RECENZE: Rusell Kirkpatrick, Přes tvář světa (Oheň nebe 1)

Článek od: Michal Pavlič - 19.07.2010

Laser-books predstavilo už piatu modelku Moderných diel fantasy s názvom Přes tvář světa. Zaodená do elegantne matného obalu s jemnými lesklými písmenami upúta milovníkov klasickej fantasy a knižnej krásy nad 400 strán.

Z pochmúrnej oblohy padajú závoje dažďových kvapiek ktorým nik neunikne a pod košatým dubom sa nachádza Leithi, čakajúc na Godota v sukni. Neúspechy v láske nie sú jeho jediným trápením. Otec Mahmut pred dvoma rokmi na príkaz kráľa odcestoval do cudziny a odvtedy sa po ňom zľahla zem. Mama sa síce snaží rodinu uživiť, no mužská sila im chýba, o to viac, keď starší syn Hal je mrzák a sedemnásťročný Leithi stále žije v detskom svete.

V Deň Zimného slnovratu sa však hlava rodiny nečakane vráti, no neprináša cukrovinky zo zahraničia, ako je u nás zvykom, ale cenné informácie o celokontinentálnej hrozbe. Mahmut ušiel zo zajatia Ničiteľa, muža, ktorý sa vzbúril Najvyššiemu, siahol po „zakázanom ovocí“ a vyslúžil si trest odopretia smrti. Pomsta najlepšie chutí za studena, kto to vie lepšie než ten, čo finišuje dlhoveké prípravy odvety? Jediným slabým miestom v jeho plánoch je proroctvo o Pravej ruke, neznámej zbrani, osobe či organizácii, ktorá je schopná poraziť aj trpezlivého nesmrteľného. Mahmutovi prenasledovatelia však unesú nositeľa informácií spolu aj s jeho ženou a tak ich záchrana a osud celej Falthy leží na pleciach rôznorodej skupinky dedinčanov.

Názov knihy, obálka s panensky nádhernou krajinou a putujúcimi jazdcami a aj načrtnutie deja poukazuje na klasickú fantasy. Prvotina novozélandského autora, ktorá sa rozrástla do dvoch trilógií, ani iná nie je. V súboji dobra a zla tak vystupuje boh a odpadlík, ktorí manipulujú s ľuďmi ako so šachovými figúrkami. Aj Najvyšší ostáva v pozadí a hru skrýva za osudovosť členov Družiny. Tá pozostáva z jemne načrtnutých postáv (napr. pažravý starosta, prchký bojovník a jeho brat alkoholik a i.), ktoré sa zákonite nemôžu vyhnúť konfliktom ponorkovej choroby. Autor navyše pripravil putovanie cez tvár sveta a tak by si čitatelia klasickej fantasy mali knihu vychutnať aj vďaka poznávaniu odlišnosti fiktívnej reality.

Rusell Kirkpatrick do svojho diela nevložil len množstvo času, úsilia a energie, ale aj kúsok seba. V prvej knihe trilógie Oheň nebe využil svoje vzdelanie geografa a vášeň pre mapy, ktorú ešte pred samotným príbehom potvrdil piatimi profesionálne vyzerajúcimi mapami a na konci knihy slovníčkom. Prvé kroky cestovateľov ma ale nemilo prekvapili. Popisy počasia a prostredia autora určite bavili, no v zamilovanosti do svojho vedného odboru sa do nich čoskoro zamotal a pomýlil si rozprávanie príbehu s často nudným a nezáživným cestopisom. Geograf sa vyžíva v popisoch terénu, no sled mien popisujúci okolitú krajinu som čítal s chuťou vskutku nulovou. Príbeh tak ľahko upadá do stereotypu a prehrýzť sa ďalšími stranami je ťažké, zamýšľané dychtivé sledovanie púte s prstom na mape sa nekonalo.

Postavy strávia väčšinu času diskutovaním o pláne putovania, počasí či krajinných útvaroch a dojmu z knihy nepomáha ani občasné narazenie na iný národ, ktorý si aj tak zakrátko rozhnevajú nezmyselnou škriepkou. Vytúženým odľahčením dejovej línie je rozprávanie legiend a bájí sveta, zvlášť vznik Ničiteľa či boj s bohom zimy Qanim ma zaujali. Príležitosť na lepšie spoznanie postáv, silná búrka, ktorá prinútila cestovateľov zotrvať v úkryte tri dni, nebola využitá a autor ju sucho prešiel jedným odstavcom, preto najvýraznejšou postavou ostáva Leithi. Nečudoval som sa preto, keď mi chýbalo akékoľvek citové pohnutie, keď jedna z postáv umrela, či vznikal milostný trojuholník.

Po prvej tretine príbehu by nebolo fér odsúdiť šmahom ruky celú trilógiu, nakoniec, autor sa neskôr rozpísal a spamätal, rozprávanie sa viac rozčlenilo, Družina konečne dospeje k jednému z cieľov putovania a opäť únosom stratí jednu postavu. Najvyšší vyslyšal moje prosby - popisy krajiny sa odsunuli na vedľajšiu koľaj, pútavosť knihy sa zvýšila vďaka pevnosti Adunlok a moju pozornosť si tak udržala do konca. Knihu preto vnímam ako nie najhoršiu prvotinu s potenciálom zlepšenia do budúcich dielov, v rámci edície je tu však citeľný rozdiel a mám pocit, že táto trilógia sa stane čiernou ovcou Moderných diel fantasy. Ak ste učiteľom zemepisu a potrebujete obdarovať najlepšieho študenta z vášho predmetu, neváhajte, Přes tvář světa si určite vychutná. Skúsenejších čitateľov tento priemer nenadchne.

Russell Kirkpatrick
Přes tvář světa

Nakladatel: Laser-books