Literatura: IKARIE 8/2010

Článek od: Alča - 13.08.2010

Vlado Ríša se tentokrát zamýšlí nad tím, jak moc jsou pro dnešní spisovatelské novice důležité soutěže. Výhodou je hodnocení několika porotci (čím početnější porota, tím lépe) a ošidné je právě složení poroty, protože každý její člen preferuje jiný styl psaní. Jednoznačně však je možnost vítězství v soutěži, s případným vytištěním povídky ve sborníku či časopisu, jedním z nejsilnějších motivů tvorby všech autorů.

  • Šéfredaktor: Vlado Ríša
  • Vydavatel: Mladá fronta a.s.
  • Titulní strana: Milan Fibiger

Rozlet a SF Kavárna

  • Ošidnost a výhody literárních soutěží
    Vlado Ríša se tentokrát zamýšlí nad tím, jak moc jsou pro dnešní spisovatelské novice důležité soutěže. Výhodou je hodnocení několika porotci (čím početnější porota, tím lépe) a ošidné je právě složení poroty, protože každý její člen preferuje jiný styl psaní. Jednoznačně však je možnost vítězství v soutěži, s případným vytištěním povídky ve sborníku či časopisu, jedním z nejsilnějších motivů tvorby všech autorů.
  • Ty narozeniny se neutajily
    Ondřej Neff oslavil pětašedesátku na párty, pořádanou jeho dvorním nakladatelstvím Albatros. Sám je velmi spokojen s malým vtípkem, který se mu vůči přítomným opravdu povedl: prohlásil, že končí se sci-fi a začíná s psychologickou prózou s poetickým podtextem.  Vtípek byl o to povedenější, že údajně několik jedinců tomuto tvrzení uvěřilo…
  • Mistři písmen, učni slov
    Od září pořádá Městská knihovna v Praze na své pobočce ve Smíchově již třetí ročník literární dílny zaměřené na sci-fi a fantasy, u čehož nemohou chybět i významní spisovatelé, vydavatelé a redaktoři.
  • Míla Linc křti knihu
    Kmotrem knihy Absolutní spravedlnost byl 15. 5. 2010 v Krakatitu Jiří W. Procházka.

Světová SF

Poul Anderson: KYRIE

Eloisa Waggonerová měla na palubě Havrana na starosti telepatické spojení s Luciferem. Aurigan je bytost výsostně energetická a s lidmi spolupracuje ze zvědavosti. Zkoumají supernovu, ta však nenadále vybuchuje. Lucifer za psychické pomoci Eloisy odvrací pohromu, aby lidi zachránil. Sám je však nenávratně ztracen a jeho naříkání bude slyšet žena i za zdmi kláštera, kam se uchýlila…

Tato mistrovská povídka, nominovaná na cenu Nebula, byla napsána před 42 lety. Nic však za ty roky nezměnilo naléhavé poselství o síle přátelství a vzájemné důvěře i mezi bytostmi, které nemohou žít ve stejném prostředí a jejichž podstata je naprosto rozdílná.

Ian Watson: LIDÉ NAD PROPASTÍ

Vypadlá Skoba je členem Klopcova kmene.  Noci všichni tráví na skalních římsách ve spacích koších z lián, ve dne prozkoumávají okolí, aby donesli na svou římsu co nejvíce potravy. Občas se stane, že se někdo špatně zachytí liány nebo úchytu, neudrží se, a padá do nekonečné hlubiny. Ani pohled nahoru není veselý – souvislá skalní stěna stoupá, kam až oko dohlédne. Zbývá tedy pohyb do stran a i ten je teď ohrožen: na velkém setkání náčelníků padne návrh (jistě inspirovaný těmi šílenými Šmírovými pohádkami o lidech, kteří žijí na rovné zemi), aby se propříště přemisťovaly všechny kmeny nahoru, nebo dolů. Nakonec je zvolen kompromis, který ale nikoho nedokáže zachránit před pohromou, která se blíží…

Tato čtvrtstoletí stará povídka byla oceněna Cenou časopisu Interzone pro nejlepší práci ročníku zcela po právu. Ještě dnes nás uchvacuje život lidí ve zcela zvláštním prostředí. Jsou tak stejní, jako my, ale přitom jakoby z jiného světa. Zvídavost a touha po změně dokáže člověka hodně ovlivnit, ten však současně dokáže přetrpět mnohé ústrky a nepřízeň prostředí, přičemž nezapomíná na svůj vysněný cíl.

