RECENZE: Arthur C. Clarke a Gentry Lee, Ráma tajemství zbavený

Článek od: Martin Kochlica - 24.05.2010

Ráma tajemství zbavený  Clarke Lee GentryTOPlistŠtvrtá časť rámanskej série plynulo nadväzuje na udalosti tretej, a tak nám opäť pripomenie, že ľudia sú svine a otroctvo by si vcelku aj zaslúžili...

Záver tetralógie, respektíve záver doplňujúcej trilógie je tu. A podľa tradície je opäť o nejakú tu stovku strán hrubší ako predošlá kniha. Tentoraz však musím na rovinu povedať, že tých šesťsto strán je vyslovene prekliatím. Clarkeovská stručnosť a výstižnosť je dávno zabudnutá, ostáva len Leeho sociologicko-rodinný pohľad na komunitu ľudí a oktopavúkov.

Zmysel pre dramatické momenty si však autor minul v Návrate Rámu a satirickú výstižnosť zanechal v Záhrade Rámovej. Týmito ingredienciami síce občas osvieži aj tu, ale text trpí opakovaním a opisnosťou. Táto časť série sa venuje predovšetkým podrobným rozborom rasy oktopavúkov. Spoznáme ich biológiu, politiku, históriu... A hrdinovia putujú a zažívajú drobné dobrodružstvá. A potom putujú späť. Áno, schéma fantasy je tu značne citeľná a zrejme sa snaží navodiť dobrodružno-objaviteľskú atmosféru Strateného sveta či Cesty do stredu Zeme.

Otázkou ostáva, nakoľko spoznávanie nejakého (jedného) druhu a jeho prostredia je v súlade s odhaľovaním celkového tajomstva okolo Rámanov a ich skutočných zámerov. Paralely medzi ľuďmi a oktopavúkmi sú rozhodne zaujímavé ("na rozdiel od vás nie sme takí naivní, aby sme si mysleli, že dokážeme pochopiť všetko"), len je to celé podávané značne staticky a zdĺhavo.

Dianie v ľudskej kolónii je významovo zatlačené do úzadia, lebo nie je práve podstatné, napriek tomu zaberá množstvo strán. Vedľajších postáv je rovnako prehnane veľa. A udalosti ako je "vojna v Rámoví" sú podané neakčne a bez gradácie. Kniha je roztrieštená a používa niekoľko spôsobov rozprávania, ktoré čítanie oživujú, keď je opisov už priveľa. Rovnako aj záver je značne iný ako zvyšok knihy. Našťastie však ide o najlepšiu časť tohto príbehu a pôsobí konečne naozaj existenciálne a má akýsi filozofický podtón, až máte pocit, že napokon ste sa dozvedeli všetko, čo bolo potrebné.

Posledný Ráma je skrátka posledný, a napriek svojej gigantickosti je tým, čo dáva celej dodatočnej trilógii určitý zmysel, aj napriek tomu, že niektoré témy v ňom by sa možno lepšie vynímali v inej sérii a niektoré mali byť nadobro vyškrtnuté. Na ktorú stranu pomyselných váh spravodlivosti sa prikloníte, bude určite záležať aj od toho, s akým odstupom si jednotlivé knihy prečítate - čím väčšiu pauzu si doprajete, tým menej vám bude vadiť opakovanie faktov a opisov miest z predošlých dielov.

Cyklus Ráma:

Arthur C. Clarke, Gentry Lee: Ráma tajemství zbavený
Preklad: Vladimír Hanák