McFarland)
  • On Joanna Russ, Farah Mendlesohn (ed.) (Wesleyan)
  • The Secret Feminist Cabal: A Cultural History of SF Feminisms, Helen Merrick (Aqueduct)

Nejlepší grafický román (komiks)

  • Girl Genius, Volume 9: Agatha Heterodyne and the Heirs of the Storm, written by Kaja and Phil Foglio; art by Phil Foglio; colours by Cheyenne Wright (Airship Entertainment)
  • Batman: Whatever Happened to the Caped Crusader?, written by Neil Gaiman; penciled by Andy Kubert; inked by Scott Williams (DC Comics)
  • Captain Britain And MI13. Volume 3: Vampire State, written by Paul Cornell; penciled by Leonard Kirk with Mike Collins, Adrian Alphona and Ardian Syaf (Marvel Comics)
  • Fables Vol 12: The Dark Ages, written by Bill Willingham; pencilled by Mark Buckingham; art by Peter Gross & Andrew Pepoy, Michael Allred, David Hahn; colour by Lee Loughridge & Laura Allred; letters by Todd Klein (Vertigo Comics)
  • Schlock Mercenary: The Longshoreman of the Apocalypse, written and illustrated by Howard Tayler

Nejlepší delší dramatická prezentace (film)

  • Moon, screenplay by Nathan Parker; story by Duncan Jones; directed by Duncan Jones (Liberty Films)
  • Avatar, screenplay and directed by James Cameron (Twentieth Century Fox)
  • District 9, screenplay by Neill Blomkamp & Terri Tatchell; directed by Neill Blomkamp (TriStar Pictures)
  • Star Trek, screenplay by Robert Orci & Alex Kurtzman; directed by J.J. Abrams (Paramount)
  • Up, screenplay by Bob Peterson & Pete Docter; story by Bob Peterson, Pete Docter, & Thomas McCarthy; directed by Bob Peterson & Pete Docter (Disney/Pixar)

Nejlepší kratší dramatická prezentace

  • Doctor Who: "The Waters of Mars", written by Russell T Davies & Phil Ford; directed by Graeme Harper (BBC Wales)
  • Doctor Who: "The Next Doctor", written by Russell T Davies; directed by Andy Goddard (BBC Wales)
  • Doctor Who: "Planet of the Dead", written by Russell T Davies & Gareth Roberts; directed by James Strong (BBC Wales)
  • Dollhouse: "Epitaph 1″, story by Joss Whedon; written by Maurissa Tancharoen & Jed Whedon; directed by David Solomon (Mutant Enemy)
  • FlashForward: "No More Good Days", written by Brannon Braga & David S. Goyer; directed by David S. Goyer; based on the novel by Robert J. Sawyer (ABC)

Nejlepší editor - delší fikce

  • Patrick Nielsen Hayden
  • Lou Anders
  • Ginjer Buchanan
  • Liz Gorinsky
  • Juliet Ulman

Nejlepší editor - kratší fikce

  • Ellen Datlow
  • Stanley Schmidt
  • Jonathan Strahan
  • Gordon Van Gelder
  • Sheila Williams

Nejlepší profesionální výtvarník

  • Shaun Tan
  • Bob Eggleton
  • Stephan Martiniere
  • John Picacio
  • Daniel Dos Santos

Semiprozin

  • Clarkesworld, edited by Neil Clarke, Sean Wallace, & Cheryl Morgan
  • Ansible, edited by David Langford
  • Interzone, edited by Andy Cox
  • Locus, edited by Charles N. Brown, Kirsten Gong-Wong, & Liza Groen Trombi
  • Weird Tales, edited by Ann VanderMeer & Stephen H. Segal

Nejlepší autor z řad fanoušků

  • Frederik Pohl
  • Claire Brialey
  • Christopher J Garcia
  • James Nicoll
  • Lloyd Penney

Nejlepší fanzin

  • StarShipSofa, edited by Tony C. Smith
  • Argentus, edited by Steven H Silver
  • Banana Wings, edited by Claire Brialey and Mark Plummer
  • CHALLENGER, edited by Guy H. Lillian III
  • Drink Tank, edited by Christopher J Garcia, with guest editor James Bacon
  • File 770, edited by Mike Glyer

Nejlepší výtvarník z řad fanoušků

Cena Johna W. Campbella pro nejlepšího nováčka (není cenou Hugo)

  • Seanan McGuire
  • Saladin Ahmed
  • Gail Carriger
  • Felix Gilman *
  • Lezli Robyn *

* (druhý rok autorské činnosti)

The Big Heart Award získala Merv Binns.

Přidat komentář