Jack McDevitt: POBOČKA FORT MOXIE

Neúspěšný spisovatel Wickhame právě chtěl vyhodit své neprodejné knihy do popelnice, když se v sousedním, několik let neobývaném domě rozsvítilo. Šel se tam podívat a našel zvláštní, velmi rozsáhlou knihovnu, která obsahovala neznámá literární díla různých autorů. Knihovnicí byl poučen, že jsou to největší literární skvosty lidstva a že budou zpřístupněny všem lidem ve chvíli, kdy se podaří vytvořit opravdovou celosvětovou komunitu. A proč se to vše dozvídá spisovatel už teď? Ta kniha, kterou chce vyhodit, je přece tak cenná…

Povídka, nominovaná na ceny Hugo a Nebula, nás seznamuje s člověkem, který je plný svého neúspěchu a přesto si dokáže zachovat svou hrdost a důstojnost.

Michael F. Flynn: SVÍTÁNÍ, ZÁPAD SLUNCE A BARVY ZEMĚ

Jednoho časného rána odrazil od mola v Seattlu trajekt Hyak, aby se vydal na pravidelnou cestu do Bremertonu s tisícovkou lidí na palubě.  Náhle se objevila mlha, zvedl se vítr a loď zmizela. Sledujeme postupy oficiálního vyšetřování, slyšíme ale i názory veřejnosti a seznamujeme se s těmi, kterým tato událost zásadně změnila život…

Americký autor, s nímž se můžeme seznámit v podrobnějším životopise Martina Šusta, velmi zajímavou, až dokumentární formou přibližuje reakci lidí na neobvyklý jev. Poutavá technologická sci-fi sice pracuje s daty a technickými údaji, zároveň však velmi přesně mapuje lidské charaktery a jejich vývoj.

Česká SF

Pavel Obluk: MOLOKAI (literární soutěž IKAROS 2009 – 4. místo)

Na těžařském asteroidu Molokai nikdo není dobrovolně ani za odměnu, kromě kněze. Ten sem před patnácti lety přišel proto, aby vnesl alespoň trochu duchovna do tvrdého a krutého světa a také proto, aby poskytl poslední útěchu těm, kteří trpěli Nemocí. Dnes je on sám nemocný a už dávno by toho všeho nechal, nebýt dětí…

Na malém prostoru v uzavřené komunitě jsou velmi ostře a tvrdě vykresleny jednotlivé postavy, které se musely přizpůsobit vražednému prostředí. I v těch nejhorších okamžicích, úplně na dně se najdou lidé, kteří někomu a v něco věří, kteří se zarputile snaží o nápravu a doufají v lepší budoucnost.

Linda Sigmundová: ĎÁBLOVA DCERA (Literární soutěž IKAROS 2009 – finále)

Mistr štětce Heřman je potulným malířem, který se jednoho dne dostal na zámek, který obývá krásná Mirabel se svým bílým levhartem. Dívka je slepá, přesto v sobě mladí lidé najdou zalíbení. Až dole ve vesnici se však Heřman dovídá tajemství své milé…

Klasický milostný příběh, jak vystřižený z červené knihovny, je ozvláštněn přítomností ďábla. Jak už ale bývá v těchto případech pravidlem, láska vždy zvítězí.

Petra Štarková: NOSITEL PŘÍBĚHU (Literární soutěž IKAROS 2009 – finále)

Lindu, která pracuje na psychiatrickém oddělení, navštíví průvodce Thairoas a vyzve ji k virtuální cestě. Linda je přesvědčena, že je to příznakem její psychické nemoci a souhlasí. Ocitá se na místě zvaném Reality gate, kde se setkávají a mísí různé reality. Potkává se zde se svým problematickým pacientem a dozvídá se, že vstoupí do jeho reality…

Velmi zajímavá povídka o tom, jak problematické je odlišit snové od reálného, zdravé od nemocného, a jak jen změna zorného úhlu pozorovatele dokáže změnit jeho názory na svět kolem.

Jiří Mazurek: RODINNÉ TAJEMSTVÍ

Vědecká pracovnice je velmi spokojená se svými třemi dětmi, které nadevše miluje. Bohužel je však těžce a nevyléčitelně nemocná, tak je na čase, aby své nestarší dceři svěřila tajemství jejich rodiny…

Krátká povídka z blíže neurčené budoucnosti rozehrává hluboký příběh o podstatě rodiny, o citech a odvaze k nalezení radikálních řešení. Nikdo však nedokáže říct, jestli je právě tato cesta správná.

Publicistika

Pavel Klimeš: Počítačové hry na hrdiny z předaleké galaxie

Již více než třicet let existuje Expandované universum Star Wars, které zahrnuje další a doplňující romány, komiksy, počítačové hry a další materiály ke kultovnímu seriálu. Hry na hrdinu (RPG) se objevily ze všech žánrů nejpozději, na přelomu století začala jejich papírovou formu nahrazovat podoba počítačová. Po neúspěchu Star Wars Galaxies a přerušení série KotOR byl ohlášen vývoj nové hry z období Staré republiky, Star Wars: The Old Republic. Její vydání je plánováno na jaro 2011 a snad jen potvrdí konstatování, že žánr RPG má ve Star Wars hrách na růžích ustláno.

Boris Hokr: Proměny domácí fantastiky: díl pátý – fantastické obrození

Dnes se zaměříme na vývoj české fantastiky ve vztahu k událostem, kterými procházela naše země.  Hlavním předělem je bezesporu období po roce 1989, kdy dochází k rozvoji fantasy podle vzoru Howarda i Sapkowského. Základním stavebním kamenem tohoto žánru zůstane ještě dlouho povídka. Editoři se snaží sestavovat antologie od nejlepších autorů, protože hodnocení povídek z těchto sbírek je mnohem příznivější, než z časopisů a magazínů. Od jednoduchých témat přecházejí tvůrci ke složitějším, aby se vyrovnali zahraničním antologiím především svou kvalitou. Ponechme stranou ucelené řady a zaměřme se na solitéry, na kterých je nejlépe vidět stoupající úroveň domácí tvorby. Dodnes lze za výjimečnou záležitost považovat Hlas krve. S postupující profesionalizací nastupuje domácí tvorba dvě cesty. První klade důraz na kvalitně pojatou domácí tradici (Imperium Bohemorum), druhá pak na práci českého editora se zahraničními povídkami (Trochu divné kusy). Moderní antologie již neslouží pouze k uspokojování touhy čtenáře po oblíbeném žánru, ale nabízí poučení, podněcuje debatu a žánru a především oslovuje i nežánrové publikum.

Závěrem autor článku předkládá několik zajímavých a významných antologií.

Matěj Svoboda: Konec lidstva na filmovém plátně

Milovníci poapokalyptických filmů mají občas důvod k radosti, neboť i na ně filmoví tvůrci pamatují. Nejslavnější sérií je nepochybně Šílený Max (Austrálie 1979, 1981, 1985). Ne tak kvalitní je Kniha přežití, Terminator: Salvation, Soudný den a Číslo 9. Mezi velmi slušná díla z poslední doby je možné zařadit Cestu, u které se teprve ukáže, bude-li stejně úspěšná jako její knižní předloha.

Digitální aréna:

  • BioShock 2 - Po třech letech se máme možnost vrátit do podmořského města Rapture, kde se potkáváme s Velkými (původními Malými) sestřičkami, Splicery, Velkými taťky, doktorkami Tenebaumovou a  Lambovou a samozřejmě s řádnou porcí nechutných příšer. Hra navazuje v tom nejlepším na původní RPG hru. Je o něco málo vylepšená, ale to základní a nejúspěšnější si ponechala, takže se jedná o velmi kvalitní nadprůměrnou hru, která má i variantu pro více hráčů.

Na čtenáře čeká za správné odpovědi na tři soutěžní otázky odměna.

Jaroslav Petr: FANTASTICKÁ VĚDA

  • Martské moře pokrývalo třetinu povrchu našeho souseda před 3,5 miliardami let. Existoval zde koloběh vody, jak jej známe z dnešní Země a nezbývá než zjistit, kam se všechna ta voda poděla.
  • Jak funguje akupunktura v léčbě tišení bolesti zjistili američtí lékaři. Vpich ovlivňuje nervy a navíc zvyšuje koncentraci látky, která po svém rozpadu a navázání na konkrétní bílkovinu výrazně potlačuje bolest.
  • Léčba posedlosti transplantací kostní dřeně se daří americkým vědcům u pokusných myší. Výzkumníci však zatím nedoporučují zařazovat tuto operaci do rejstříku postupů pro léčbu duševních poruch u člověka.
  • Pivo staré devět tisíciletí vyrobila společnost Dogfish Head ve spolupráci s biochemikem P. McGovernem. Ten provedl podrobný rozbor zbytků nápoje ze střepů v neolitické osadě v čínské provincii Hunan. Stejným způsobem bylo inspirováno pivo Dotek krále Midase (2500 let, Turecko), Theobroma (indiáni předkolumbovské střední Ameriky) a pivo dávných Vikingů (700 n.l.).

Filmfaroniáda

Filmová soutěž: Poslední vládce větru

Již sto let trvá válka mezi čtyřmi národy této planety, které ovládají každý po jednom živlu. Ukončení sporů může zajistit jen neinkarnující se vládce všech čtyř živlů, dvanáctiletý Avatar. Akční fantasy byla inspirována animovaným televizním seriálem a uvidíme ji od 26. 8. 2010.

Pro 5 čtenářů, kteří správně odpovědí na 3 otázky, jsou v redakci připraveny hodnotné ceny.

Filmové premiéry

  • Jon Turteltaub: Čarodějův učeň – 19. 8. 10 (Pavel Žďárek ***)
  • M. Night Shyamalan: Poslední vládce větru – 26. 8. 10 (Pavel Žďárek ****)

Kino

  • Michael J. Bassett: Solomon Kane (Jiří Pavlovský ***1/2)
  • Mike Mitchell: Shrek: Zvonec a konec (Jiří Pavlovský **½)

DVD

  • Christian Alvart: Případ číslo 39 (Pavel Žďárek ***1/2)
  • Roger Corman: Havran (Pavel Žďárek ***)
  • Joel Soisson: Puls 2: Posmrtný život (Pavel Žďárek ***)

Vivisektor

Nejprodávanější knihy měsíce jsou: Agent JFK 23: Apokalypsa, Zbraně Tanith a Načisto.

Čtenáři čtenářům doporučují Století páry, Celebrity a Obydlený ostrov, naopak varují před Nákazou, Šifrou samotného Boha a Přílivem hrůzy.

TIP IKARIE nabízí jako obvykle hodnocení knih, které určitě stojí za přečtení!

  • Peter V. Brett: Tetovaný (Kamila Vozáková *****)
  • Ondřej Neff: Hvězda mého života (Tomáš Javůrek *****)
  • Kim Harrison: Mrtvá čarodějka přichází (Ivan Mls ***)
  • Jan Sviták: Čertovo kopyto (Filip Gotfrid *1/2)
  • Richard Laymon:  Jedné deštivé noci (Milan Pohl **1/2)
  • Petr Hudský: Kacířské nápady (František Ryčl **)
  • Robert Massello: Krev a led (Albert Čuba *)
  • Pavel Göbl: Penis pravdy 2012 (Zdeněk Záleský ***1/2)
  • Russell Kirkpatrick: Přes tvář světa (Aleš Smutný ***)
  • M. J. Roseová: Reinkarnovaný (Gabriela Šlapáková ***)
  • Kolektiv autorů: Zabij /Zachraň svého mimozemšťana (Boris Hokr ***)
  • Míla Linc: Mark Stone 68: Absolutní spravedlnost (Františka Vrbenská ***1/2)
  • František Kotleta: Bratrstvo krve I. – Hustej nářez (Františka Vrbenská ***3/4)
  • Jonáš a Kryštof Ferencovi: Příběhy impéria (Martin Čermák ****)

Komiks:

  • Jeff Smith: Kůstek: Útěk z Kůstkova (Jana Labíková ****)
  • Pat Mills: Soudce Dredd: Prokletá země (Filip Gotfrid ***1/2)

A následuje už jen výčet nových knih, komiksů a doplňků.

Přidat komentář